Gå til innhold

noen her som lever på sosialpenger??

Tre tette!   *07+10+11*

Anbefalte innlegg

hei:)

jeg er student nå men slutter 12 mai. har nettopp vært å sett på en lelighet som var ledig fra 1 juni. men har ingen fast jobb.

de skulle ha 5000 i mnd ink. strøm.

noen som vet hvor mye jeg får i støtte??

kan jobbe litt etter jeg er ferdig å studere. men blir ikke så mye..

Fortsetter under...

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira

Kan du melde deg opp som student til høsten av? Eller på vgs eller noe? Ser bare at du går på folkehøyskole, og jeg vet ikke åssen regler lånekassen har på det, men du har vel støtte fra dem nå? Du har jo uansett rett til støtte, så hvis du fortsetter utdanningen til høsten av (og tar permisjon siden du skal ha barn) så har du rett til fødselsstipend fra dem, og det er en del penger!

Men jeg vet ikke åssen det blir i sommer da...du kan jo spørre noen på trygdekontoret om hva du har krav på!

ja jeg blir alenemor. og får ca 32 000 i juni/juli. oxo endel penger etter fødselen.men de pengene skal jeg bruke på babyen da.. men jeg får ikke noe penger før d.

så får jeg ikke dagpenger fordi jeg ikke har hatt fast jobb..

uff, ekke lett..

Annonse

hm, men du svarer ikke på et viktig spørsmål her;

-mottar du støtte fra lånekassen nå?

I tilfelle kan du melde deg opp til et studium du vet du kommer inn på, og så søke full permisjon fra dette. Da får du rundt 9000/mnd i permisjonspenger i 10mnd. er du aleneforsørger har du også rett til noe mer. i tillegg får du engangsstønaden som du selv nevner.

Du trenger ikke ta opp eksamen senere og du trenger ikke betale noe tilbake.

Jeg vil anbefale deg å gjøre dette, eller søke jobb. Du lever ikke fett på sosialpenger alene, selvom vi har fine ordninger til alenemødre etc.

5000 i husleie er forholdsvis mye, er det inkludert strøm? (jeg vet det ikke er mye i osloområdet, etc, men det er mye likevel.)

Dersom du allikevel ikke skal gå på skole eller lignende, ville jeg sett meg om etter noe mindre dyrt, kanskje, lenger utenfor allfarvei?

Husk å alltid ta med strømmen i beregningen av husleie, for du må huske at det er to strømregninger; bruker du 600/mnd på strøm, betaler du også 600/mnd til nettleie! Det er det mange som brenner seg på i starten.

Vi leier halvparten av en tomannsbolig og betaler 4500/mnd+strøm. vi har tidligere leid et helt hus til 4000/mnd, sånn er det å bo i mindre byer. Og det er ikke langt fra oslo heller, egentlig.

lykke til:)

ja, jeg får bortebostipend og tatt fult studielån dette skoleåret. men kan jeg søke på vgs da? eller må d være høgskole? fodi jeg har ikke studiekompetanse..

men den leligeten jeg har funnet nå er på bondelandet lixsom.. hehe..

er ikke så langt unna gardemoen..

da ville jeg strengt tatt sett meg om etter noe annet?

eller er det fordi det er i nærheten av familie og sånn?

sjekk ut www.hybel.no

dersom du har tatt fullt studielån og borteboerstipend dette året, er du berettiget til støtte fra lånekassa. sjekk lånekalkulatoren du.

i tillegg til det du får opp der, får du noe forsørgerstøtte.

Forutsetninger: vanlig videregående opplæring Vg3 i 10 måneder,

borteboer, enslig, 1 barn under 16 år, ingen lærlingelønn/trygd/pensjon,

Dette kan du få i stipend og lån for undervisningsåret:

Grunnstipend kr 17600

Læremiddelstipend kr 3600

Utstyrsstipend kr 0

Forsørgerstipend kr 13200

Bostipend kr 35100

Lån kr 12300

-------

Sum kr 81800

Resultatet kan bli annerledes! Støttekalkulatoren har regnet resultatet ut fra de opplysningene du har lagt inn.

Les mer om hvordan du går fram for å få penger fra Lånekassen!

Reisestipend kan komme i tillegg.

Lån til eventuelle skolepenger kan komme i tillegg. Dette lånet er ikke behovsprøvd.

DETTE ER DET JEG FANT PÅ LANEKASSEN.NO for deg.

Du søker altså opptak og lån/stipend som normalt, og så søker du permisjon fra skolen pga fødsel. Da skal dette bli utbetalt som stipend. du får utbetalingen i månedlige beløp over 10 mnd, samt at du får engangsstønaden etter uke 26 i svangerskapet. (kan lønne seg å søke sånn at du feks får pengene til sommerferien, sånn at du har noe å leve for da)

Jeg vet ikke om dine personalia stemte, men jeg skrev at du hadde ett barn under 16 år som du var aleneforsørger for. Borteboer,og at du skulle ta tredje året i videregående opplæring.

Dersom disse tingene ikke stemmer, bare gå inn på lanekassen.no og tast inn det som stemmer selv. Ta deg også gjerne en telefon til lånekassa og hør hva de har å si, men vær obs på at det er laaange køer på telefonen, og at noen av de som svarer der er direkte ubehagelige..

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira

Men er ikke fristen for å søke videregående 1. mars?

Jeg synes i alle fall det er VELDIG rart at enslige studenter med full OS får 9430 kr pr måned fra lånekassen, mens elever på videregående med samme status får bare 1200 kr!!! Sånn sett er mener jeg at Lånekassen driver med forskjellsbehandling...forskjellene er jo ikke så store mellom elever og studenter hvis de har partner.

Annonse

i følge det jeg fant over der, så får hun jo i tilfelle litt mer enn 6000 i mnd da? som elev i videregående?

I tillegg kommer jo barnetrygden.. så forskjellen er ikke så stor?

Tror noe av det er litt aldersbestemt også, at du kan få borteboerstipenddelen når du er under 18/19 eller noe, det forsvinner jo når du er student..

(eller eldre. og ja, absolutt forskjellsbehandling av eldre elever i videregående opplæring, feks, men lurer på om en kan komme innunder yrkesretta attføring eller noe der, men da må en høre med NAV)

termin 3 oktober, det er.. 7 mnd til?

du kan, om du jobber mye over sommeren osv, tjene opp nok til fødselspenger da.

men ja, du må tilbake på skolebenken frem til tre uker før termin eller noe sånt. men da kan du jo bare fortsette der du slapp etter at du er ferdig med permisjonen om du ønsker det, eller så får du bare ta lett på det de ukene du er der:)

Vær obs på at det kun gjelder hvis du har hatt rett til stipend og lån de siste 6 månedene før fødsel. Altså, hvis hovedinnlegger ikke har mottatt stipend og lån nå så får hun heller ikke fødselsstipend, kun vanlig stipend og lån som må tilbakebetales.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...