Gå til innhold

Er det farlig/ikke bra med ridning når man er gravid,

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er ikke sikker jeg altså, men tror ikke det skal være noe verre å ri enn å trene...men kanskje greit å ikke prøve på halsbrekkende øvelser der man plutselig kan falle av hesten. Det er vel det eneste som kan gjøre det farlig... Jeg trener hvertfall jevnlig, og legen min sa at det er bare å trene og hoppe og danse så lenge jeg er i form til det... Jeg rir ikke regelmessig, men hadde tenkt meg en tur i påsken når ei venninne av meg kommer hjem på ferie...pleier å være med henne ut på tur..!

Så satser på at det er greit jeg ;)

heisann!

ikke meningen å ødelegge alt moro,men mine ridevenner fraråder meg å ri mens jeg er gravid.-ridning går visst under gravid-"ekstremsport", -snowboard,slalom og andre aktiviteter som du kan risikere å falle hardt i.... :) kan ikke sammenlignes med vanlig trening..dessuten er det hardt for hofte og bekken..

så hvis du greier å holde deg borte fra hesteryggen,er nok det det beste:)

lykke til!

Hmm, ja, hvis det er tilfelle høres det jo ikke så bra ut. Jeg tror nesten jeg må ta en prat med jordmor om det, og høre hva hun syns. Imidlertid fant jeg et ekspert svar fra Er det trygt på Gullsmokken akkurat nå, svaret der var: Hvis du er en erfaren rytter er det ikke noe i veien for at du kan fortsette å ri langt inn i svangerskapet. Risikoen ligger i stygge fall og brutale støt, ikke i rytterens bevegelser i salen under normal ridning. Jeg regner med at du vil finne det naturlig å ta det litt roligere etter hvert og kutte ut ville trav og høye byks, men igjen: Er du dreven og har liten risiko for fall så er det ikke noe å bekymre seg over. :)

Min lege sa til meg at jeg kanskje burde prøve å unngå ridning fram til uke 12. Men jeg red en del fram til jeg var hos legen, uke 9. Hun mente kanskje at veldig risting ikke var så bra. Men det er jo veldig vanskelig å vite hva som er riktig....

En venninne av meg jobber på legevakta, og sa at hun hadde vært borti mange spontanaborter pga rideuhell. Jeg ble litt skremt av dette, og har en hest som har vært veldig sprek og skvetten i vinter, derfor har jeg tenkt å unngå skumle situasjoner. Hadde jeg hatt en roligere hest, med myke bevegelser hadde jeg nok fortsatt med ridningen.

Nå har jeg gått over til å gå turer med henne, samt bakkearbeid og lonsjering fra bakken. Jeg vet at det er veldig delte meninger om dette, så jeg synes man skal se an sine egne ferdigheter, og hestens temperament...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...