Gå til innhold

Min fødselshistorie

LizzyG

Anbefalte innlegg

Jeg hadde termin onsdag 7 mars, men den dagen gikk uten at noe skjedde. Jeg hadde forbredt meg på å gå over termin, men alle blir vel lei på slutten. Natt til fredag så begynte jeg å merke at noe skjedde. Hvert 5 minutt fikk jeg litt vondt i ryggen og helt nederst i magen. Jeg lå litt å kjente på om dette kunne være rier så jeg sto opp og prøvde å gå litt rundt for å se om det ga seg. Det var ikke vondt, bare litt ubehagelig. Men det gav seg ikke så når klokken var 05 så ringte jeg føden for å fortelle hvordan jeg hadde det.

De ville ha meg inn på en sjekk, så når klokken var 06 så var vi fremme på sykehuset. Jeg ble liggende med CTG for å sjekke hvordan ting lå ann. Babyen hadde det helt fint den, men jeg hadde ikke så sterke rier ennå. De prøvde å sjekke åpningen, men jenta lå så langt nede i bekkenet at hun hadde morsmunnen bak hodet så de fikk ikke sjekket dette. Riene satt mest i ryggen så jeg hadde lyst til å prøve hvordan det var å bade litt. Men etter ca 15 minutter å badekaret ville jeg ikke mer, for alt for liksom så varmt. Klokken 11 prøvde de å sjekke åpningen igjen, men siden de ikke kunne kjenne den nå heller, så fikk vi lov til å dra hjem. Vi skulle komme tilbake kl 17 for en ny CTG og for å sjekke om det hadde skjedd noe mer.

Da vi kom klokken 17 hadde vi fått en ny jordmor som hadde bestemt seg for dra mormunnen litt ned, og fy faen det var vondt. Hun kunne måle 2- 3 cm så vi fikk dra hjem igjen. Men skulle bare ringe hvis det tok seg opp. Resten av fredagen og hele lørdagen gikk uten at jeg merket noe mer.

Lørdag kveld kl 19 begynte det plutselig å komme igjen, men den gangen her var det mye vondere. Men jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle ikke på sykehuset før jeg hadde mye åpning så, jeg tilbrakte natta på sofaen, rugende over dyna hver gang det kom en ri. Når klokka var 06 om morningen så bestemte jeg meg for å ringe igjen, for nå begynte jeg å bli sliten i ryggen. Klokka 07 på søndags morningen var vi igjen på sykehuset. Når de skulle sjekke åpningen nå, så hadde jeg 7 cm så her ble det baby i løpet av formiddagen. Jeg ble så glad når jeg hørte det her for nå begynte jeg å bli sliten.

Klokka ble fort 11 og jeg hadde ikke rier så veldig ofte, de kom sånn ca hvert 10 minutt. Jordmor bestemte seg for å ta vannet. Jeg gikk med prekestolen og hver gang det kom en rie så måtte jeg stoppe opp og puste meg igjen. Etter de tok vannet så kom riene en stund hvert minutt, men dette dabbet av igjen etter en stund. Etter en stund begynte fostervannet å bli grønt, men babyen hadde det bra.

Klokka 13 hadde jeg endelig full åpning og kunne begynne å presse litt. Hadde ikke stor pressetrang men presset litt for det. Timene gikk og jeg hadde liksom ikke den helt store pressetrangen. Pressriene var veldig korte og jeg hadde aldri veldig trang til å presse. Presset mest fordi jeg selv ville. Når klokka var 15.45 rinte jordmor etter legen og sa at vi muligens trengte litt hjelp. Han hadde hjemmevakt så det tok litt tid før han kom. Jeg begynte nå å bli veldig sliten og hadde egentlig gitt opp litt. Forklarte jordmor om og om igjen at jeg ville ha keisersnitt, men jordmor forklarte meg fint at dette var det legen som avgjorde. Legen kom inn og prøvde først med vakum. Jenta hadde ganske mye hår, så vakumen datt av bare. Så ble det funnet frem tang. Eneste jeg kjente var et lite stikk som var bedøvelse, for jeg måtte bli klipt litt og ca 30 sekunder senere var jenta ute. Hun gråt allerede før de la hun på magen. Det jeg ikke fikk med meg var at hjerterytmen hennes hadde synket mye på slutten, men alt gikk heldigvis bra. Vi lå og koste mens legen sydde meg igjen. Hun veide 3280 gram, var 50 cm lang og var 35 cm rundt hodet. Det er virkelig sant sånn de sier at alt vondt forsvinner så fort babyen er ute. For å oppsummere så må jeg da si at det å føde egentlig ikke var så vondt som jeg trodde det skulle være, og tang er heller ikke så skummelt som jeg trodde. Men tror ikke jeg hadde klart det uten samboern min. Vi kom hjem idag, så nå skal vi bare kose oss. Jenta har fått navnet Nathalie.

Fortsetter under...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...