Gå til innhold

morkakepròve , trisomi

Gjest lille fiol

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trisomi kommer fra tallet 3 og betyr at barnet har 3 av ett kromosonpar i steden for 2.

Det finnes ulike typer trisomi, som f.eks Down syndrom som også kalles Trisomi 21 (dvs 3 stk av kromoson 21).

Selv har jeg opplevd å få et barn med Trisomi 18 - det er dessverre ikke forenlig med liv.

Slik jeg har forstått det får ikke alle over 38 tilbud om morkakeprøve - det er kun i spesielle tilfeller, som f.eks for meg som før har fått barn med alvorlig kromosonfeil. Morkakeprøven kan tas tidligere enn forstervannsprøve, ca uke 10-12. Risikoen for abort øker med 1% ved å ta prøven.

Vil du være fylt 38 år før du føder ditt barn?

Da får du tilbud om genetisk veiledning (de forklarer risiko og forteller hva prøvene kan vise) og mulighet til å ta enten duotest/ultralyd eller fostervannsprøve. Det er helt frivillig å velge om man vil ta disse prøvene!

Risikoen for å få barn med trisomi er etter min mening relativ liten.

Gjest lille fiol

takk for svar liten kuling og det var en trist historie du kunne fortelle, ønsker deg all lykke på ferden nå.

jeg vil være 40 år når barnet kommer og vet ikke hva vi skal gjøre i forhold til testing. de er et laaangt etterlengta barn og vil nødig utsette det for noe. tror vi tar duotest først og så får vi se hva den sier før vi tar en videre avgjørelse. synes det er veeldig vanskelig med alle disse avgjørelsene som skal taes....

vi bor jo i spania og forholdene er ikke så enkle her med et evnt. barn som ikke fungerer normalt.

i dag skal vi til første ultralyd og vi er riimelige spente, er 7+3

klem

Enig med deg at det er en vanskelig avgjørelse å ta, hadde vært mye enklere hvis det ikke var risiko ved å ta prøvene. Og det er også veldig vanskelig å vite man skal gjøre hvis de finner et avvik.

Men jeg prøver å være så optimistisk som mulig og tenker at det er nesten 99% sjanse for at det skal gå bra.

Heller foreløpig litt mot duotest+ultralyd.

Så spennende med ultralyd i dag!

Jeg skal på tidlig sjekk rett etter påske, da er jeg ca 8+5.

Har ikke kommet så langt som deg, er 5+3 i dag.

Det er så lenge til november!

Forstår veldig godt at du velger duotest. Det ville nok jeg også gjort i ditt sted.

En morkakeprøve tas, som det har blitt sagt, i uke 10-12. Det er vanlig med en forundersøkelse i form av en ultralyd og en prøve fra sjeden ca uke 8. Dette er for å finne ut når morkakeprøven skal tas - og hvordan den skal tas, vaginalt eller gjennom magen. Dette avhenger av hvordan morkaken ligger. Bakterieprøven fra sjeden tas i tilfelle det er bakterier der som kan skade den lille.

Duotesten tas i ca uke 12. Det tar et par uker å få svar på den. Det betyr at hvis det skulle være behov for flere undersøkelser, vil du ikke få tilbud om morkakeprøve, men fostervannsprøve. En fostervannsprøve er helt sikker. Det er ikke en morkakeprøve. Den kan gi et falskt svar som gjør at det må flere undersøkelser til. Det skjer heldigvis ikke ofte. I tillegg er abortrisikoen ved fostervannsprøve lavere enn ved morkakeprøve. 2 fordeler som er verdt å ta med seg.

Lykke til!

Annonse

Kjære deg!

De rådene som gis på denne siden er jo ingen ekspers-svar. Rådet var velment og baserer seg på hva vedkommende har hørt, lest eller erfart. Dette gjelder jo de fleste svar på denne siden. Og vi lærer mer jo flere synspunkter og opplysninger som kommer frem. Det er flott med motargumenter og nye opplysninger, men la oss prøve å unngå å såre hverandre! Blir litt lei meg på vegne av vedkommende som blir "tatt".

Hilsen en over 35 som iherdig prøver å komme inn på disse sidene!

Når dette er sagt ønsker jeg ikke å starte en krangle-tråd her inne. Forstår jo at det finnes en grunn til at man reagerer som man gjør. De fleste av oss har gått gjennom endel ting og ikke alt har vært lett. Blir jo ofte at vi kommer borti emner som kan være vanskelig og såre. Men jo mer vi blir kjent dess mer forstår vi hverandre!

Ønsker dere alle en fin dag! Og trekker meg stille og forsiktig tilbake til over-35-prøvere.

Mitt mål her var på ingen måte å "ta" noen, med å avkrefte opplysninger jeg vet med sikkerhet at er gale. Jeg har som sagt mine opplysninger fra landets fremste ekspert på fosterdiagnostikk på Riksen. Fosterdiagnostikk er en ytterst komplisert og sensitiv affære, og man skal derfor være svært forsiktig med å komme med slike bastante kommentarer som "Anonym" her gjør. Jeg har fått utført morkakeprøven to ganger, begge gangene hos landets fremste eksperter på Rikshospitalet, og VET hva de snakker om. Jeg har også fått både grusomme og lykkelige resultater. Derfor ville jeg avkrefte på det sterkeste det "Anonym" uttalte seg så bestemt om. Prøven er like 100% sikker som en fostervannsprøve.

Ha en riktig fin dag fortsatt, og lykke til med å bli gravid!!!!!

Hei Sondres mamma!

Fint at du svarte. Selv kjenner jeg ikke til fosterdiagnostikk mer enn jeg har lest om her inne på disse sidene. Slik sett er det nok mange bekymringer og dilemmaer som jeg har lite kjennskap til i forhold til de som selv har stått i situasjonen. Forstår at det kan være skummelt at "feilinfo og rykter" gitt i god tro kan bli lagt til grunn for våre avgjørelser, men derfor viktig at de som sitter med fakta og egne erfaringer svarer og begrunner sine uttalelser.

Og dette gjelder ikke bare på bim. Går du til 5 forskjellige leger kan man ofte få forskjellige svar. Ingen er eksperter på alt, og ofte strides jo ekspertene også.

Vondt å lese at du har mistet 2 ganger. Så godt at det går bra denne gangen. Lykke til i resten av svangerskapet og med fødselen!

Hei igjen:

Jeg må bare få si at jeg ikke undertegnet med anonym som det har blitt sagt et par ganger.

OK! Litt bakgrunnsinfo. Jeg har et barn med Down syndrom. Ei flott lita jente som senest i kveld har vært en tur innom mottak på Ullevål.

Da jeg var gravid med henne, tok jeg duotest. Den fikk jeg ikke svar på før jeg ringte og purret Ullevål 2 ganger. Da hadde jeg passert 20 uker. Rutinene deres sviktet. Det spiller ikke så stor rolle. Vi hadde på forhånd bestemt oss for at det ikke var aktuelt å ta abort selv om vi fikk vite at vi ville få et barn med trisomi 21.

Men det har gjort at vi har fått flere genetiske veiledninger i etterkant. Både etter at vi fikk påvist trisomi 21, og etter at vi ble gravid på nytt.

Siden vi ikke var fornøyd med den genetiske veiledningen vi fikk ved forrige svangerskap, det gikk på holdninger hos som gav denne, fikk vi veiledning av overlegen. Hun forklarte at blant cellene som blir tatt ut av morkakeprøven, kan det i noen sjeldne tilfeller blande seg celler fra mor. Da vil de som analyserer prøven se at det er noen med prøven som ikke stemmer. Det betyr at en i de sjeldne tilfellene, må ta videre prøver. Det betyr altså ikke at du får som svar at du bærer på et barn med trisomi - og at du risikerer at ta en avgjørelse på galt grunnlag.

Jeg har også tatt morkakeprøve på Riksen, av den eneste legen som gjør dette på Riksen. Den viser at jeg nå bærer på en kromosonfrisk gutt. Jeg er 100% sikker på at det stemmer. For prøven gir ikke et falskt poitivt svar..

BEKLAGER at jeg forklarte meg for lite grundig. Og mest av alt beklager jeg hvis jeg har gjort noen engstelig uten grunn. Det som kan skje, i sjeldne tilfeller, er at en må vente noe lenger på svaret. Håper dette er oppklarende. Jeg har min info fra fra de fremste ekspertene i oktober 2006. I en fostervannsprøve er det ikke celler fra mor. Det vil si at det ikke kan gi slike "urene" prøver.

Håper dette var oppklarende. Jeg har absolutt min historie. Føler meg nok litt slaktet, men ser også at jeg tok for lett på den infoen som kom fra meg.

Hei

Siden du bot i utlandet er det ikke sikkert du må vente i ukevis på et svar på en morkake/fostervanns prøve.

Fikk fostervannsprøve i Tyskland sist år, og jeg fikk svar dagen etterpå på de vanligste kromosomendringene (det finnes en hurtigtest), og etter en uke fikk de endelig svar på alt.

Ville satt meg litt inn i hvordan det er der hvor du bor (det kan være avvik fra land til land), hvis du ikke skal til Norge for å få gjort alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...