Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har iløpet av de siste 2 årene fått konstatert både cøliaki og laktoseintoleranse. Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid,og lurer på om jeg må få i meg mer vitamin og mineraltiskudd enn andre gravide. Får ikke noe reelt svar fra lege eller cøliakiforeninga.

Tar PREVENT MULTI et komplett vitamin og mineraltilskudd, og OMEGA 3. Tar også en halv PREVENT FOLAT,blir for mye anbefalt dagsdose om jeg tar en hel pga at PREVENT MULTI inneholder halv dagsdose. Holder dette?

Har ett forholdsvis sunt kosthold ellers.

Mange av de marvarene som blir anbefalt til gravide kan jeg ikke spise pga cøliaki og laktoseintoleransen.

• 5 uker senere...

Fortsetter under...

Snakk med en ernerigsfysiolog, de er ekperter på sånne problemer.

Jeg har intoleranse for sukker, laktose og gluten og har god erfaring med hvor lite leger kan om om dette. Jeg var ut og inn på sykehus i et år uten at de fant noe galt (de hang seg opp i at det var blindtarmen). Når jeg omsider kom meg til erneringsfysiolog så holdt det med en urin prøve (det ble nok for avansert for legene hehe) og når jeg fikk svaret på hva som var galt så fikk jeg masse forslag til mat og vitaminer. De er kjempe flinke!

Hei.

Jeg vil anbefale å se på gluten-prøven som blir tatt ved cøliakikonttroll. Er den innenfor de akseptable grensene ville jeg ikke bekymret meg noe videre. Det er sikkert lurt å ta et vitamintilskudd, og omega3 er også kjempegreier, men det tror jeg er lurt for alle sammen, cøliaker eller ikke.

Har du ikke tatt en slik prøve nylig bør du nok få gjort det snarest. Den vil gi deg en idikasjon på om du har klart å luke ut alle matvarer som inneholder gluten eller ikke. Å ha et glutenfritt kosthold før og under graviditeten er veldig viktig for at barnet skal få i seg nok næring.

Når det gjelder laktoseintollereanse vet jeg lite om det, så på det området skal jeg ikke uttale meg.

Ha en fin dag.

• 4 uker senere...

så lenge du har gått på diett såpass lenge skal ikke det være noe problem...

jeg tar selv bare møllers dobbel og alt e fint...

litt lave jernverdier forrige kontroll så ska ta litt jerntilskudd no..

Eneste oppfølging jeg får er at de tar oftere blodprøve for å sjekke at jeg ikke mangler ting...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...