Gå til innhold

Ang. permisjon og barnehagestart 1.august

Anbefalte innlegg

Dere som har termin i slutten av juni; hvordan gjør dere det med permisjon og ferie for å få det til å klaffe med barnehagestart til neste år? Jeg er helt grønn på dette siden jeg er førstegangs. Jeg har termin 26.juni, skal ta permisjon med 80% lønn, mannen min skal ha sine 6 uker. Pluss at jeg har 5 uker ferie til gode. Men ut fra dette skal jeg da begynne å jobbe igjen i startet av juni? Hva med ferie til neste år, har jeg krav på dette? Eller må jeg søke om permisjon uten lønn? Håper noen har noen gode råd eller løsninger.

Fortsetter under...

Hei

Jeg har permisjon i 54 uker + at jeg flytter 5 uker ferie til gode fra i år til 2008, som jeg har gjort en avtale med jobben er OK, samt at jeg bruker mine 5 uker av ferien for 2008 etter det igjen, da går det i boks for meg, men nå er jeg alene forsørger så jeg får jo alle 54 ukene...Er det snakk om mange uker kan det være verd å høre med trygde kontoret om du kan ha krav på noen penger utover permisjonsperioden.

Du kan starte med permisjonen din og så stoppe den opp etter nokre veker, så ta ut 5 veker ferie for 2007, etter d fortsette med permisjonen din.og så tar far sine 6 uker (når du e ute i jobb). Så har du komt ut i juli 2008 og da kan du eventuellt ta ut ferie for 2008.du har krav på ferie i 2008, men feriepengegrunnlaget blir masse lavere enn viss du hadde vert i jobb.

sånn skal ihvertfall vi gjøre d, men hos oss skal far ha ca 3mnd permisjon.Men du kommer ganske likt ut uansett deling av permisjonen :-)

har sjølv termin i midten av juni.

Du har sikkert jobbet noen måneder i 2007 før du gikk ut i perm, så selv om du kun får feriepenger for 15 av perm ukene, får du jo fortsatt penger for de månedene du har jobbet frem til permen starter...eller?

Har termin i månedsskiftet mai/juni og er litt bekymret for dette selv...

Annonse

For å la tiden hjemme med den lille bli lengst mulig anbefaler jeg å tenke litt lurt angående når du tar ut feriedagene. Jeg for min del skal legge ferien til de uker som det er endel helligdager, f.eks jul og påske. Da er det likevel endel helligdager og jeg trenge rikke å bruke 5 feriedager, eller ei hel uke av permisjonen. I forbindlese med jula neste år trenger jeg da f.eks bare å ta ut 2 feriedager. På den måten får vi dratt ut tiden hjemme med den lille litt til. Det er jo ikek snakk om så mange dager, men vi sparer vel ei-to uker ved å gjøre det på denne måten. For arbeidsgiver og NAV er det akkurat det samme når du tar ut ferien. Lykke til!

Hei junibolla!

Jeg har også termin i slutten av juni. Jeg har også tenkt å ta 80 % lønn med permisjon. Mine 5 uker ferie for i år skal jeg ta i aug. og sept. Permisjonen min stopper da i 5 uker. Så har man krav på ferie i 2008 også, men hvor mange uker kommer ann på om det er nav eller jobben din som utbetaler pengene under permisjonen. Er det jobben din har du krav på nesten 5 uker, men da regnes feriepenger av 80 % lønn. Er det nav du får penger fra i permisjonen regnes ferien av et mindre grunnlag enn ellers. Har du valgt foreldrepenger med 80 prosent ytelse får du feriepenger for de første 15 ukene av permisjonen. Håper dette ble noe klarere for deg, hvis du vil vite mer gå inn på nav.no og trykk på familie og omsorg og så på så trykk på foreldrepenger ved fødsel. Der står alt. Lykke til!

Jeg tar ut 3 uker ferie i 2007 i forbindelse med permisjonen, far tar ut 3 uker i forbindelse med sin permisjon i 2008. Da får vi til sammen 54+3+3 uker og treffer omtrent barnehagestart i august. I teorien kan man jo også ta ut 5 uker ferie i 2007 og 5 uker ferie i 2008 i tilknytnining til permisjonen og få ent total periode på 64 uker

Jeg har termin 10. juni og vi løser det som dette: Jeg tar 5 uker ferie i min permisjonsperiode og begynner da å jobbe ca 23.mai 2008. Da tar pappa 6 uker pappapermisjon alene med vesla (noe han gleder seg til, å være skikkelig husfar med ansvar for barn, hus og hjem). Når hans 6 uker er over tar vi begge 4 uker ferie sammen, og begynner å jobbe igjen rett etter barnehagestart.

Vil det si at dere som har termin i juni og tar ut ferie og slikt for å kunne passe på babyen fram mot barnehagestart, vil det si at dere begge etter det jobber 100 % fra barnehagestart?

Slik at babyen er i barnehagen hver dag og hele dagen?

Eller hvordan gjør dere det?

Jeg tenker slik som dere at jeg tar ferie fram til barnehagestart, men da har jeg brukt opp alt da.. Ta ut permisjon uten lønn for å kunne hente tidligere? Ha en dag hjemme?

For tar jeg ut gradert permisjon så hvem skal ta seg av bayen når jeg er på jobb? Må pappen ta ut permisjon uten lønn da neste vår når jeg er på jobb for å få gradert permisjon?

Jeg synes det er vanskelig jeg å vite hva som er lurest jeg...

Jeg har går ut i permisjon 4. juni. I desmber tar jeg ut mine 5 uker ferie, samtidig som samboer tar pappa permisjon, og vi drar på ferie til Thailand.

Jeg får 5 uker ferie i 2008 også, så når jeg tar ut permisjon med 80% lønn, holder dette til bhg start.

Jeg kommer nok til å jobbe 80% i allefall det første året. Min mor kommer nok til å hente barnet tidlig i bhg, og samboer og jeg kommer til å veksle på å hente/bringe. Jobber selv i barnehage og vil ikke ha ungen min der 8timer om dagen, når hun/han er 1 år. Det er altfor mye!

Hos oss går vi ut i 100% jobb igjen begge to høsten 2008. Men mannen min begynner grytidlig på jobb om morgenen, han begynner 7 og jeg 10. Derfor leverer jeg, også henter han, han slutter jo kl tre.. Da blir det mellom 5 og 6 timer i barnehage 4 dager i uka, den femte dagen bruker han sin fleksitid litt, og jeg avspaserer litt (for lørdagsjobbing) og ungene får fri. Det fungerer greit hos oss.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...