Gå til innhold

Finnes det ikke hjelp og få?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I tillegg til boken "no-cry sleep solution" av Elisabeth Pantley, finnes det mange muligheter som er gode for både foreldre og barn, bl.a.:

* Bære i søvn i mykt bæretøy (f.eks slynge, sjal eller ergo bæresele. Les mer om dette på tettinntil.com). Dette passet veldig bra for oss på dagtid. Da kunne jeg f.eks gjøre husarbeid med jenta mi i slynga, og hun sov mens jeg fikk gjort det jeg skulle.

* Amme i søvn - funket veldig bra for oss, og jeg vet flere som er veldig fornøyd med det.

* Samsoving - da slipper du å våkne helt når du skal amme på natta. Bare amme litt i halvsøvne før du og barnet sover videre. Det var dette som var redningen for meg da jeg hadde søvnmangel og jenta mi sov kun korte perioder mellom hver amming.

* Boken "Hvorfor gråter barnet?" av Mari Rysst Heilman (tror jeg hun het...) var veldig fin for meg. Da forstod jeg mer av hvorfor jenta mi gråt, og det var mye lettere å trøste henne og oppfylle hennes behov. Dermed fikk hun også bedre søvn om natten.

Da jenta mi var liten synes jeg det var koselig å amme henne i søvn på fanget mitt, og så kunne se på film/TV eller spille data eller gjøre noe annet koselig mens hun sov på fanget mitt. Avslappende og koselig. Det hadde antagelig blitt mye mer slitsomt å prøve å få henne til å sovne i egen seng. Babyer er jo genetisk programmert til å skrike dersom de blir lagt ned et sted alene (for å overleve ute i naturen, måtte de dette...). Da er kanskje løsningen å ikke legge babyen ned alene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...