Gå til innhold

Noen som har hørt om Mongolsk flekk ??

Anbefalte innlegg

Hei.

Da vi var på 6-ukerskontoll med lillegutt kommenterte helsesøster at han hadde en mongolsk flekk på ryggen. En rund liten blålig flekk helt nederst på ryggen. Da hun sa at han hadde en blå flekk på ryggen stivna jeg helt. "Hærregud" tenkte jeg. "Har jeg klypi gutten.."

Men dette var vanlig på spedbarn med asiatisk og etninsk opprinnelse. Vi er ingen av delene så jeg ble litt rar inni meg da hun fortalte det. Men vet at det langt uti er sigøynerblod.

Er det flere som har opplevd fenomenet på sine barn og vet noe om det?

Helsesøster sa at vi møtte følge med å se at den ikke ble noe større. Jeg hadde ikke lagt så mye merke til flekken. Han ligger så sjeldent på magen på stellebordet.

Fortsetter under...

sønnen min har også dette. Lurte litt og begynte og spørre slekt og venner og joda en tippoldefar er italiensk og en annen av ukjent avstamming.............. Svømte visst iland etter skibbrudd......

Så det han nok dukket opp noen ukjente gener. Litt morsomt

Min sønn har helt blå rompe og har blåe flekker på skuldrene og til og med en på underarmen. Legen på sykehuset spurte om han hadde fått litt røff behandling og jeg måtte si til ham at det var mongolflekker. Han hadde ikke sett så mye før. Barnepleierne sa hele tiden jeg måtte være veldig forsiktig med rompen hans fordi han hadde så mye blåmerker og de nektet på at det var mongolflekker når j fortalte det til de. Men de er der enda etter 10 uker så j hadde nok rett. Han er halvt asiatisk. Tenk hvis ikke jeg hadde visst hva det var. Hadde nok blitt kjempebekymret fordi blåmerkene aldri forsvant. Burde vel egentlig ha visst dette på sykehuset..

Både jeg, søsknene mine og tantebarna mine har fått den flekken og alle vi har ikke hatt noe problemer. Jeger halvt asiater. Vet ikke på meg, men tantebarna mine hadde flekken ganske lenge. Men de er store nå (yngste er seks år) og har vokst den av seg for lengst. Så ikke vær bekymret!

Lillegutten min har ikke fått den (tror jeg). Jeg forventet jo at han skulle få den, for det er jo helt vanlig på asiatiske barn som du skrev selv. Men sambo er ganske mørk, og gutten min har masse farge også, så kanskje den bare ikke synes?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...