♥pilutta♥ Skrevet 15. mars 2007 #1 Skrevet 15. mars 2007 Uff, det nærmer seg vaksinering med stormskritt, og jeg er fortsatt veldig usikker på om vi skal gi lillegutt Prevenar vaksinen. Grunnen til at jeg er skeptisk skyldes at vaksinen er så "ny", og pga det vet man lite om langtidsvirkningene. Går det an å vente litt med å gi denne vaksinen? Og hvor stor sannsynlighet er det for at lillemann kan bli smittet av disse pnemokokk bakteriene?
Gjest Skrevet 15. mars 2007 #2 Skrevet 15. mars 2007 For å si det sånn: Vi var aldri i tvil. Ei heller min lege eller helsesøster. jeg tror ikke helse-Norge vile anbefale en vaksine som de ikke var sikre på, og ENDA viktigere: Jeg vil aldri ta sjangsen på at lillegutt skulle få hjernehinnebetennelse!!! Jeg kjenner til to barn som har fått det. Den ene fikk varige hjerneskader, det andre barnet døde, 2 år gammelt.... DET kan ikke jeg ta sjangsen på, så jeg må bare stole på helse-norge der og sette de vaksinene. Det er forresten gjort allerede,o) Lykke til med valget!
♥ anonym♥ Skrevet 15. mars 2007 #3 Skrevet 15. mars 2007 De anbefaler den ikke...det er bare et tilbud. jeg syns det er bra av deg å teke deg litt bedra om. Grunnen til at de begynte å gi denne var på grund av at mange hadde hørt om det og ville ha det. De har brukt den en stund i usa, så hvis du undersøker litt finner du en del info. Jeg er ikke i tvil. Så han har IKKE fått den. ang den typen hjernehinne betennelse, så får de det hvist ikke etter de er 2 år. men mange får den når de får vaksinen. Du får nesten finne ut av det selv og gjøre det som er riktig for deg, men UNDERSØK GODT først.
Gjest Skrevet 18. mars 2007 #4 Skrevet 18. mars 2007 Maya! De anbefaler den vaksisnen ja! det har i hvert fall vår helsestasjon gjort og legene vi bruker... Hvorfor anbefaler du henne IKKE å ta den?
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2007 #5 Skrevet 19. mars 2007 Marit Ikke alle anbefaler denne vaksinen, jeg kjenner folk som har blitt anbefalt å IKKE ta den...
Gjest Skrevet 19. mars 2007 #6 Skrevet 19. mars 2007 De jeg kjenner med små barn har blitt anbefalt den, og kan du i så fall fortelle grunnen til at den ikke anbefales? Jeg vil i hvert fall ikke ta sjangsen på at lillegutt får hjernehinnebetennelse!! tenk å sitte igjen å vite at man kunne unngått et hvis han fikk vaksinen!!! han har tatt alle tre, det gikk kjempefint, og jeg er trygg på at jeg har gjort det riktige:o)y
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2007 #7 Skrevet 20. mars 2007 det finnes over hundre forskjellige hjernhinnebetennelse (hhb) barn kan få, og de vaksinen beskytter barnet mot er ikke så veldig utbredt som folk tror, så jeg skal IKKE gi prevenarvaksinen til barnet mitt.. altfor ny, og som sagt, så beskytter den barnet ikke så godt som man skulle tro... sjansen for å få den typen hhb som vaksinen beskytter mot er mikroskopisk
Gjest Skrevet 20. mars 2007 #8 Skrevet 20. mars 2007 Det er jo litt rart at helse-norge bruker så mange milliarder på å gi små barn denne vaksinen hvis den ikke beskytter så bra som du påstår, og og bare mot noe det er mikroskopisk sjangse for at man skal få! Det er mange barn som får hjernehinnebetennelse, og det har i hvert fall ikke jeg tenkt å ta sjangsen på!
Mara76 Skrevet 20. mars 2007 #9 Skrevet 20. mars 2007 Skjønner hva du mener, Marit_80. Men det er nok ikke slik at det er veldig mange som får hjernehinnebetennelse av akkurat denne typen. Dessuten ble vel denne vaksinen innført mye på bakgrunn av press fra foreldre - for helsevesenet var i utgangspunktet noe skeptiske. Nettopp pga at vaksinen er lite utprøvet enda, og fordi man var usikker på nødvendighet og effekt. Den femte statsmakt - media - tok opp dette med denne vaksinen, og stilte spørsmålstegn ved at den ikke ble tilbudt alle. Resultatet var foreldre skremt ut av proposjoner, og som derfor la press på myndighetene... Så nå er den en del av "programmet". Og det til tross for at helsenorge denne gangen var skeptisk. Pressedekning er ikke alltid positivt. Saker blir så sort/hvite og enormt overdrevne. Desverre.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2007 #10 Skrevet 21. mars 2007 Denne kan kansje hjelpe deg litt: http://www.whale.to/v/prevnar2.html Her har du flere: http://www.whale.to/v/prevnar.htm
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2007 #11 Skrevet 21. mars 2007 Hvis du ikke orker lese hele, er dette et lite utdrag ang effektiviteten: The Efficacy of Prevnar How good is Prevnar? According to the study paid for by Wyeth Lederle and generated by Drs. Black and Shinefield: "The study showed that children in the vaccine group fared better than those in the comparison group in other ways. In the primary analysis of all acute otitis media episodes (i.e. earaches), children receiving the investigational 7-valent pnemococcal vaccine (i.e. Prevnar) had 7 percent fewer new episodes."31 Seven percent few episodes of earaches! Do you find that impressive? Keep in mind that there are at least five other pediatric vaccines that can cause earaches, ear infections or ear-related injury. It appears that we now have Prevnar, a vaccine designed to prevent adverse effects that can be caused by other vaccines.33 What about preventing invasive pneumococcal disease? According to data from the manufacturer’s insert, after one dose of the vaccine .016% of the recipients (3 out of 18,906) were diagnosed with invasive pneumococcal disease.39 But, .14% of controls (27 out of 18,910 children who were administered a different experimental vaccine) got invasive pneumococcal disease. 39 This means that based on this data (relative to the control), Prevnar decreases a child’s chance of getting invasive pneumococcal disease by about 0.1%!
Lystpåentiljeg Skrevet 21. mars 2007 #12 Skrevet 21. mars 2007 Vi har valgt å ikke gi denne vaksinen. Er i det hele skeptisk til alle vaksinene, så akkurat denne håper jeg er helt unødvendig. Lest litt rundt, og risken er visst størst for å få den i perioden 0-2år, mens de også vaksinerer opptil 5år hvis det dukker opp barn som ikke er vaksinert. Jeg har ikke funnet noen tall på hvor mange som får denne typen hjernehinnebetennelse i året i Norge, men sjansen er visst veldig liten for å det. *Bank-i-bordet*. Hører at bivirkningene for mange er en del hissigere enn for de andre vaksinene.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2007 #13 Skrevet 21. mars 2007 Den fjerde statsmakt. Den femte statsmakt er iflg mange dette- blogging.
Mara76 Skrevet 21. mars 2007 #14 Skrevet 21. mars 2007 He he mulig jeg blander sammen begrepene litt her. Gikk litt fort da jeg svarte:-) Uansett spilte mediene en rolle i forhold til denne vaksinen. Selvsagt gjør internett det også. Man må derfor være veldig veldig "våken" og bevisst når man skal ta et sånt valg.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #15 Skrevet 6. mai 2007 Ungen min hadde hjernehinnebetennelse for ei stund siden, kan love dere at det slett ikke var noen spøk. Hadde ikke behandlingen startet så raskt som den gjorde er det langt ifra sikkert at vi hadde hat barnet friskt og raskt hos oss i dag. Det er heldigvis ikke ofte man får hjernehinnebetennelse av pneumokokker men for de få som rammes er det ingen spøk. Ville ikke valgt bort vaksinen om jeg hadde hatt tilbudet, men man kan jo vente med å ta den til barnet blir eldre.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2007 #16 Skrevet 31. juli 2007 Altfor ny...? For noe tull. Prevenar vaksinen har man hatt tilgjengelig i maaaange år her til lands, den har bare ikke vært en del av barnevaksinasjonsprogrammet. Vaksinen er sviiindyyr, og det er nok hovedgrunnen til det. Det er kun spesielt utsatte grupper som har fått tilbud om dette før den kom på programmet, og så vidt jeg vet har folk måttet betale for den selv. Så det så. Absolutt ikke noen nyhet i helsenorge.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2007 #17 Skrevet 10. desember 2007 statistikken om at vaksiner hjelper er feil, da det ikke står om antall dødsfall pga vaksinens bivirkninger.. jeg har blitt imot vaksiner.. i japan har de kutet ut mmr vaksine.. hvorfor? i sverige mener de kikkhoste vaksinen fører til hjeneskade... allt det vaksineres imot er bortkastet, de eneste som tjener på det er produsenten.. grafer viser at vaksinene er satt inn eter at de aktuelle sykdommene allerede har begynt å gått ned betraktelig.. altså vaksinene ble ikke satt inn før sykdommene holdt på å gå bort av seg selv..men vaksinasjon gjør at sykdommene fortsatt vil leve.. og ikke dø ut.. yes det sto i en god bok.. om sannheten om vaksiner, skrevet av en hømopat.
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #18 Skrevet 12. desember 2007 http://www.matoghelse.no/hva-er-sannheten-om-vaksiner.374371-49278.html He he her er linken.=)
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #19 Skrevet 6. mai 2009 Stemmer at man har mistenkt at hjerneskade kan være bivirkning av kikhostevaksinen - derfor er den også endret. Ny kom i 1998 eller deromkring ;-)
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #20 Skrevet 10. mai 2009 Min nr 2 fikk denne vaksinen. Nå dropper jeg det med tredjemann. Jeg er ikke komfortabel med den. Det er godt nok for meg. Men vanlig trippel satser vi på å ta. Litt senere enn andre, bare for å være ekstra stor og sterk baby. For sikkerhets skyld.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #21 Skrevet 11. mai 2009 Jeg vil anbefale deg å ta denne vaksinen. Antallet tilfeller med alvorlig pneumokokksykdom har gått dramatisk ned etter at man satte inn denne vaksinen. Man kan sikkert droppe en rekke av de andre vaksinene,men denne vil jeg anbefale. Snakk med helsesøster og legen din. Pneumokokkbakterien kan føre til sepsis og hjernehinnebetennelse. Vi ønsker i allefall ikke at vår lille skal få noen slik sykdom,her er det tross alt snakk om å vaksinere mot en sykdom som har høy dødelighet og komplikasjonsrate(hjerneskade i form av døvhet,blindhet,mental retardasjon,hydrocephalus som følge av drenasjeproblematikk etter infeksjonen... Du skal bestemme dette selv,men som jordmor Siri sier i teksten ovenfor bør du ikke fatte beslutningen om vaksine/ikke vaksine på basis av den informasjonen du finner her inne.Her hersker paranoia og mistillit(sikkert fra begge sider)!
Helseinterressert Skrevet 11. mai 2009 #22 Skrevet 11. mai 2009 Anonym 13:47, Hvor mange er det som rammes av hjernehinnebetennelse som følge av pneumokokker? Hvor mange har dødd av vaksinen? Hva skjedde med krybbedødstatistikken ved innførsel av denne vaksinen? Hva om denne relativt nye vaksinen er en vaksine mot bivirkninger fra andre vaksiner?
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #23 Skrevet 11. mai 2009 .....ja, det er vel godt kjent allerede at de vaksinerer for 98 millioner pr år på bakgrunn av 3 dødsfall årlig i en høykonjunktur av pneumokokker.....denne høykonjunkturen er en bivirkning av at man innførte hib vaksinen på 90 tallet, da steg nemlig pneum hjernehinnebet tilsvarende med tallene for opprinnelig hemafilusinfluensa hjernehinne bet... og for alle som ikke tror på dette, alle tallene finnes på fhi sine sider, sjokkerende og intressant....og ikke nok med det, men man kan faktisk følge svingningene i befolkningen generelt for denne mikroben....
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #24 Skrevet 12. mai 2009 Jeg tror det fins mange som ikke er klar over dette, men du har rett.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #25 Skrevet 12. mai 2009 Snaue to år etter innføringen av den konjugerte pneumokokk-vaksinen i barnevaksinasjonsprogrammet ser vi allerede fallende forekomst av sykdommen hos de årsklassene som er vaksinerte. Vaksinasjonen synes også å redusere forekomsten av pneumokokk-sykdom i eldre aldersgrupper (flokkeffekt), samt å redusere forekomsten av resistente stammer. Foreløpig er det kun barn født etter 1. januar 2006 som tilbys vaksine gjennom barnevaksinasjons-programmet. Den konjugerte vaksinen anbefales også til barn under fem år med visse risikofaktorer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå