Gå til innhold

hvis barnet skulle komme nå...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvi et foster blir født så tidlig som i uke 33, hva skjer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke fra uke 27 at barnet har gode muligheter for å overleve da?

Tror ikke det er krise om babyen kommer nå, men må nok ligge i kuvøse tenker jeg.

Skrevet

Barnet har store sjanser for å overleve...

Over 90% så jeg i boka mi.

Men om barnet tar skade av det er noe annet, men tror det skulle gå fint.

Må sikkert ligge i kurvøse en liten stund iallefall...

Skrevet

De vil på ethvert tidspunkt frem til uke 33/34 gjøre hva de kan for å stoppe fødselen. (Ikke om medisinske årsaker tilsier noe annet selvsagt, men som pekeregel...)

En fødsel som starter av seg selv ved uke 33/34 vil bli vurdert stoppet, men fra uke 34 så stopper de ikke fødselen om den skulle gå i gang.

Da sier det seg selv at man har mindre å bekymre seg for i og med at de lar barnet komme.

Barnet vil trenge litt tid i kuvøse på grunn av at de ikke regulerer varmen selv og du trenger lengre tid på å få barnet til å die skikkelig.

De aller fleste barn må også lysbehandles for gulsot siden leverfunksjonen etter all sannsynlighet ikke er oppe å går fullt enda.

Skrevet

Hei.

Jeg vil ikke kalle en baby i uke 33 et foster, jeg da..... For meg går det fra å være et foster til å bli en baby når man vet at det kan reddes hvis det blir født, og grensen for å igangsette livreddende behandling på for tidlig fødte barn er i Norge 24 uker. I uke 23 vurderes hvert enkelt tilfelle.

Jeg er 30 + 4 nå med vårt 2. barn, og har ei jente født i uke 27 + 2 som nå er 3,5 år gammel.

Hun er i dag en frisk og fin 3-åring som ikke ligger bak sine jevnaldrende på noe område: ) Er fortsatt liten og nett, da: )

Årsaken til at hun måtte hentes ut, var at jeg fikk morkakesvikt, og hun vokste derfor for lite i magen (var 650 gram da hun var født).

Det samme ser ut til å være tilfelle også denne gangen, men en del forhåndsregler gjør at vi iallefall kommer 4 - 5 uker lenger enn sist (legen forespeiler meg KS neste uke eller uken etter).

Å få et prematurt barn i uke 33 er i dag svært sjelden forbundet med problemer. Det kommer selvfølgelig an på hva som er årsaken til den tidlige fødselen, men så lenge barnet er friskt, så blir det neppe noen komplikasjoner.

Du som sier at du har en bok hvor det står at overlevelsesraten er over 90 % - jeg blir skremt av slik feil-informasjon; overlevelsen blant barn født i uke 32 (som midt barn sannsynligvis vil bli) er hele 99,6 % (dette er info gitt av spesialist på Ullevål, som er et av landets fremste sykehus på premature barn.

Det er ikke ment som kritikk til deg, hvis det virkelig står i boken din, så er det skremmende; det er mange år siden overlevelsen var nede på 90 % for barn født over uke 30. I dag er overlevelses-prosenten på barn født i uke 27 på over 95 %.

Tilbake til hva som skjer med et barn født i uke 33:

Barnet ditt er ferdig utviklet bortsett fra at lungene kan være litt umodne (disse regnes som ferdig utviklet i uke 34).

Hvis du kommer på sykehuset tidlig nok til å sette lungemodningssprøyter (det gjør de om det er fare for fødsel før uke 34), modnes lungene fortere.

Uansett er også lungene såpass utviklet, at det neppe vil medføre noen problemer for barnet.

Mulig barnet blir lagt i kuvøse en liten stund fordi det trenger litt ekstra oksygen, eller at det vil få hjelp av en CPAP (motstrømsluft som blir sendt ned i lungene via nesen for at de ikke skal gå helt sammen når barnet ditt puster ut - må ikke forveksles med respirator - som er en større påkjenning for lungene). Ellers er det vanlig at barn som veier mer enn 1500 gram blir lagt direkte i seng, når de har passert 1500 gram regulerer de som regel varmen greit selv. Greier de ikke det, får de ofte en varmemadrass i sengen sin, eller du kan ta med et soveskinn til babyen.

Tror praksisen er litt forskjellig fra sykehus til sykehus også, men du har sannsynligvis ingenting å frykte om barnet ditt skulle bli født nå.

Barnet blir nødvendigvis liggende på nyfødt-avd. noen uker - hvor tidlig man kommer hjem avhenger av tre parametre (iallefall på Ullevål): barnet skal kunne ta til seg mat selv (av pupp eller flaske), det skal puste selv uten hjelpemidler og det skal helst ha passert 2 kg.

De fleste kommer hjem et sted mellom 1 - 4 uker før termin.

Lykke til!

Skrevet

det vil nok gå veldig bra ja..=)

Skrevet

de stopper ikke fødselen i uke 34.. ikke hær i hvertfall.. men om barnet blir født i uke 33 kommer d seg fort. de fleste klarer seg selv og trenger kanskje hjelp til spising da de blir fort sliten og ikke orker spise så mye som de trenger selv.. men etter kort tid klarer de seg helt på egenhond.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...