Gå til innhold

Igangsetting, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På mandag var jeg hos legen fordi jordmor var litt bekymret for svangerskapskløe. I dag er resultatene klare hos lege og leververdien er litt høy. Skal snart til lege for å vite om jeg blir satt i gang eller ikke.

Har litt blandede følelser akkurat nå, fødselen er kanskje nærmere og er litt spent.

Noen med erfaringer????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble igangsatt ved forrige fødsel. Det er ingenting å være engstelig for. Fordelen med å bli igangsatt er at alt skjer veldig kontrollert og at det er en lege til stede som følger med på at alt går bra. Jeg tror ikke min fødsel var noe anderledes - vondere eller mildere - enn om den hadde startet av seg selv. Jeg ble igangsatt 3 dager før terminen og hadde allerede åpningpå 3cm da de satte i gang fødselen.

Skrevet

Eg ble igangsett ved forje fødsel pga vanne gikk uten at riene kom. I fra eg ble satt på kur til mi jente ble født tok det 6 timer kjapp og kontrolert fødsel :):)

Skrevet

Så kommer jeg med min dårlige opplevelse fra igangsetting.. =) Vil ikke skremme deg, og det er rett det som sies at alt er veldig kontrollert og de følger med på deg.. Men fødselen blir veldig "mekanisk", iallefall ved modningspiller. Da må du ligge helt stille en time etter pillene settes, og på registrering etterpå ca 1/2 time.. Og jeg fikk beskjed om at jeg MÅTTE ligge på ryggen under pressingen fordi de måtte overvåke barnet (ville absolutt ikke ligge på ryggen).

Ellers sa de da jeg fødte at igangsatte fødsler ofte går fortere og er mer intense pga riene er "kunstige", vondere, hyppigere.. Veldig individuelt dette,men mine rier kom ca 2 timer etter den 2. tabletten, de varte i 50-55 sek og da hadde jeg ca 5 sekunder til neste kom.. På litt over 2 timer gikk jeg fra "ikke moden i det hele tatt" til full åpning og pressrier. Det var rimelig vondt, og ingen pauser. Jeg hadde et mehe av en jordmor som ikke skjønte at jeg var igang, og ga meg verken smertestillende eller oppmuntring (sa hun skulle stoppe fødselen 1/2 time før pressriene startet) før jeg hadde tilnærmet full åpning.. Fikk til slutt lystgass, og ble etter hvert hastet opp på operasjonsbordet.. Åpningen hadde gått for fort slik at babyen ikke hadde fått til å snu seg. Han lå i ekstrem ansiktspresentasjon og måtte forløses ved ks i hui og hast.

Som sagt, ville ikke skremme deg med dette, men ikke alle igangsatte fødsler er bare fryd og gammen..

Lykke til, det går helt sikkert fint!! Gikk jo bra med oss også, selv om det var hektisk da det sto på som verst!

=)

Skrevet

Til orienterin eg fikk drypp ikke tabletter Vet ikke forskjellen!!

Skrevet

Jeg har hatt en igangsatt (ved at de tok vannet), og en som begynte og forløp helt naturlig. Dag og natt. Den igangsatte tok bare halve tiden men var hundre gang så jævlig. Jeg vil ikke igangsettes hvis det ikke er absolutt nødvendig for barnet denne gangen, det er iallefall helt sikkert. Men må man så må mann.... Man glemmer etter en stund uansett;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...