Gå til innhold

Må sjekke livmorhalsen.

Phiphi

Anbefalte innlegg

Hei pga nedtrykket skal de på mandag sjekket livmorhalsen min.

Jeg gruer meg skikkelig og lurer på to ting:

1. HVA gjør legen når dette skal sjekkes, og er det ubehagelig? Jeg HATER gu... bare tanken..

2. Hvis det viser seg at jeg har for kort livmorhals, hva betyr dette da? At jeg kommer til å miste dem? Garantert premature? Må jeg ligge stille i 4 mnd...hva skjer da liksom, jeg er jo bare 18 uker!

Er det fler som hadde nedtrykket (når de går) i uke 18 og opplevde at livmorhalsen var helt FIN???

Gruer meg..

Fortsetter under...

Hei phiphi!

Jeg hadde også denne nedtrykksfølelsen ganske tidlig, men trodde det var normalt og sa det ikke til noen lege/jordmor...Min livmorhals var ved 1.måling i uke 24 på 4,3 cm, det var den også i uke 28...Den var visst lang og fin!

1) Når du skal sjekke livmorhalsen tar de en "stav" opp i skjeden og måler...Det er jo ikke akkurat behagelig, men ikke vondt! Det går nok bra skal du se! Og dessuten er dette noe du bare må "venne" deg til da dette gjøres på en del kontroller fremover....Helt frem til uke 32 på Ullevål, dvs at jeg totalt skal ha 4-5 kontroller av livmorhalsen...

2) Hvis din livmorhals er kort batyr det at du må ta det med ro, er den veldig kort må du kanskje legges inn på sykehus for avlastning og da får du ikke gjøre stort annet enn å ligge hele døgnet! Det betyr ikke at de nødvendigvis blir premature! Har hørt de som har blitt lagt inn i uke 22-24 i sv.skapet og blitt liggende til uke 32-34 for avlastning...

Men hvis du passer på å hvile mye i løpet av dagen, ligge rett ut, det er den eneste måten å "avlaste" livmorhalsen på, så går det nok bra!

Lykke til, blir spennende å høre hvor "lang" den er hos deg!!

Klem

hei på deg..

du trenger ikke grue deg..hehe..det er nok værre å føde ja..jeg blir skjekket innvendig hveeeer gang på kontroll og det er gjort på 10 sek..han legen er ganske hard hendt åsså..men det går sååå bra=)

1. legen kjenner kanskje inni skjeden din,på livmorhalsen og konsistensen..eller så tar de innvendig ul for å måle livmorhalsen..ingen av delene er vondt..helt ok=)=)

2.mange går med kort livmorhals et helt svangerskap..men det kan hende du må ta det veeeeeldig med ro ja..i uke 26 var jeg innlagt pga livmorhalsen var blitt 5mm kortere..(!!!) har fått beskjed om å ta det rolig men å leve livet likevel..=) de bør heller ikke bli premature,men sjansen for at tvillinger blir premature i det heletatt er jo rimlig stor..

men du trenger ikke være redd tror jeg=) du kommer til å få masse hjelp og opplysninger..og de gir deg det du trenger..men det trenger jo heller ikke å være no galt..jeg hadde litt nedtrykk før uke 20,men alt var fint..har åsså hatt nedtrykk etter uke 20,men fint likevel..=) nå er jeg 30 uker på vei og fortsatt fint=) hehe..men livmorhalsen har begynnt å modnes da..men sånn kan skje..jeg må bare ta det med ro..

lykke til..alt går nok veeeeeldig bra..du må huske på å passe på deg selv..veldig viktig..ikke stress..

Ja det blir "spennende" å se hvor lang den er. Må de langt oppi der for å måle?? Føler meg så sår og trang inni der om dagen at huff..

Uansett godt å høre at det er fler som har opplevd nedtrykk, jeg trodde også dette var normalt, har jo hatt det i flere uker (og jeg er ikke mye fysisk aktiv for å si det sånn, går mest i oppgaveskriving..).

Men ble jo bekymret nå da, kan de ligge for langt nede i forhold til hva de skal?? Føles tungt i underlivet, føles som de burde vært høyere opp i magen, hehe. Tenk om den ene "detter ut", er nesten sånn det føles hvis jeg går mye en dag.

Håper bare ikke dette er slutten på begynnelsen, så skal vel jeg klare å tvinge meg gjennom innvendig ul... :)

Tusen takk for svar begge to!

Skjønner forresten ikke hvordan folk kan holde ut å ligge rolig på et sykehus i ti uker.. Deprimert, feit, blodpropp og trykkskader tenker jeg da.... hva skal man gjøre i de ti ukene liksom?? Hjernen fungerer jo godt fremdeles, man er jo ikke syk. Nei huff jeg håper vi alle slipper det, vet ikke om jeg hadde holdt ut å ligge rett ut i nesten 3 mnd..

Men alt for babyene selvfølgelig :)

de må ikke langt oppi nei..eller de må jo helt opp..men det merker du ikke i det heletatt..

tror heller ikke de ligger for langt nede..den ene min har ligget med hodet laaaaaaaaangt ned i bekkenet hele veien og nå klarer de ikke måle hode engang..hehe..jeg kan åsså kjenne hodet utenpå..der kjønnshåret er lissom..hehe..=)

lykke til..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...