Gå til innhold

Hvor mye får jeg??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Huff, er litt forvirret i forhold til alle disse reglene om fødselspenger, engansstøtte å det ene med det andre. Tar nå Master og venter barn i september. Planen er at jeg tar permisjon fram til jul, og far tar permisjon etter jul (han jobber). Jeg har jobbet ved siden av studiene, så er litt usikker på hva som lønner seg for meg å ta engangsstøttnad eller fødselspenger de månene jeg skal vere hjemme. Hvor mye får jeg utbetalt når jeg har permisjon, og hvor mye når jeg ikkje har permisjon? Hva kommen eventuelt i tillegg til de pengene jeg får utbetalt fra lånekassen? Setter pris på alle svar!!

Fortsetter under...

hvor mye har du jobbet da? Tror de regner ut av de 6 siste mnd eller noe..

lånekassen er iallefall 80.000 (ca) på 10 mnd

og engangsstønaden på nesten 34000. men hvis du har tjent over dette beløpet så tror jeg du kan velge om å få engangsstønaden eller snittet av lønna de siste 6 mnd... men det får du ta med en klype salt:)

beste er å ta kontakt med lånekassen eller trygdekontoret...

Når du har permisjon får du fødselsstipend + evt forsørgarstipend (det blir behovsprøvd mot fars inntekt) + evt. permisjonspengar (eller eingongsstønad) Når han har permisjon får du vanlig lån/stipend og evt forsørgarstipend.

Fødselsstipend er det same som lån+stipend til vanleg, berre at alt blir gitt som stipend. Forsørgarstipendet kjem i tillegg, men berre dersom far tener under ein viss sum (22 000 pr mnd eller noko)

Les på www.lanekassen.no om desse reglane.

Du kan velje foreldrepengar i staden for eingongsstønad dersom du har tent over den fastsatte eingongsstønadsummen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...