Gå til innhold

Tannlege og graviditet !


Smellt P. Tjukka

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvorfor man ikke skal gå til tannlegen ( borre) , når man er gravid ?

 

Jeg har to midlertidige fyllinger som jeg skulle ha skiftet , men nå er jeg gravid ... Når i svangerskapet er det "farligst"? Og kan det være stoffer i fyllingene som jeg har , som er skadelig for fostret ?

 

Noen som vet noe om dette ? TAKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan gå til tannlege og få gjort det man må når man er gravid. Er det noe som kan vente, så vent,men må man så må man. Men si til tannlegen at du er gravid. Da tar de hensyn til det ved valg av bedøvelse etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er d ikke røntgen som ikke er så lurt når du er gravid da? har hørt man stortsett kan gå til tannlegen,men man bør vente med røntgenbilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos tannlegen her om dagen. Tenkte ikke på å fortelle at jeg er gravid. Tok bildet og han pirka noe voldsomt. Blødde noe forferdelig i tannkjøttet. Fortalte når jeg var ferdig at jeg var gravid, fordi han ville kalle meg inn om 6 mnd, fordi jeg blødde så mye. Det at jeg blødde i tannkjøttet hadde vist en sammenheng med graviditeten. Slipper å komme om 6 mnd. Jippi. Burde han ikke ha spurt om jeg var gravid, hvis det er så farlig med røngtenstråler? Ble litt nervøs nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde time hos tannlegen i går men ringte og sa at jeg var gravid så tannlegen avbestilte timen. Jeg driver å rotfyller en tann og da må jeg ha bedøvelse og røntgen og jeg er 6 + 1. Han sa til meg i går at jeg skulle komme når jeg er mellom 3 og 6 måneder på vei, da er barnet ferdigutviklet. Han ville ikke at noe sjanser og ikke jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos tannlegen forrige uke fordi jeg glemte å avbestille timen jeg var satt opp på. Tannlegen ville ikke ta bilder pga graviditeten. Fikk beskjed om å komme tilbake å ta bilder når babyen har kommet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! jeg jobber som tannhelsesekretær og er selv gravid. Det er røntgenstråler¨som er det verste med å være med tannlegen. En bør unngå å ta røntgenbilder uansett hvor i svangerskapet en er kommet. Borre er så vidt jeg vet greit, men dersom du vil ha bedøvelse får du en som ikke er skadelig for gravide. Det aller meste av det som brukes av fyllingsmateriale er greit for gravide. Har selv spurt legen min om det, da det var viktig for meg fordi jeg jobber med det daglig.

 

Til deg som lurte på hvorfor tannlegen ikke spurte om du var gravid. Vi kan ikke spørre alle som er i fertil alder, da jeg av egen erfaring har fått negativ tilbakemeldin på at jeg har spurt om det.Kan si at ikke allle kvinner og jenter liker det spørsmålet.... Alle klinikker bør ha rutine på å spørre om helseopplysninger/dele ut et helseskjema som pasienten selv fyller ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Var hos tannlegen nylig, og er 8 uker på vei.

Først ville han ikke ta bilder for det er litt stråling, og det kunne påvirke celledelingen. Men så hadde jo jeg tannverk da, så da tok han to bilder likevel. Strålingen er særdeles liten, og han syns det var verre at jeg skulle gå med tannverk, enn å ta de bildene.

Ble henvist videre for fjerning av visdomstann, og da fikk de andre avgjøre om de ville ta meg inn mens jeg er gravid, eller vente.

Så det høres ut som det går greit med bilder og borring, men kan det vente så gjør de det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos tannlegen og tatt både røntgen og fått bedøvelse. Røntgen tok jeg to dager før jeg visste at jeg var gravid og ble litt stressa, men så leste jeg litt om det, bl.a. inne på sidene her, og fant ut at det mest sannsynlig ikke er så farlig likevel. Men man skal jo helst unngå det selv om strålingen er svært liten. Har ikke hørt at bedøvelse er farlig, det tok jeg i forrige svangerskap også. Stoler på at tannlegen min vet hva han gjør. Han er veldig oppdatert, og forklarer og styrer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tannlege og burde vel kunne svare på dette.

 

Det er ikke skadelig å hverken borre eller ta rtg når en er gravid.

Vi gikk nettopp gjennom rutinene på vår klinikk og forhørte oss da med universitetet i både Oslo og Bergen + leste på statens stråleverns nettsider, og alle var like tydelig på at det ikke er skadelig med rtg mot hode/hals når en er gravid.

Rtg konusen ( det røret som tar rtg bildet) stilles inn mot tannen og det er neglisjerbare mengder stråling som sprees ut.En blir faktisk utsatt for mye større stråling v/ å sette seg på et fly.

 

Det er imidlertid mange gravide som ikke vil ta rtg når de er gravide, og da tvinger vi det selvsagt ikke på dem, men når det er sag;. hvis du ikke vil ta rtg ville jeg heller droppet å gå til undersøkelse, for det er ikke mye en ser uten rtg alikevel.

 

At en ikke skal borre, eller ta rtg er "gamle sannheter" som henger igjen fra amalgam tiden. Før i tiden måtte en også bruke mye mere rtg stråler for å få til et rtg bilde.

 

Jeg ville ha dratt til tannlegen og skiftet de midlertidige fyllingene uten betenkeligheter.

 

For å si det slik: Det er ingen tannleger som slutter å jobbe fordi vi er gravide. Og vi sitter veldig næreme alle stoffene dag ut og dag inn.

 

Dersom en skal ha planlegte kirurgiske inngrep i munnhulen(store visdomstannsopersjoner osv) bør dette legges til 2.trimester.Men er det akutt er det værre for fosteret at mor går med store smerter enn at vi fikser opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stråledosen er veldig liten og dessuten rettet direkte mot tennene, altså ikke mageområdet. Vi blir utsatt for stråling hele tiden, f.eks når vi er ute og når vi flyr, så det er ingen grunn til å være engstelig hvis man må ta et bilde hos tannlegen. Men vanlige rutineundersøkelser kan man jo likegodt vente med da.

Dere kan jo tenke på at det er heller ikke bra for barnet om moren går med masse stress i kroppen pga smerter i en tann eller om hun får infeksjon i munnen. Noen ganger må man gå til tannlegen og ta bilder, selvom man er gravid og det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...