StorkeMammaen Skrevet 14. mars 2007 #1 Del Skrevet 14. mars 2007 Alle mulig problemer dukker opp i hodet. Og nå leste jeg nettopp en bok om ei jente som trengte å få transplantert ny beinmarg. For oss som velger Stork så er det plutselig bare en side med samme gener, og sjansen for å finne en passende beinmargs donor blir 50% mindre. Noen andre som har tenkt/bekymret seg for dette. ? Ved åpen sæddonor ville det så ha vært en mulighet der?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8632603-hva-tenker-dere-om-barnet-pluselig-skulle-trenge-ny-benmarg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2007 #2 Del Skrevet 15. mars 2007 Dette anser jeg ikke som noe problem. Det er uhyre liten sjanse for at noen bakover i slekten til et barn har passende benmarg. Mulige familiedonorer vil stort sett være søsken. Barnets vevstypegener er jo en blanding av mor og far eller donors gener og det er ingen bakover i slekten på hverken mor eller far/donors siden som vil ha denne kombinasjonen. Da er sjansen omtrent like stor som for en ubeslektet giver. Dessuten er det jo også heldigvis sjelden man trenger benmarg. Så akkurat dette ser jeg heldigvis ingen grunn til å bekymre seg for. Men jeg er enig, det er mange tanker og bekymringen som dukker opp :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8632603-hva-tenker-dere-om-barnet-pluselig-skulle-trenge-ny-benmarg/#findComment-8632903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Regnbuemor til 2 Skrevet 15. mars 2007 #3 Del Skrevet 15. mars 2007 Uff, ja. Tenker mer og mer på det faktisk. Dattern vår har fått bekreftet astma, og har et par vodlsomme allergier, og så har hun en utrolig merklig benstilling som må sjekkes opp gjevnlig. Og nå ser det ut til at jeg muligens går med diabetes mens jeg ruger på nestemann. Konas umiddelbare reaksjon da det bestemt at jeg skulle testes, var at nå må jeg ringe Stork, hva er dette for noe liksom. Nå har jo ikke det med mors eventuelle diabetes, noe med stork og gjøre naturligvis, men det ble bare litt mye.... Vi har ringt Stork angående lillejentas plager, bare så de skal være klar over at det er muligheter for at donor kan ha noen lyter.. Har ikke sånne ting i slekta mi, så det er jo litt rart. På den annen side kan det selvsagt være helt tillfedig, og det behøver ikke være snakk om arvelig belastning. Ble langt det her gitt. Skulle vel egentlig bare si at jeg skjønner hva du mener. Løper vi en for stor risiko? hmm... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8632603-hva-tenker-dere-om-barnet-pluselig-skulle-trenge-ny-benmarg/#findComment-8633484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2007 #4 Del Skrevet 15. mars 2007 Og jeg mener å være sikker på at det i så tilfelle ikke ville hatt noen betydning om donor var åpen. En åpen donor kan bare bes kontaktet av barnet selv etter at barnet har fylt 18 år. Men jeg er enig med innlegget over, det vil nok ikke bli noe problem i forhold til benmargstransplantasjon. Den typen leukemi som oftest rammer barn krever dessuten nesten aldri ny benmarg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8632603-hva-tenker-dere-om-barnet-pluselig-skulle-trenge-ny-benmarg/#findComment-8633499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
❤lille stjerne❤ Skrevet 15. mars 2007 #5 Del Skrevet 15. mars 2007 Hei Regnbuemor! Leit med astma og plager for lillejenta deres. Jeg har tenkt på dette selv. Vi føler oss liksom så super sikre på at vi skal få et 100% friskt og sunt barn, vi som har donor som er testet bakfram og oppned. Og vi har jo ønsket oss disse barna så sterkt, så vi har tatt vitaminer og vært så sunne som man kan bli. Men det er viktig å huske på at likevel kan barna feile ting. Og som du sier er noe arvelig, mens noe ikke er det. Men det er absolutt riktig å gi Stork beskjed mener jeg. Hvis det skulle vise seg at flere barn av samme donor har samme plager, så kan det jo være en idè å ikke bruke den donoren mer. Håper det går bra med jenta deres. Astma/allergi er det i allefall mange barn som vokser av seg eller blir bedre av når de blir litt større! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8632603-hva-tenker-dere-om-barnet-pluselig-skulle-trenge-ny-benmarg/#findComment-8633539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Regnbuemor til 2 Skrevet 15. mars 2007 #6 Del Skrevet 15. mars 2007 Ja, for all del. Og jeg sammenlikner ikke astma med leukemi og slikt altså Hun har fått diagnose barneastma, så det blir elt sikkert borte. Og det med de bena vet man jo ikke hvordan har oppstått. Men vi følte Stork burde få vite bare, og de var veldig takknemlig for opplysningen. Det blir litt sånn slag i tryne! For som du sier så lever vi så sundt som overhode mulig i mye mer enn ni måneder. Vi prøvde å bli gravide i 13 mnd. og la om livstilen ca tre fire mnd før det. Da er men litt på "gravid" modus i 26 mnd eller noe. Det er TO års svangerskap det! Da ønsker man faktisk at alt skal være perfekt. Men, dette er jo selvsagt ting man ikke kan styre, så vi får ta det som kommer, og gjøre det beste ut av det. Så får vi krysse fingre og tær for at det ikke dukker opp noe alvorlige greier, og glede oss over at vi i det hele tatt har klart og få barn Hvordan er formen din om dagen forresten? Fortsatt bare bra. Formen min øker i takt med sola. Jeg har det veldig greit nå. Er akurat gått inn i tredje trimester, og koooser meg i finværet:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8632603-hva-tenker-dere-om-barnet-pluselig-skulle-trenge-ny-benmarg/#findComment-8634936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2007 #7 Del Skrevet 15. mars 2007 Det er selvsagt ikke noe man ønsker at barna ens skal få plager, men både astma og diabetes er relativt vanlige sykdommer med begrenset arvelighet og ikke minst med en komplisert arvegang. Det er ikke nødvendigvis slik at donor har de samme sykdommene (ofte har ingen av foreldrene det i slike tilfeller) og mest sannsynelig skyldes det en uheldig kombinasjon av gener fra begge foreldre (da dette oftest ikke er monogene sykdommer, men sykdommer som skyldes en kombinasjon av mange gener og risikofaktorer fra miljøet). Så jeg tror ikke nødvendigvis en kan "skylde på" donor i det tilfellet. En vil selvsagt ikke at barna en får skal rammes av sykdommer, men vi kan nok ikke mer enn andre mennesker "bestille" friske barn, dessverre. Og uansett hvor sundt en lever kan en ikke alltid unngå sykdom hverken for egen del eller for barna sine. Det er ikke alt en kan kontrollere og arvegang og risiko for sykdom er komplekse mekanismer. Håper jenta deres vokser av seg astmaen og slipper unna flest mulig andre plager. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8632603-hva-tenker-dere-om-barnet-pluselig-skulle-trenge-ny-benmarg/#findComment-8639685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå