novemberbaby nr 2 på vei :) Skrevet 14. mars 2007 #1 Del Skrevet 14. mars 2007 Jeg har begynt med å gi Nan HA 1 istedenfor vanlig Nan 1, fordi legen sa jeg kunne prøve det ettersom lillemann sliter med magevondt/luftsmerter. Syns vel ikke jeg merker så veldig stor forskjell på han, han får fremdeles luft men får vel ikke like ofte disse skriketoktene. Merker at HA ikke er så "klissete" i flaskene og at de blir mye lettere å skylle utav og rengjøre! Men han har fått mer illeluktende bæsj da, vet ikke om det er HA sin skyld eller bare at han har sluttet helt å få mm. Men det er jo en stund siden nå, så litt rart! Merket jo forskjell da jeg sluttet helt med mm, men syns det har blitt verre med HA, hvis det ikke bare er innbilning - til og med fisene hans lukter nå, det syns jeg ikke de gjorde før :-) Nan HA er jo litt dyr og i forhold til vanlig Nan, men hvis det er best spiller det såklart ingen rolle. Han tålte jo forsåvidt Nan fint og, fikk det i tillegg til mm fra nyfødt av, så er usikker på om det er noen vits å bruke HA nå, når han er såpass stor, 3.5 mnd..Vet ikke helt hva som gjør at han får mer luft nå enn før, kan være at han har begynt å bli så slurvete når han drikker. Han raper godt etter hvert måltid, og vi gjør alle triksene i boka for å få lufta ut. Men det virker som han svelger luft når han gråter, noe som såklart forverrer problemet. Som jeg skrev i en annen tråd, har tenkt til å prøve Dr. Brown-flaskene for å se om det hjelper. Avent har fungert fint hele veien men den siste tiden har han blitt så slurvete når han spiser, han sutter og "smasker" på smokken og tror han får i seg mer luft enn nødvendig - irriterende. Blir verst når han er veldig sulten, da kan han sette i halsen og skrike og stå i... Hører det romler masse i magen når han spiser, virker som det er helt tomt der, og da gråter han veldig lett når det kommer litt luft i tillegg, sikkert vondt for han stakkars! :-() Noen som har erfaring i hvordan HA er i forhold til vanlig Nan med tanke på magen? Er det flaskene som ikke er bra nok eller kan det være hans egen feil? Bruker riktig flaskesmokk, fra 3 mnd og oppover. Uansett skal man vel over på Nan 2 snart, er det ved 4 mnd? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8631411-magevondt-nan-vs-nan-ha/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
snupp & mamma Skrevet 15. mars 2007 #2 Del Skrevet 15. mars 2007 hei.. jenta mi slet også mye med vondt i magen.. likt som deg romlet det mye i magen, kunne både kjenne og høre boblene og hun hadde det fryktelig vondt. det som jeg gjorde var først å fremst å bytte fran nan til HIPP. den er økologisk å skal visst vøre mildere mot slike sre barnemager. deretter skiftet jeg ut smokkene i aventflasken til mam sine smokker. de passer nemlig til aventflaskene, og jeg synes at de passer bedre til munnen, og lille jenta mi svelger heller ikke så mye luft. til slutt gir jeg jenta mi litt vanlig kokt vann på flaske hver gang før hun skal ha mat (utenom på natten). alt dette har hvertfall hjulpet på jenta mi, for det er veeeldig lenge siden hun har hatt vondt i magen nå.. sover fint på dagen, smiler og er blid og sutrer bare litt av og til.. håper det var noen brukbare tips ( det finnes også HIPP 2) lykke til... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8631411-magevondt-nan-vs-nan-ha/#findComment-8634311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamman til Ask (12/06) Skrevet 15. mars 2007 #3 Del Skrevet 15. mars 2007 her er det omvendt... uvitende som jeg var begynte jeg med ha1 (kjøpte det før fødselen, bare i tilfelle.... og gjett om jeg ble glad for det, hehe..) synes ikke lillegutt har vondt i det hele tatt... han har en del loft i magen og promper masse, sikkert pga malten som er tilsatt, men han plages ikke av det... han har i de siste dagene også begynt å leke med smokkene, dytter dem rundt i munnen med tonga... jaja.. det pleier å gå, men tar mye lengre tid nå.. og en ting til angående mme1 og mme2... det er ikke sånn at man SKAL gå over til mme2 ... mme1 går fint an å bruke under hele mme perioden, ved 4-5 mnd alder kan man jo allerede begynne med små smaksprøver, og da får barnet i seg det det trenger.. HIPP sier faktisk at det er FEIL å gå over til mme2 når man har begynt med mme1... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8631411-magevondt-nan-vs-nan-ha/#findComment-8634839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snupp & mamma Skrevet 15. mars 2007 #4 Del Skrevet 15. mars 2007 hm.. det stemmer ja.. det sies at HIPP 2 skal gis i tillegg til HIPP 1.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8631411-magevondt-nan-vs-nan-ha/#findComment-8635631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamman til Eline & Fredrik Skrevet 15. mars 2007 #5 Del Skrevet 15. mars 2007 Det er forskjell på Nan1 og Nan2 vs Hipp1 og 2:) Nan skal man bytte ut ved 4 mnds alder pga jerninnhold. Men aner ikke hvordan det er med hipp:) Hørt at det har noe med annen mat man gid osv... Tror nok jeg ville prøvd Dr.brown flaskene, vi bruker de og der er helt fantastiske! Jeg har ikke prøvd nan ha, men har prøvd collett og holle. Collett stinker når hun gulpet. Holle er hun mye bedre med. jeg byttet pga gulping, så er jo ikke samme problemet... Holle er også økologisk, og dobbelt så dyr som vanlig nan, men verdt hver eneste krone for oss.(Nesten ingen gulping) Men det ble litt ved siden... Men vill eprøvd Dr. brown;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8631411-magevondt-nan-vs-nan-ha/#findComment-8641411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
novemberbaby nr 2 på vei :) Skrevet 16. mars 2007 Forfatter #6 Del Skrevet 16. mars 2007 Takk for alle svar :-) Har prøvd Mam-smokker på Aventflaskene. Litt usikker på om de er bedre eller verre, de funker helt greit, mykere enn Avent sine og det kan jo være en fordel. Men han "sutter" på de og. Har også prøvd Mam-flaskene, helt grei, men er vel ikke samme anti-kolikk funksjonen på de virker det som. Har nå kjøpt et par Dr. Brown-flasker for å prøve, de virker bra fordi det ikke bobler i melka når han drikker. Sto i bruksanvisningen at man ikke skal riste så hardt når man blander ut pulveret fordi det da blir luftbobler i melka, har ikke tenkt på at det kan være noe særlig problem før. Flaskene har ikke fjernet problemet foreløpig, er vel litt tidlig å si, men skal kjøpe noen fler (litt pes å vaske de hele tiden), også fortsette. Nå har jeg gått tom for Nan HA og rakk ikke apoteket idag (stenger litt tidlig her jeg bor), så jeg har gitt ferdigblandet Nan 1. Tror kanskje det er lurt med ferdigblandet, for det er jevnere, også slipper man de fleste "klumper" og bobler. Er det bare meg, jeg syns ofte det pulveret er litt vanskelig å blande skikkelig ut - jeg rører og rister, men kan oppleve at det sitter en skikkelig svær pulverklyse på innsiden av flaska når han har drukket opp - ekkelt! Neppe noe digg å evt svelge en sånn en. Lettere å blande ut HA syns jeg faktisk..den har mye finere konsistens. Omtrent som potetmel. Jeg har jo lest endel her at Hipp skal være så bra. Syns det er litt vanskelig å vite hva slags mme jeg egentlig skal/bør bruke. Det virker som det er luften som er hovedproblemet, så sånn sett tror jeg ikke det er nødvendig å bruke HA, han har jo ikke blitt kvitt problemet, vi har bare gitt en boks men det burde vel holde for å evt se forskjell? Er det at han svelger luft og har litt trøbbel med å få det ut igjen som er hovedproblemet, tror jeg da. Ikveld fikk han skikkelig skriketokt igjen, men jeg fikk han etterhvert til å rape, og det kom 3-4 skikkelige lange og store raper, verste jeg har hørt! - men etter det drakk han flasken og var blid og fornøyd. Satt litt i vippestolen og pratet og smilte og ble salig før han ble lagt i seng og sovnet UTEN PROTESTER! Så deilig. Er vant til at han er veldig urolig på kveldstid, ligger og kjefter og smeller og gråter i senga. Løfter han opp - raper kanskje, kanskje ikke. Legger han ned igjen - hyler før han treffer senga. Virker som han ikke vil bli lagt ned. Synger, stryker, løfter, holder, vugger, går. Har jo prøvd å holde han på soverommet i mørket så han skjønner det er natten, men iblant må vi ut og ta en runde i stua. Avlede han litt. Og sånn holder det på til han er utslitt og sovner. Til slutt vet man ikke om han gråter pga han har vondt eller om han bare er fed up. Syns så synd på han, han er jo sola selv når han ikke er sur så jeg skjønner at det plager han veldig. Og det skjer på dagtid eller kveld, ingen regel. Skjer så å si hver gang han er trøtt/skal sove! Han blir plutselig skrikete, kan skifte humør på et øyeblikk, selv hvis jeg (tror jeg) er føre var og legger han før han blir for trøtt så kan han begynne å gråte med en gang jeg legger han ned. Vet jo når han pleier å bli trøtt, så jeg tenker det bare er derfor han gråter, klarte ikke å legge han tidlig nok denne gangen heller. Han bare fortsetter og vil ikke sovne. Noen ganger bare "kjefter" han, med eller uten smokken i munn, og gråter hver gang han mister smokken. Kan jo smokke i evigheter, virker som han sovner eller er like før..men nei. Holder på i evigheter føler det som, er såå frustrerende. Og plukker jeg han opp kan han iblant smile bredt, tror han har roet seg, men så er det på'n igjen - skriker enda verre når jeg prøver å legge han. Øyelokkene på tredje hakket. Han skifter så fort at jeg blir jo helt rådvill på hva jeg egentlig skal gjøre. Er nok en kombinasjon av at han er (evt over?)trøtt og har luft, også blir alt bare tull. Er så sliten av dette nå, så jeg håper det går seg til snart - mest for hans del såklart. Håper nye flasker hjelper Krysser fingrene for det, og takker for råd! Forresten, dette med jerninnhold, på HA 1-boksen står det at den inneholder jern eller er jernberiket. Er det da mer jern i den enn vanlig Nan?, virker sånn. Ved vanlig Nan skal man gå over til Nan 2 ved 4-6 mnds alder tror jeg det står. Bør man bytte ved 4 mnd for å være sikker, og pleier dette å gå problemfritt? Litt redd han skal reagere enda mer når jeg bytter til 2. Sukk. Skal ikke ta sorgene på forskudd da - tror som sagt svelging av uft er hovedproblemet...:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8631411-magevondt-nan-vs-nan-ha/#findComment-8661214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå