Gå til innhold

off..antydninger til barne eksem..


marguritten

Anbefalte innlegg

ser ut som om elisa er i ferd med å utvikle barne eksem...

i ansiktet og i knæ og arm "bøyningen".

 

hadde det med min første også,i en veldig ekstrem grad.

det viste seg at mitt eldste barn var allergisk over egg og melk.

da mitt eldste barn var 4½ mnd stoppe jeg å amme å gikk over til Allergi mme,så forsvant hennes eksem nesten helt.

 

så nå krysser vi fingrene for eksemen ikke utvikler seg til å bli så fæl som med vår første.

 

har sagt at jeg stopper å amme med det samme hvis den utvikler seg.

 

så foreløpig smører vi med locobase Repair og A-derma exomega.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er rød tørr hud i ansiktet,knæ og arm bøyningen.

så klør det.

 

off..

husker da vårt første barn var 2-3 mnd gammel,så var hennes eksem så fæl.

Det var over hele kroppen,så kom det betennelse i det.

sånn gul væske.....så satt det fast i klærne hennes....

så vi måtte nesten "rive" av henne klærne.

stakkars henne.

 

så vi håper det ikke blir værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville pøst på med potetmel.

(men det hører med til historien at jeg har til gode å ha opplevd en krem som faktisk funker. Fuktighet er ikke bra på eksemområder og kremer/salver kan bidra til økt fuktighet.)

 

Håper det ikke er allergi på gang hos tuppa...Melkeallergi må jo være utrolig stress og fryktelig tungvint..

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk henvisning fra helsestasjon til allergi lege med eldste jenta pga av det samme problemet da ho var 3-4mnd. Måtte bruke Locoid mot betent eksem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mensana: problemet med potetmel at det kan tørke ut eksemen å gjøre det værre (HS sin forklaring) men det fungerer bra i bleia.

heldigvis har ikke elisa bleie eksem.

 

yana:

jo jeg har skapet fyldt opp med hormonkremer og andre kremer mot betennelse.

er ikke særlig glad i å bruke locoid,pga at det kan ødelegge huden hvis man bruker den feil og bruker den for mye.

heldigvis har vårt første barn ikke noen ikke lidd av det..

men når det er kommet betennelse i huden,så skal det jo selvfølgelig behandles.

 

 

men jeg kjenner på meg selv at jeg ikke orker å ta opp "eksem kampen" igjen.

for det var temmelig slitsom sist gang.

men jeg er i allefall mere klar denne gangen enn sist gang.

 

når jeg kommer hjem fra norge skal jeg kontakte legen å få henne testet for allergi.

å hvis det viser seg at hun er allergisk,så skal jeg gjennom kommunen å søke diverse tilskudd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var hos allergilege i går og fikk beskjed om at locobase repair nok var litt for feit til å brukes på hele kroppen. Skal jeg sjekke hva vi fikk anbefalt?

 

Lillegutt ble også sjekket for div allergier (melk,soya,torsk++), men slo heldigvis ikke ordentlig ut på noe (litt på melk, men ikke nok til at jeg skal holde meg unna)

 

Vi fikk også resept på kortisonsalve og skal bruke kaliumpermanganat bad i en ukes tid. Og så må vi kutte ut saueskinnet i senga hans så det ikke blir for varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg smører foreløpig ikke hele hennes kropp.

smører kun ansiket og i knæ og arm bøyningen.

 

men du kan godt sjekke opp hvilke kremer du fikk anbefalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk anbefalt a-derma, a-creme, agrosan og decubal. Agrosan fikk man visst på helsekost (resten på apotek?). Og så sa hun at vi skulle bruke 2 forskjellige kremer og skifte hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du blir anbefalt litt av hvert, men prøver meg allikevel. Tanteungen min har vært plaga med eksem siden hun var baby (er nå 5), og har også prøvd det meste av salver fra apoteket. Det de til slutt endte opp med, var Bodø-salven. Kan bestilles på nett, tror jeg. Lukter ikke godt, men hjelper =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det er ganske hyppig tilfeller av eksem. Filip har fått veeeeldig tørr hud, det "bøsser" (flasser av) på klærne, men han er ikke rød eller sår på noen måte. Snakket med helsesøster i går, og hun mente jeg bare skal smøre godt. Men så nevnte hun også dette med allergi, og da lurer jeg på hvor langt jeg skal la det gå før jeg får han undersøkt. Det ser ikke ut som det plager han, og som sagt bare tørr?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo jeg har de fleste kremene som ble nevnt over.

altså aderma,declubal.

men bodø salven har jeg aldri hørt om.

 

 

eksem er som oftes veldig tørr hud, som etter hvert blir rødt og irritert.

jeg har hånd eksem,å når den er på sitt værste så kan jeg ikke lage "knyttnæve" utan at huden sprekker og begynner å blø.

 

 

Barn som får barne eksem er som oftes også allergisk.

derfor fikk jeg vite sist gang at jeg ikke måtte bruke vanlig mme,pga av faren for å utvikle allergi.

 

 

 

men mange takk for tips.

jeg smører elisa foreløpig ganske hyppig, å håper på at den ikke blir å utvikle seg mer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv en 5 åring med store hudproblemer, hun går i dag til lysbehandling (noe som selvf ikke er aktuelt for dere). Hun har mange diagnoser, men noen av dem er atopisk eksem og hyper sensitiv hud. Hun har også slitt med matallergi, bla. egg/melk. jeg vil derfor tro at noen av mine råd er kosntruktive!

 

Først og fremst må huden tilføres fuktighet, det er alfa og omega! Bad bebyn i naf badeolje, den får du kjøpt på apoteket og brukes på klinikker til beh/mykgjøring av eksem. Du kan godt klappe litt olje på kroppen hans etterpå. Dersom du har erfaring med eksembarn fra før av så vet du at han ikke skal bade for ofte.

 

Cato Mørch overlege og hudspesialist ved Rikshospitalet anbefaler å bruke kortison over kortere perioder. Jeg unngår bevisst kortison dersom jentungen ikke "klør seg ihjel". Har babyn din mye kløe må du bruke kortison på områdene. Dersom du ikke har smøreskjema, eller vet hvordan du skal smøre så si fra - jeg kan forklare!

 

Vi har hatt god effekt av bodøsalven, men det er mulig den er for sterk for babyn. Salven er forholdsvis dyr, men selvf drøy i bruk for en liten baby. Jeg ville kjøpt dagsalven (finnes også natt) og prøvd på et lite område. Det er bra at du smører hyppig og jeg regner med at du også vet hvordan du smører: ikke stryke over, men masser kremen godt inn slik at den trenger inn i hudlaget og ikke bare på overflaten.

 

Huff, dette ble langt - kunne skrevet i timesvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei norkvinne....

Jeg har en søster som var sterkt plaget av atopisk eksem som liten... Hun var overalt for å få hjelp, fikk resepter på alle mulige slags salver og kremer og selvfølgelig masse kortisonpreparater... Ingentin hjalp... hun så ut som en kjøttkake inni hender og føtter, i albueledd og kneledd.. Så fikk mamma et tips om grønnsåpebad. Hun kuttet ut alt av salver og badet kun i medisinsk grønnsåpe. Korte bad, tørke godt, smurte med blå apobase etterpå. Ble god som gull:) Lykke til... håper det ikke utvikler seg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tipse deg om eksemdresser som man får kjøpt på cottonchild.no, de er på tilbud nå (koster likevel rundt 400,-, men er verdt pengene).

 

Det er viktig at hun ikke har det for varmt i sengen eller i rommet. Ikke skinn i sengen og god utlufting i rommet før leggetid, ingen varmeovner på! Du vet, atopiske barn har høyere temp enn "normale". Dersom eksembarn blir varme fører det også til hyppigere kløe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei mamman til nyttårsbarn.

 

ang det med bading.

det er faktisk ganske diskutert om man skal bade ofte eller ikke.

en hudlæge sa til meg at man faktisk skulle bade de ofte.

tror det var fordi så huden ikke utviklet sår og ble ren så det ikke kom så masse infeksjoner i (tror det var derfor,husker ikke helt)

men man skulle la være med å bruke olje i vannet.

 

men har igjen hatt læger si til meg at man ikke skal bade ofte.

 

så det er ganske forskjellig råd man får.

 

men vet godt at man skal passe på at barna ikke får for mye og for varme klær på.

det kan forværre det hele.

 

men det er jo fint at det er flere her inne som har erfaring med eksem,så føler man seg ikke så alene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart at legen din sa det...Barnelegen ved sykehuset som er hudspes. sa klart i fra at oljebad ikke kan erstatte hyppig smøring - det sier også "eksemskolen".

 

Du kan ta en titt på eksemskolen.no - der har de mange nyttige tips til behandling av ulike eksemer og de bør jo vite hva de snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...