Gå til innhold

"trener" dere med babyen for å framskynde utviklingen?

lærer

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest innleggene her inne føler jeg at jenta mi ligger litt etter. Hun kan verken komme seg framover, sitte selv eller reise seg opp. Hun har også sluttet helt å rulle. Ikke kan hun holde flaska, klappe i hendene eller hvise hvor stor hun er.Jeg har heller ikke begynt med sportsvogna enda, da hun trives godt i bagen.

Er det jeg som gjør alt galt? Har tenkt at hun må følge sin egen utvikling, men nå lurer jeg på om jeg bør trene henne på å sitte selv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ikke trene henne til å sitte. Både HS og fysioterapaut fraråder det på det sterkeste.

Patrick kan heller ikke klappe i hendene eller vise hvor stor han er. Sitter ikke selv. Ikke sier han noe forståelig heller.

Har ikke trent nå med han på sitting eller noe. Prøve å lære han å si mamma og andre ord å sånt. Men ikke på nå av det fysiske.

Alle barn er forskjellig,noe er kjempe raske med nesten alt,mens andre bruker lengre tid.

Tror nok ikke du gjør noe galt,og jenta di tar sikkert bare ting i sitt eget tempo :o)

Men visst du er bekymret,så kan du jo kanskje ta det opp med HS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal trene jenta di akkurat på det å sitte. De skal ikke sitte så mye før de kan sette seg opp selv. Når det gjelder klappe, vise hvor stor hun er og sånne ting, er jo nettopp dette ting som må "trenes" og repeteres på sånn at de skjønner tegninga. For å stimulere henne til å rulle og bevege seg på gulvet kan du kanskje forsøke å plassere spennende leker sånn at hun vil prøve å forflytte seg etter de. Når de først finner ut av hvordan ting henger sammen, er de veldig raske til å gjøre fremskritt.

Tror ikke du gjør noe galt, som du selv sier følger hver og en sin egen utvikling. Lykke til med jenta di!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-) Synes ikke du skal bekymre deg, men selvfølgelig ta en prat med helsesøsteren hvis du trenger det. Må huske at i et gjennomsnitt så er det alltid noen som er foran og noen som er bak, så jenta di er nok helt normal :-) Maja kan noen av tingene, men hun er bedagelig med de 'fysiske' tingene som å krabbe/åle osv...

Tror vi må bli litt flinkere til å ikke sammenligne de med de andre babyene her inne :-) De aller fleste forteller jo om fremskrittene til babyene sine fordi de er stolte av de, og det må man jo selvfølgelig få lov til å være (det er jo jeg også det!)! :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke trent noe med lillemor her! Hun har klart å ordne dette helt selv! Og som det sies her følger alle barn sin utvikling, og normalutviklingen er et vidt begrep når det kommer til når de forskjellige milepelene skal nås.

La henne knekke kodene selv når det gjelder å sitte, de skal ikke settes opp før de kan sette seg opp selv, men de kan sitte i fanget. Stimulering kan foregå fra sidene for å få henne til å rulle, du kan jo forsøke å repetere bevegelsene med henne.

Lillemor her trives også utmerket i bagen til vogna. Hun har begynt å vinke, og vi gjentar "så stor du er" hver gang hun strekker armene i været (iallefall nesten), etterhvert sitter nok det også.

Om du lurer på noe i forbindelse med ditt barns utvikling tar du det opp med helsesøster - og blir helt sikkert beroliget av hennes svar. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt stabeist trener dagen lang på alt mulig rart. Og får hun ikke til blir hun så sinna!!!!!! Kommer seg ikke fremover, bare bakover og da hyles det etter noter om hvor forferdelig dette er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trener ikke noe med henne utover at jeg legger henne på magen på gulvet så ofte som mulig og legger lekene litt utenom rekkevidde. Først de siste ukene at hun har godtatt å ligge lengre perioder på gulvet og ser at utvilingen har speedet skikkelig opp etter at "treningsperiodene" på gulvet er bliltt lenger. Min er heller ikke blant de aller raskeste motorisk sett, er litt bedagelig anlagt. Slik var jeg og da jeg var liten og jeg gikk f.eks ikke før jeg var 15 mnd og jeg krøp aldri da jeg var barn, (uten at dette har påvirket livskvaliteten min i det hele tatt, hehe, fortsatt litt bedagelig anlagt da). Hvis du er bekymret synes jeg at du skal ta en prat m HS som de foreslår over her, alle barn tar ting i sitt eget tempo og det er lett å henge seg opp i hva alle andre kan, men husk det "normale" er et utrolig vidt begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje trena så mykje med jenta mi, men ho er veldig nysgjerrig og sta, så ho har alltid vært litt tidlig "oppe". Eg måtte sette ho opp litt i bagen rundt 4 mnd for at ho ikkje skulle hyle heile veien (når ho fekk komme opp var ho blid), så ho begynte å sitte litt sjølv når ho var 6 mnd. Ho kan ikkje krype endå.

Når det gjeld trening på klappe søte og vise kor stor dei er, trur eg det er bra. Eg har ikkje gjort det, men så hadde eg foreldra mine på besøk og dei lærte ho i løpet av nokre dagar å vise kor stor ho er.... Og no vil ho vise det heile tida og er så stolt når vi seier at ho er flink! Og det er berre så kjekt! Føler at ungen begynner å gå inn i ein ny fase når vi begynner å få tilbakemelding. Det blir berre kjekkare og kjekkare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener jo med Benjamin, men det er ikke for at jeg vil han skal prestere så veldig. Det er jo i sammarbeid med fysioterapeut slik at han skal komme opp på nivå med jevngamle unger og får å få musklene til å jobbe slik de skal. Og nå er jo hovedproblemet hans å få musklene til å slappe av. Men alt kommer til sin tid. Noen barn trenger bare lengre tid enn andre.

Bortsett fra de fysiske tingene med sitting osv, så kan Benjamin bare rulle. De siste dagene har han ikke gjort det, men jeg vet han kan. Han vinker ikke og viser ikke hvor stor han er....Men han er blid og fornøyd og verdens beste gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hun var helt nyfødt, la jeg henne ofte på magen i våken tilstand hvis det teller som trening? Ellers har jeg ikke trent med henne fysisk. Men ting som å klappe i hendene, vise hvor stor man er, leke borte titt-titt osv kommer ikke av seg selv, og dette er noe vi har øvd masse på. Ikke fordi det er så fryktelig viktig, men fordi vi begge har stor glede av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...