mirremamma Skrevet 14. mars 2007 #1 Skrevet 14. mars 2007 jeg syns Luca er veldi fint... er d litt "gutteaktig"? Luca med c eller k?
*ks 75* Skrevet 14. mars 2007 #2 Skrevet 14. mars 2007 Hei vi har termin på samme dag :) Navnet er kjempe fint eg ville ha skrevet det med c. Hær tror eg det blir Anitra..
*Sjokomelk* Skrevet 14. mars 2007 #3 Skrevet 14. mars 2007 jeg synes luca var et fint navn ....litt anneledes ....synes luca med stavemåten c var finest
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2007 #5 Skrevet 14. mars 2007 I vår barnehage er det en gutt som heter Luka. Mange forbinder navnet med sangen til Suzanne Vega - My name is Luka.. den sangen handler iallefall om en liten gutt..
termin feb 2011 Skrevet 14. mars 2007 #6 Skrevet 14. mars 2007 Jeg trodde også dette var et guttenavn....
Mams til Ronja har fått Aurora Skrevet 14. mars 2007 #7 Skrevet 14. mars 2007 Kjenner en liten gutt som heter Luka.
Emilie Jeanette&Linus Matheo Skrevet 14. mars 2007 #8 Skrevet 14. mars 2007 kjenenr to søte små gutter som heter det.... fint guttenavn?? mente du d til jente?? har det selv på lista mi over guttenavn...
Emilie Jeanette&Linus Matheo Skrevet 14. mars 2007 #9 Skrevet 14. mars 2007 ja ser du venter er tulle... meeen... er litt for mye gutteaktig synes jeg da.. men din unge og du bestemmer... men finnes mange fine jentenavn å velge i da
JuleMette-OverBekkenEtterGrøt Skrevet 14. mars 2007 #10 Skrevet 14. mars 2007 Luka er vel et guttenavn? Et veldig nydelig guttenavn da:)
mirremamma Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #11 Skrevet 14. mars 2007 jeg tenker på d til ei jente ja.... syns også d er finest med c..... huff jeg syns jentenavn er kjempe vanskelig.... har ingen andre jeg liker noe spes....
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 14. mars 2007 #12 Skrevet 14. mars 2007 Synes ikkje at d navnet passet til ei jenta.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2007 #13 Skrevet 14. mars 2007 du kan jo få noen tips da... ikke sikkert du liker dem men... er på lista mi- ayla natalie mira lea viktoria alma irja celine emily linnea eline
mirremamma Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #14 Skrevet 14. mars 2007 Mira og Leah er fine navn ;-) vi blir vel enige til slutt... Iben er også fint men da fikk samboeren min fnatt...he he jeg liker nok litt uvanlige navn mens han liker mer litt norske trauste navn...ja ja... ;-)
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 14. mars 2007 #15 Skrevet 14. mars 2007 Dere kan jo kombinere ? Jeg tror nok ikke jeg ville valgt Luca til jentenavn. Men til gutt, JA! Sofie er fint jentenavn, eller Leah, Iben Marie? syntes jentenavn har vært kanonvanskelig selv!
~~¤April baby¤~~ Skrevet 15. mars 2007 #16 Skrevet 15. mars 2007 Vi vurderer Luka til gutten vår. Bare så det er sagt,den sangen "My name is Luka" Handler om ei dame. Ett kjapt søk på navn i norge,viser at Det er mest gutter som heter Luka,men også noen jenter. Så begge deler er vel greit. Lykke til med navnevalg.
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 15. mars 2007 #17 Skrevet 15. mars 2007 Jeg har også termin 30. april, og vi er ikke enige om navn. Vi skal ha gutt, da, og har snakket litt om Oscar, men vi får nok vente og se til han kommer, for vi blir bare ikke helt enige! Jeg ville kanskje vurdert Luca en gang til hvis det er mange gutter som heter det. Det er så lett å bli mobbet, vet du...
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2007 #18 Skrevet 15. mars 2007 Niks. Sangen til Suzanne Vega handler om en liten GUTT hvis foreldre ikke var særlig greie.. Fra intervju med henne: Then there are other songs that I write completely with the audience in mind, where I say, 'how can I make this clearer?' A song like "Luka," for example, I really was thinking of an audience. 'How do I make this situation clearer to someone who's not really thinking about child abuse?' 'How do I present this in the simplest way?' I almost thought of it like a play, so that's why it starts with that simple language: 'My name is Luka,/I live on the second floor.' You're introducing yourself to an audience in a sense.
milva76 Skrevet 15. mars 2007 #19 Skrevet 15. mars 2007 For meg er det et guttenavn. Hadde jeg sett navnet på et papir hadde jeg aldri trodd det var en jente.
stormgutt + soljente Skrevet 15. mars 2007 #20 Skrevet 15. mars 2007 Står da ingenting her om det er gutt eller jente?
mirremamma Skrevet 15. mars 2007 Forfatter #21 Skrevet 15. mars 2007 ikke lett dette med navn altså... ;-) d blir nok Luca for den lille jenta vår.. selv om d er en del gutter som også heter d... viktigst er at vi syns d passer og er fint. takk for mange svar.;-)
Fødte ei søt prinsesse Skrevet 15. mars 2007 #23 Skrevet 15. mars 2007 Den sangen er om mishandling ja, men ingenting indikerer at det er en liten gutt. Men uansett syntes Luca er en søtt navn til ei lita tulle
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2007 #24 Skrevet 15. mars 2007 jeg hvet at Luca med "c" brukes i Croatia som jente navn
petit bisou Skrevet 15. mars 2007 #25 Skrevet 15. mars 2007 OK- Suzanne Vega sin "Luka" er en GUTT! Og historien er altså basert på en sann historie. Her er div. intervjuklipp om Vega om nettopp det. "Luka was a boy I used to see in my old neighborhood, although it's not necessarily about him. It is his name, I did get his character, but this is not really the situation that he was in, and actually it could be about almost anybody who has been abused in some way." In concert: London School of Economics, England, October 24, 1985 "A few years ago, I used to see this group of children playing in from of my building, and there was one of them, whose name was Luka, who seemed a little bit distinctive from the other children. I always remembered his name, and I always remembered his face, and I didn't know much about him, but he just seemed set apart from these other children that I would see playing. And his character is what I based the song Luka on. In the song, the boy Luka is an abused child , in real life I don't think he was. I think he was just different". From the Hamilton Police Child Abuse Section website (http://www.hamiltonpolice.on.ca/inservic/childabuse/luka.htm) "There was a boy whose name was Luka who lived upstairs from me, who seemed like a happy child. Not exactly happy, but he was not abused, as far as I knew. But I would watch him and he seemed sort of set apart from the other kids when he was playing, and I remember thinking I would take his character and use it for that particular idea. Write it from his voice, because in that way I wanted the song to stand up on its own, which I think the character songs do, if you do them well. Because I wanted to write from the point of view of a nine-year old boy, I was making it as simple as possible. I was also aware that the audience in the song is the neighbor. So it was kind of like writing a play. First of all, how do you introduce the character? You do that by saying, my name is Luka, I live on the second floor. And then you get the audience involved, saying, I live upstairs from you. So you've seen me before. You're incriminating the audience. You're pointing the finger without reall doing it. You're unfolding this story that can't really be told and you're involving the audience in it and that was what I wanted to do." The Performing Songwriter Magazine Interview, by Bill DeMain (http://www.vega.net/perfsong.htm) Suzanne about the creation of a character: "Sometimes I'll create a character and the obvious example I guess is Luka, which is written from the point of view of a nine year-old boy who is abused by his parents. In that particular case there was a problem. Because there was a boy in my building named Luka who lived upstairs from me. Who was not abused at all. I never expect the song to become popular. He was nine. We had the same last name. His name was Luka Vega and I had received his Junior Scholastic's. He rang my buzzer one day and I, and I opened the door. And I said "Oh, YOUR Luka Vega". And I said, "My name is SUZANNE Vega and we have the same last name". And he looked at me like, "Yeah big deal I need to go upstairs and use the bathroom." So that was really the only time I ever spoke to him. But after the song became popular; I heard from my old roommate who said that, his, uh, he had come back to my old apartment with a girl when I guess that he must have been fifteen or sixteen by the time the song was really big. And he asked my roommate, "Would you please, tell this girl that Suzanne Vega really did live here." So he DID know that I lived downstairs. He didn't seem traumatized by it. He was using it to get girlfriends as far as could see." In conversation with Vin Scelsa from the album "In Their Own Words, Volume Two: A bunch of Songwriters Sittin' Around Singing", live at The Bottom Line, New York, 1996 (http://www.vega.net/scel96.htm) Hilsen mamman til en annen Luka
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå