Gå til innhold

To tette:Gravid og ammer: smart eller dumt?

Lilli :o)

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 11 mndr og er nå gravid på nytt i 11.uke.

Gynekologen sa at jeg mått slutte å amme fordi det ikke er sundt for fosteret og at det nå trenger all næringen min, ikke min baby på 11mndr. Jeg ammer altså forstatt,

Han la det frem på en veldig streng måte og jeg lurer på; er det nå så farlig? Jeg spiser extra vitaminer og sunn mat...

Skal jo trappe ned men han mente jeg måtte kutte helt med en gang.

Noen som kan gi meg noen råd? Finnes det flere syn på denne saken?

Synes bare det var litt voldsomt....

;o(

Fortsetter under...

jeg ville nok heller tenkt på å slutte med amming en liten stund før fødselen hvis du har tenkt til å amme nestemann oxo.

det er rett og slett på grunn av sjalusi, at storesøster vil være sjalu og ikke vil dele puppen med den nye.

kanskje greit å kutte ut puppen på datteren din minst 3 måneder før fødselen for da skal forhåpentligvis hun ha "glemt" at puppen var hennes...

men sånn rent fysisk sett har jeg aldri hørt om at det er skadelig. kanskje best å snakke med JM om dette her da det somregel er mye enklere å snakke med henne enn en lege... vet av erfaring... hehe

lykke til!!

Hmm... Jeg har hørt noe lignende før, ei venninne til meg har barn med 12 mnd mellomrom, hun fullammmet da hun ble gravid.

Legen hennes sa at han anbefalte at hun sluttet å amme da datteren var 6 mnd. Men ikke fordi det var farlig for den i magen, men rett og slett fordi at når man er gravid så "tar" forsteret så mye av næringsstoffene til moren, og det trengs også mye næringstoffer til morsmelken. Så legen var rett og slett bekymret for at moren ikke ville få beholde tilstrekkelig næring til seg selv.

Men at det skal være farlig kan jeg ikke tro...

Er enig med damen over her da, dette med at det nok er smart å av-venne den eldste i litt god tid før den lille kommer, med mindre du har tenkt til å fortsatt amme den eldste og etter den lille kommer til verden...

Barnet i magen tar nok næringen det trenger, så det er mest deg det er "farlig" for; du taper mye energi som du trenger både til graviditeten og tiden etterpå. Jeg har to barn, og hver gang blitt overrasket over hvor mye sprekere jeg følte meg da jeg stoppet med ammingen.

Jeg selv var gravid med nr to og ammet nr en, men da måtte jeg slutte fordi jeg fikk så mye kynnere når jeg ammet. Det var ubehagelig. Og jeg ville ikke komme i den situasjonen at nr en ikke var helt avvent når nummer to kom. Nummer en blir veldig, veldig "stor" når nummer to kommer, så da lillesøster kom, ble jeg kjempeglad for at jeg hadde avvent nummer en. Han spiste jo godt, og trengte ikke ammingen lenger (tror han var 14 mnd da jeg stoppet). Jeg har hørt om andre som har syns at det var veldig ubehagelig å amme begge samtidig, fordi det føltes som den store "tok" det som var den lille sin "rettighet", men det går vel mest på følelser.

Lykke til uansett hva du velger!

Annonse

Hei

Jeg har gutt som er snart 12 mnd, og jeg er 12 uker i nytt svangerskap og jeg ammer han fortsatt. Jeg har spurt leger og jordmor om jeg bør slutte, men de sier at det ikke er skadelig for fosterert at jeg fortsatt ammer. Og jeg er skikkelig plaget med blødninger. (Blødde 3 uker i strekk.) Det var spesielt med tanke på disse sammentrekningene som skjer ved amming at jeg spurte om jeg burde slutte. Men legene sa det ikke hadde noe spesielt å si.

Jeg ammet i mitt forrige svangerskap også, til jeg var ca 4,5 mnd på vei. Da hadde jeg så lite melk igjen, at min datter stoppet av seg selv.

Fikk anbefaling om å slutte å amme ett par mnd før fødselen og minimum 3 uker før...

Så kos deg med ammingen, så lenge det varer og du selv føler at du har energi til det. Det tar jo på å ha to som "suger" kraften ut av deg.

• 3 uker senere...

Jeg ammet minto-åring inn imellom ennå, da nr 2 ble født(!)

Trodde hun ville gi seg når det ble MASSE melk igjen- men nei da- hun storkoste seg - og ville ha mer enn før fødselen :-| Så DA måtte jeg kutte henne nesten helt ut- slik at den nyfødte fikk nok mat.

Lillebror tok ikke skade av amming under svangerskapet.Han hadde helt normal fødselvekt og lengde. Sunn og frisk:-)

Hører med til historien at to-åringen ikke ble fulltidsammet. En liten skvett på morgenen, og en skvett etter jobb- og av og til en skvett ved leggetid.

Du kan amme de første mnd, men helst ikke amme så mye de 3 siste mnd før fødselen. Jeg amma datteren min da jeg ble gravid med sønnen min, slutta da jeg var 3 mnd på vei og datteren min var 20 mnd fordi hun sa jeg måtte slutte av medisinske årsaker, men da jeg tok det opp med henne nå sa hun at hun hadde gitt meg feil info. Jeg kunne amme da, men at jeg prøvde og la være de 3 siste mnd. Men jeg må innrømme da, da hun var blitt avvent at det var godt og slappe av de 6 mnd før jeg begynte på`n igjen. Ja, jeg amma datteren min lenge, sønnen min slutta jeg med da han var 18 mnd......og han var det vanskelig og få til å slutte, var grining fra oss begge noen kvelder, så gikk det over, var et mareritt husker jeg. Jeg syns du kan amme ennå hvis du føler for det, og heller slutte og gi han om noen mnd, og ja, det beste er og bare slutte helt og gi han puppen når du skal avvenne han, det er IKKE no gøy, det kan jeg skrive under på.

Hei. Jeg er nå fire mnd på vei med nummer to, og sluttet å amme for noen få uker siden, da var førstemann 14 mnd. Lege, jordmor og helsesøster har ikke sagt noe på ammingen min, så lenge jeg selv syntes det gikk greit. Men husk å spise og drikke nok. Og får du sammentrekninger, skal du vissnok være litt forsiktig. Avvenningen her gikk helt naturlig, ble mindre og mindre pupp ettersom jeg begynte å jobbe og han har blitt glad i å drikke fra koppen sin. Selv kvelds-kose-puppen ble nedstemt til fordel for kopp med vann(!) til slutt. :) Lykke til!

Amming i svangerskapet er ikke farlig så lenge man ikke får blødninger/truende abort eller pramature rier.

Man bør og tenke over om man ønsker å tandemamme eller om man skal trappe ned og avslutte før fødsel.

Fjummsi har ammet seg gjennom sitt svangerskap og er i dag på føden.... om noen timer er hun nok tandemammer ;-)

Så i et helt normalt svangerskap kan man amme!

- og babyen i magen tar det den trenger- men du kan oppleve at melken din blir drastisk mindre da.... og det er vansklig å øke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...