Gå til innhold

Dere som har født før: Formen rett etter fødselen?

Anbefalte innlegg

Jeg er i en litt kinkig situasjon i forhold til eksamen to uker etter termindato. Kjenner en som tok eksamen dagen etter hun hadde født og vet om andre som har vært i dårlig forfatning i lang tid etterpå. Så jeg lurer på: Hvor realistisk er det av en førstegangsfødende å gjøre ting utenfor huset den første tiden etter en fødsel? Går man rundt med smerter og ammesus og bleie og store blødninger og føler seg ulekker, eller er man "seg selv" som før? Takknemlig for ærlige svar før jeg bestemmer meg for om jeg skal melde meg opp til eksamen eller ikke.

PS: har veldig lyst å bli ferdig med den hvis det lar seg gjøre, er i fin form, sunn, sterk, tøff og frisk ;)

Fortsetter under...

Rent fysisk går det sikkert strålende, men alt annet blir jo totalt kaos. Det kan være krevende nok å få tid til en dusj og litt mat innimellom. På den andre siden: Knip igjen og du rekker fint eksamen først! ;-D

Jeg og de jeg har snakket med om dette, hadde nok med seg selv og barnet etter fødselen. Selv opplevde jeg at jeg rett og slett ikke var interessert i noe annet enn babyen. da jeg besøkte jobben for å vise frem min lille sønn, fikk jeg noen jobbspørsmål, og jeg må si jeg var helt utafor selv om det var gått noen uker.

Eksamen opp til to uker etter fødsel hadde jeg personlig sett på som totalt uaktuelt.

Det er vel opp til hver enkelt vil nå jeg si, vet om ei som tok eksamen to dager etter fødsel og det gikk bare fint.

Jeg er sykepleiestudent og skal fullføre praksis etter fødsel nå i vår, så da blir det 4 dager på sykehus og rett tilbake i praksis.

Er vel ikke akkurat veldig gunstig, men har en snill samboer som passer barnet og tar det med slik at jeg får ammet.

Jeg har vært temmelig frisk og sprek, og rett og slett litt "euforisk". Veldig våken og kvikk.

Men hjernekapasiteten min har vel vært sånn ca. 10% av normalen, tror jeg, og dømmekraften ikke tilstedeværende. ;-)

Annonse

Spørs helt an på hvilken fødsel du vil få og det vet du desverre ikke før du er midt i den! Jeg hadde en helt ok førstegangsfødsel. Tok bare 6 timer og jeg var i fin form etterpå. Men allikevel så var det vondt å gå, man får sinnsyk brystspreng når melka kommer, du blør en del etc Dessuten så ammer du ganske ofte i starten, jeg satt med puppen konstant ute. Så jeg ville vel ikke tatt eksamen tror jeg.

Gjest Antarctica

Bleia er vel av etter 2 uker, og det fysiske er greitt da. Det verste - fysisk - er over allerede på føden, syns mange.

Men det er vel litt usikkert å gamble på eksamen rett etter fødsel, er det ikke? Husker at jeg sov noe sånt som 2 timer i slengen hver natt, og ble vekt ørten ganger, så noen max oppkjøring til en evt eksamen var det virkelig ikke.

Bl a følte jeg at ingenting annet enn babyen var viktig, så hadde det vært meg og min førstefødte, så hadde jeg ikke giddet møte opp en gang. Men folk er forskjellinge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...