Gå til innhold

Økonomi - beregnet løp til mat, klær etc. Hvor mye bruker dere?

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har veldig god oversikt over økonomien sin? Vi har det godt økonomisk nå, og tenker ikke så mye over forbruket, fordi vi har råd til det. Vurderer nå å kjøpe et større hus. Har selvsagt oversikt over faste utgifter, men ikke mat, klær, toalettartikler og annet diverse "fritidsforbruk". Noen som har god oversikt over dette? Finnes det noen "anbefalinger for hvor mye man bør ha"? Vi er to voksne og får snart et lite barn. Er ca 15 000 i mnd nok til mat, klær, og "fritid" for oss tre?

Veldig takknemlig for svar.

Fortsetter under...

Vel vi har stram økonomi og vi bruker på mat, deo, toalettpapir, tørkerull, bleier og vaske/oppvaskmiddeler ihvertfall rett i ca 4000kr. Men da er det ingenting "fancey", og det meste kjøpt på tilbud...

Kjøper kotletter/kylling (2-5kg) laksefileter og kjøtteig på rema100 eller coop alt etter som hvor det er billigst. og så spiser vi fiskeboller og fiskegrateng til 10kr/enheten. Økonomipakker med pølser er bra holder til 2middager. Kjøper for det meste bare ferske grønnsaker (så kunne faktisk spart litt der på å kjøpe fryst, men tenker på tulla).

Hvis du ikke har planer om å kjøpe mye dyre merke barne klær, så blir heller ikke det så mye i mnd at det gjør noe (får mye fint og rimelig på sparkjøp og h&m). Det meste vi har måtte vært ute med på en mnd var 500kr til gode merke-vinter sko(synes det er viktig), 170kr til regntøy, 100kr til støvler, ca300kr til høst/vinter dress og 300kr til dyrt ull undertøy, men det var bare dårlig planlagt!

Så på mitt budsjett så ville 15000kr vært en drøm;)

Kunne levd som en konge... he, he;)

Tror nok dere klarer dere greit jeg;) Men vet det kan være vanskelig å kutte ned utgifter man ikke tenker over, så lykke til alikevel;)

Annonse

Klart du kan få oppskriften;) Dette er noen veldig tunge brød ca 1kg pr brød.

Jeg skriver opp "orginal" oppskriften først og så mine "slump" brød...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

1kj=16,5dl

250g=4,5dl

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

2 ORGINAL:

1kg hvetemel

250gr grovt mel

2ts salt

2ts sukker

1pk tørr gjær

gode 10dl varmt vann

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mine 2 "Slump" Brød

(har målt og styrt for deg nå, hadde ikke samvittighet til å la deg styre m slumpene mine, men litt ca blir det likevel)

ca 10 dl fint hvetemel

ca, 4dl grovt rugmel

ca 4dl grovt hvetemel

ca 2 dl havre mel (bruker bjørn)

1-2 neve solsikke frø

2-3 neve linfrø (ta gjene 1-2dl linfrø hell dobbelt så mye varmt vann på og la stå i etpar timer(eller kaldt vann over natten) og så bland i deigen sammen med vannet)

2ts salt

2ts sukker

1pk tørr gjær

+/- 10dl varmt vann

*** Denne deigen bruker man KUN sleiv til å røre, IKKE hendene. Deigen skal være veeeeeldig seig!! Pleier å røre og fordele deigen med en god slikke pott!

*hev deigen i ca 40min,

*hell over i smurte former der de hever i nye 40 min

*Stekes på 225-240grader, nederste rille i 35min +15 på siden uten form

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg pleier å blande alt det tørre og legge linfrøene i vann på kvelden, så er det bare å helle vann og linfrø oppi på morran og la det stå å heve mens vi spiser frokost og koser oss... Tar jo bare etpar min å få deigen i former og sette dem i ovnen så da har vi 2 timer på å spise og ta morra stell;)

Har en god loff også:

2 Flette LOFF

1kg fint hvetemel

100g smør (smuldres)

5dl melk og 2dl vann (lunkes)

2pk tørrgjær

2ss sukker

1ts salt

*kna godt

*del deigen i 3 og flett

*heves i min 40 min

*Stekes på 200grader, midt i ovnen, 20min

(kan forheves før fletting for "lettere" konsistens)

Sånn da er det bare å bake... Ble dette innviklet eller om du har spørsmål, så bare kom med dem;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...