Gå til innhold

Ul i dag, kunne vært bedre... men ikke ille?

tjorven 1

Anbefalte innlegg

Var på riksen i dag, 18 uker baby hadde to softmarkører den ene var noen syster i hjernen vistnok helt ufarlig og ville forsvinne av seg selv, og noe han kalte hvit tarm ikke farlig det heller, men dette var altso to soft markører? ( er det det de kaller det? ) for evt trisomi 18. Men jeg var på trisomi scanning ved 12 uker og hadde da kun 1:100.000 sjans for edwards, så han anser riskoen fortsatt til å være svært lav, ALT annet så bra ut, MEN siden jeg da avbrøt pga kromoson feil forrige gang blir man jo litt tussete...Kan forstass og selvfølgelig ta fostervannsprøve ogfå et endelig svar, men jeg tør rett og slett ikke ta sjansen på og miste pga den prøven selv om sjansen for det er minimal.

Jeg har mistet både i uke 15 og uke 27 og det er ikke antall ukene som gjør det værre (KLART NOE MEN..) for meg vil det værre å miste ett evt friskt barn pga fostervannsprøve enn å måtte avbryte senere igjen...

Har noen opplevd noe lignende??

Fortsetter under...

Hei Tjorven,

har ikke noe svar til deg, men ville bare gi deg en klem. Jeg la inn innlegg her om Cystisk Hygrom for en stund siden, og du var så grei at du svarte meg. Ser at du ofte svarer andre som lurer her inne, takk for det! Krysser fingrene for deg og for at det skal gå bra denne gang. Skjønner problematikken din veldig bra, og det er nok mye "lettere" når man får en udelt negativ beskjed å vite hvilket valg man skal ta. Etter det som skjedde meg, avbrøt for snart to uker siden i uke 14, tror jeg at jeg ville ha valgt fostervannsprøve / morkakeprøve ut i fra det resultatet du har fått, men samtidig er det jo en veldig liten sjanse ut i fra scanningen du hadde ved 12 uker at noe skal være galt. Må ha max uflaks, da. Med galgenhumor har jeg sagt at med alt det sjeldne jeg har opplevd til nå, skal jeg sannelig begynne å tippe lotto for å få litt positivt ut av disse små oddsene...

Nok en gang, vanskelig for deg å velge hva du skal gjøre, men sjansen for abort etter fostervannsprøve er jo samtidig veldig lav, da, spesielt når du har kommet såpass langt. Kanskje Lone35 gir deg motsatte råd, hun fikk vel vannavgang og ligger på sykehus etter fostervannsprøve om jeg ikke husker feil?

klem

ja du sier noe om disse svært lite sansynlig som jeg hørte masse da alt var feil med ida marie... de har jo ikke sett hennes avvik før... og alt var så lite sansynlig og hadde ikke skjedd før eller en gan for 30 år siden ogsånn, men det hjelper jo ikke om det skjer meg...

Mamma sa også det til meg veldig liten sjans for å vinne i lotto , men noen gjøre det HVER lørdag :-) Legen sa at intuisjonen hans var at denne ungen er frisk, jeg selv har den samme følelsen faktisk... forrige gang sa jeg fra til sambo, denne ungen er det noe galt med og det var det jo til gangs... så jeg TROR jeg venter til neste ul 4 april.. og ser hvordan lille gutt har det da...han sparker friskt i magen min nå og det er ett godte tegn!!!

Takk for svar, håper det går greit med eg og at du klarer å holde motet oppe :-)

Det går litt bedre nå som det er gjort og jeg ikke kan gå tilbake på det. Det jeg synes var værst var følelsen av at jeg faktisk drepte barnet mitt i og med at det jo levde når jeg dro til utskraping. Synes uken fra jeg hadde bestemt meg til jeg fikk utskraping (måtte vente noen dager før Guttorm Haugen på Rikshospitalet hadde tid til å foreta morkakeprøven, synes å huske å ha lest at du blir fulgt av han også?) var tyngst. Har lest historien din om Ida Marie tidligere og den merket meg veldig. Synes det er helt forferdelig det du har gått gjennom to ganger og synes du er tøff som prøver igjen. Jeg venter på svaret på morkakeprøven før jeg bestemmer meg om jeg vil prøve igjen. Har jo en jente på 4 år fra før som har veldig lyst til å blir storesøster og jeg har lyst på en baby til, men ikke for enhver pris. Iflg legen på Bærum kunne kromosomavviket komme av fire ting, enten tilfeldig avvik (max uflaks med andre ord), avvik hos foreldrene, virus type parvovirus eller rhesus immunisering. I og med at jeg er Rhesus negativ og mannen og datteren min positiv er det jo en viss risiko for det (ved max uflaks der også), selv om jeg har fått sprøytene jeg skal mot dette etter tidligere fødsel og siste utskraping etter MAen i fjor høst. En eventuell ny graviditet ved slike antistoffer kan jo gjøre at barnet dør pga det, ellers må man ha blodoverføring i mors liv etc og da blir alt veldig mye mer komplisert. Håper derfor de ikke finner noen annen grunn enn at det var tilfeldig kromosomavvik der kroppen egentlig skulle ha spontanabortert i stedet.

Magefølelsen er viktig, hør på hva du selv føler innerst inne, du kjenner kroppen din best selv.

stor klem

Du gjorde det du syntes var best for barnet ditt, bedre mor kan man vel ikke være ? :-) Jeg og sambo ble testet og ingen av oss er bærere så vidt de vet ( det kan ligge kromoson feil i kjønnscellene men da må de testes spesifkt... parvo virus hadde jeg hatt, reshus er ikke noe problem jeg er +, så det var tilfeldig avvik... SÅ jeg krysser fingre for at nå er min uflax brukt opp... Blir fulgt opp avbåde rognerud og haugen denne gangen, men hadde stort sett med haugen å gjøre sist...

Det blir ett uendelig langt svangerskap men denne gangen skal det gå bra i August kommer en liten prins :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...