Gå til innhold

Amminga begynner å gå meg litt på nervene...

Anbefalte innlegg

Trodde aldri det ville skje. Etter at vi først fikk til dette med amming, har jo alt gått som smurt.

1. Hun har begynt å bite hver gang. Så mye at brystvorta verker konstant! Kan ikke skifte side heller, for i den andre er det bare melk om natta, og da bare noen dråper. Når jeg hyler eller sier nei, ler hun bare og tror at vi leker.

2. Hun våkner 9000 ganger hver natt og vil ha pupp. Ikke for at hun er sulten, men bare for kosen sin del. HS sier vi burde nattavvenne, men da må hun visst på eget rom, og det klarer jeg ikke å mote meg opp til. Smokk synes hun er humbug, så det hjelper ikke.

3. Hun får fire måltider med fast føde, så hun spiser veldig lite mm egentlig.

4. Kommentarene fra folk.

"Ammer du ennå?!?!? Jøss!"

"Kan du ikke bare begynne med flaske nå, hun er jo så stor"

Eller svigermor;

"Æsj, det ser jo bare rart ut når så store barn ammes. Jeg synes man burde slutte etter 4 mnd, det gjorde jeg. Det er ekkelt når store barn ammes".

Sevsagt burde jeg ikke bry meg, men det er lettere sagt enn gjort.

Det er feks veldig ubehagelig å amme foran svigermor, nå som jeg har fått klar beskjed om hva hun mener. Jeg prøver å unngå det for alt i verden. Kommentarene fra andre har begynt å smitte litt over på meg, så nå liker jeg ikke å amme foran noen egentlig.

Hun er snart 7 mnd. Skal jeg bite tennene sammen og fortsette 5 mnd til som planlagt? Eller er det ikke så krise om jeg slutter nå, og heller gir flaske? Det viktigste er vel gjort nå som 6 mnd har gått?

Uff, vet ikke jeg. Vil vel bare høre om jeg skal slutte, eller om noen har råd og oppmuntring på mine fire punkter...

Fortsetter under...

vil bare si at den bitingen ga seg raskt hos meg.Hadde også lyst til å gi opp,men var glad i ettertid at jeg ikke gjorde det.Med nr1 tok det bare et par dager,med nr 2 et par uker tror jeg.

Vi klarte også å redusere nattamming til 1 måltid,selv om vi delte rom.Vi tok det en uke vi hadde overskudd,for mannen min måtte stille opp om natten.Og det gikk.Først avvente vi fullstendig om natten,men da mistet jeg nesten melken.Så vi fortsatte med et nattmåltid for å holde melkeproduksjonen oppe

Sånn i utgangspunktet er det jo du alene som bestemmer om nok er nok.

Men jeg hadde irritert meg grønn på uvitende svigermødre( en svigerinne her med samme mening), at det er grunn nok til å amme ennå lenger. Litt for å irritere og vise hvem som bestemmer om dette barnet skal ammes eller ei ved 7 mnd.

Mine ammet jeg i 3 år, og holder på med snuppa på 2 år ennå. Ikke bare for å irritere uvitende svigerinner, men også fordi jeg mener det er bra for barna og bli puppet lengre enn 4 mnd.

Så til problemet ditt; ikke lett å gi noen gode råd, men tror og det vil gi seg. Har hatt noen sånne runder her med kjøttkakepupper. Det jeg gjør når hun en sjelden gang biter, er å ikke trekke på en mine, men bare stenge butikken og vente en stund med å åpne.

Lykke til med valget ditt, og glem ikke at det er du som bestemmer:-)

Takk for svar dere!

Lovely: Jo, jeg burde selvfølgelig si noe sånt. I begynnelsen var det lettere, nå synes jeg det er så mange som kommenterer det. Trodde ikke det var uvanlig i det hele tatt å amme ett år!

Anonym: Så godt å høre at det finnes håp da... Hvis hun bare "spiste" mindre om natta, og sluttet med bitinga, hadde jeg ikke syntes det var noe problem egentlig. Da får det bare være med kommentarene!

Hehe, godt poeng egentlig:-) Skader ikke å presisere hvem som bestemmer nei..!

Skal prøve det tipset ditt, og så tenkte jeg å bruke kvelden til å lese litt her inne på andre innlegg om biting.

Hvordan har du gjort det med nattavvenning på dine?

Takk for svar.

Annonse

Jeg har aldri nattavvent mine, jeg. Ammer om natta ved behov ennå, og det gjorde jeg helt frem til jeg slutta med den første også(3 år). Har ikke vært utallige ganger på natta, men mere 1-2 ganger mellom 19-07...og for meg er det overkommelig.

Så der har jeg nok ingen tips å komme med.

Hei du!

Kjente meg igjen i mye her, både ang kommentarer, biting og nattamming.

Biting: min beit mye i to perioder, men det gikk over! Oppskriften for vår del var å slutte med kosesuging. Jeg fant ut at han som oftest bet når han var mett og bare lå og suttet på puppen. Han bet også mye når jeg dyttet puppen på han. Jeg valgte å ikke tilby puppen så ofte en stund, og heller la han "finne puppen selv" når jeg lå på gulvet o.l, eller at han signaliserte at han ville ha pupp ved å lete etter brystet, grine o.l. Det tror jeg og hjalp, fant vel ut at jeg har hatt en lei tendens til å tilby pupp litt for ofte og at han derfor ble lei..

Når barnet biter: prøv å ikke vis reaksjon, trykk heller barnet raskt mot puppen, slik at nesen begraves i pupp og det må åpne munnen for å trekke pusten. Expat som lærte meg det, superlurt!

Nettene: vi ammet ekstremt ofte på nettene helt frem til for noen uker siden. Jeg er ikke for skrikekur, men vi ville få bukt med nattmåltidene. Vi fant ut at det bare var en uvane han hadde, med en gang jeg begynte å dysse han i søvn på måltidene sov han seg igjennom neste natt. Nå får han 2 måltider fra 19 til 07, deilig! Samsover, og det gikk allikevel!

Kommentarer: ikke la uvitende bedrevitere bestemme når du skal slutte med amming! Tenk så mye du vil kunne angre om du lot de bestemme over dette. Jeg har hatt samme problemet, men har vært veldig direkte i svarene mine, og kommet med saklig informasjon som støtter hvorfor jeg skal (forhåpentligvis, hvis minsten vil og vi får det til) amme til han blir minst 2. WHO anbefaler det, nettopp fordi det har mange helsegevinster, både for barnet og mor! Beskyttelse mot ørebet., mage/tarm-inf. osv hos minsten, samt bekyttelse mot allergi og astma. Osv osv osv. Redusert brystkreftfare hos mor. Vi er laget for å langtidsamme, det der hysteriet med å slutte tidlig er det generasjonene over oss som har funnet på. For ikke mange år siden anbefalte de at man ikke skulle ta barnet opp når det gråt heller, da ble det bortskjemt og fikk dårlige lunger. Jeg velger å totalt avfeie uttalelser fra de samme "ekspertene".

Takk for at du tok deg tid til et så omfattende svar! :-)

Bitingen har jeg begynt å jobbe med nå, ut fra det tipset du har fått hos Expat. Pluss at jeg avslutter ammingen når jeg ser at hun ikke er sulten eller tørst lenger. Spent på om det fungerer:-)

Jeg er heller ikke så glad i skrikekurer nei. Har prøvd å bysse, men hun vrir seg bare og leter etter puppen. Kan begynne å sutte på halsen min om så er! Men jeg lurer på om jeg skal øve mer på smokk på dagtid, sånn at hun kanskje vil ha den på natta. Eller flytte henne på eget rom og fortsette med nattamming, så kanskje det avvikles av seg selv etter hvert, siden hun ikke kjenner lukten av meg lenger.

Det er litt morsomt at du nevner det med å bare la dem skrike, for det mener nemlig også svigermor, hun som mener jeg ikke skal amme lenger. Jeg skal huske på de helsegevinstene, og nevne dem neste gang hun begynner. Sambo var inn og ut av sykehus pga ørebetennelser, så DET må hun i allefall være interessert i at vi slipper.

Nei, jeg har bestemt meg for å prøve litt til jeg. Noen ganger virker det bare enklere å gi opp, men da er det så greit å ha ammedebatten:-)

Takk igjen for alle svar.

Et apropo ang ørebetennelser: i følge Gro Nylander er ørebetennelser en sjeldenhet hos barn som ammes. Og det er et viktig argument for langtidsamming. Så det så! :)

Må og tilføye at ammingen var lenge pes her i gården og (puppenekt osv), men det gikk seg til, og nå er det fantastisk både for meg og tassen!

Lykke til!;-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...