Gå til innhold

Hvilken fødestilling ønsker dere?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om prekestol er noe å vurdere, eller kanskje føde på kne eller liggende på siden.

Sist gang hadde jeg epidural, så jeg måtte ligge og føde, og fødselen trakk ut. Så hvilken smertelindring kan jeg bruke hvis jeg skal stå?

Det blir dessverre på Haukeland, og der har de ikke lystgass.

Fortsetter under...

Jeg er førstegangsgravid, men har vært med på endel fødsler og keisersnitt. Etter det jeg har sett og hørt har jeg lyst å føde på kne i sengen litt fremoverlent. Da får jeg hjelp av tyngdekraften, pluss mindre press mot mellomkjøttet: mindre risk for store rifter mot endetarm.

PS: Du kan føde stående og på kne med epidural, så fremt du er i fin form og babyens verdier er normale. Men jeg har opplevd et par ganger at jm har sagt til de fødende at de må føde liggende i sengen, rett og slett fordi de ikke har lært seg eller tørr/vil ta imot barnet i andre fødestillinger: typisk yngre mindre erfarne nyutdannede jm, dette.

Ellers finnes det flere andre smertestillende metoder, de avhenger fra sykehus til sykehus.

Annonse

Skal føde i vann. Sist gang fortalte kroppen meg at det var best å stå på kne, lent mot kanten av badekaret, så da gjorde jeg det. Tenker på å sitte en del på huk denne gang, med hælene nedi og knærne ut. Det er den stillingen bekkenet er mest åpent i. Antar at kroppen også denne gang vil fortelle meg hva som er riktig. :)

Første gang fødte jeg med epidural, belte på magen, beina i bøyler og i det hele tatt. Håpløst. Presset i halvannen time.

Jeg har født et barn på fødekrakk, og en i halvt sittende liggende på ryggen. Denne gangen har jeg lyst til å prøve å føde i prekestol, men jeg lurer veldig på hvordan det virkelig arter seg. Jeg lurer på om det kan være slitsomt å stå og føde i prekestol, jeg lurer på om jeg kan bli litt for sjelven i beina til å kunne klare det. Jeg har lyst til å prøve det, men jeg vet ikke hvor lett det er. Tenk om jeg besvimte hvis jeg sto over den prekestolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...