Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er utdannet kokk, men fikk meg en smell i ryggen.

Ble omskolert å går nå på yrkesrettet attføring.

Ferdig med utdannelse i desember.

Fortalte på nav i går at jeg var gravid, men skal fullføre forde.

Så fremt jeg får en frisk unge og alt er normalt.

Har jobbet fast i så mange år at en engangstønad var ikke i mine tanker.

Men joda, får ikke fødselspenger, men engansstønad.

Da raser alt for meg.. Hva skal jeg gjøre da?

Er vant til en helt grei inntekt og nå skal jeg få 33000 et eller annet en gang?

Synes det er helt sykt.

Jeg kan da ikke noe for at jeg ødela ryggen.

Så da skal jeg bli straffet for å ville fullføre utdannelse og komme meg i jobb igjen så fort som mulig.

Snakket med trygdekontoret i går og hun sa det samme. Hun var enig at systemet var firkantet.

Hadde jeg bare ventet et halvt år med å bli gravid hadde dette ikke vært et tema.

Vet jeg burde sjekket dette før jeg ble gravid, men trodde de var pliktig til å infomere om en så viktig ting.

Så nå sitter med sjegget i postkassa!

Klare ikke å betjene lån på en inntekt.

Noen tips? Ganske fortvila...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8621349-der-fikk-jeg-sjokk-gitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den er jo grei, men synes det var tidlig å begynne når første var 8 mnd.

Men hvis det er eneste løsningen, så må jeg jo det..

Får nesten håpe jeg ikke kan amme da.

Fælt å tenke sånn, men det kan jo bli et problem med å ut i jobb så fort etter en fødsel

Takk for svaret:)

Men om det er en fysisk grunn til at du ikke kan klare å jobbe så snart kan du få sykemelding. F.eks underlivet,brystbetennelse etc..

Bare hiver ut noen ideer: En annen mulighet er rentefritak på lånet 1 år. Bostøtte om dere har liten inntekt, sosialen ...

Husk du får ammefri om du jobber og ammer. Om du deler opp den tiden kan du pumpe deg. Har mange venner som har mann som jobber og de studerer og da er mannen hjemme og de pumper slik at babyen faktisk kun får mm. Men da er det greit å låne/kjøpe en god pumpe.

Dere finner sikkert en løsning.

Lykke til.

Annonse

Dersom du ikke har brukt opp retten til studielån fra lånekassen (8år) kan du søke et årsstudie fra høsten uten obligatorisk deltakelse og få studielån og evt stipend og så bare ikke følge studiet, ikke oppmøte til eksamen gir bare stryk! Kan i hvert fall hjelpe dere til å beholde huset selv om du vil få litt mer lån....

Evt kan kanskje far ta ut foreldrepenger og være hjemme han også, så får dere hele tiden sammen!!

Unnskyld meg- for en sytegjeng!!!

Her får dere GRATIS utdannelse- slipper unna studielån, får dekket bøker, reise etc- og til og med lønn mens dere studerer og så klager dere på systemet? Nei, ikke din feil at du fikk smell i ryggen men det er for svingende ikke statens skyld heller!!! Hvor mange land i verden tror du hadde ivaretatt dere i den situasjonen dere har kommet i på den måten "firkantede" NAV har gjort?

OG hvor mange land er det som har fødselspermisjon som vi har i Norge i det hele tatt?!!

Kjære anonym. Føler at noen trenger å opplyse deg litt og jeg tar på meg jobben. Før jeg begynte på yrkedsrettet attføring hadde jeg et seks års juss studium bak meg og 400 000 kr i studielån. Etter å ha jobbet i tre år brakk jeg ryggen og kan ikke lenger ha en kontorjobb, dvs en jobb hvor jeg sitter. Jeg må ha en jobb hvor jeg kan stå og gå. Istedet for å bli uføretrygdet i en alder av 31 år (slik at staten må betale på meg resten av livet), valgte jeg å omskolere meg til sykepleier. Du skjønner selv at jeg ikke har råd til å sitte med 600 000 kr i studielån etter endt sykepleierstudie, så derfor får jeg omskolering.

Jeg er gravid nå, midt i studiet, og vil (som du ser) ikke ha masse å tilby mitt barn av økonomisk støtte i denne første fasen av livet.

Det er nok ikke alle land som hadde ivaretatt den situasjonen jeg er i, det har du helt rett i. Men jeg er veldig glad for at det ikke er en overvekt av mennesker som deg som styrer i dette landet, for da hadde jeg og barnet endt på gaten som tigger.

Du skal være glad for at dette aldri har skjedd deg, og slutte å "misunne" de som er dårligere stilt enn deg selv. Det er bare lavmål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...