Gå til innhold

Noen som kan liste opp hva en trenger av apotekvarer til babyen er født?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mme og flasker ville jeg ikke kjøpt før jeg visste om det var behov for det. Amming er best!

Vi brukte jordnøttolje i badevannet da snuppa var nyfødt, såper er ikke bra for huden på så små.

Klorhexidin kan være greit å ha for å rense navlen med.

Vil anbefale at du har en tube Purelan (brystvortesalve) liggende, den lindrer utrolig godt om du blir sår.

Det vi kjøpte inn var:

Sutter

Avent flasker

Bryst pumpe

morsmelkerstatning

babyolje

badesåpe

sink salve

a krem

seba med krem

gulpekluter(tok jeg med fra sykehuset)

bleier

Pumpen treger jeg på at jeg kjøpte. Det kan du se an etter hvert..... Her fikk vi ikke helt til amming,snuppa la ikke på seg osv.....Så ting kan komme i veien for amming. (tenker bare på at pumpa er så dyr, 500 kr rett ut vinduet her)

Annonse

Det aller viktigste jeg tenker på (som jeg selv ikke hadde) er purelan (eller annen) salve for såre bryst og albueskjell. Jeg fikk unødig såre bryst, og etter en dag med disse to produktene var jeg som ny igjen :)

Mye kan man skaffe seg etterhvert dersom det ikke er langt til nærmeste apotek, vel og merke.

Jeg trodde jeg hadde kjøpt inn alt jeg trengte, men det viste seg at det jeg hadde kjøpt trengte jeg ikke med en gang, mens de vi trengte måtte vi kjøpe i etterkant.

Eneste vi brukte de første dagene var klut, bleier, klorheksidin og q-tips til navlestumpen og ammeinnlegg. Hvis ikke det er langt til apoteket, så vent med å handle til du ser hva du trenger. Så slipper du ende opp med masse unyttig.

Til deg selv:

-ammeinnlegg (anbefaler Chicco på det varmeste)

-ammeskjold (ikke sikkert du får bruk for det, men jeg priste meg lykkelig over at jeg hadde dem fra dag 1)

-brystvortekrem

-tykke bind

Til babyen:

-klorhexidin og q-tips til navlestumpen

-babyolje

-zinksalve

-bleier

-smokk

Egentlig INGENTING, unntatt ammeinnlegg (anbefaler engangs - de du får kjøpt på apoteket). Alle skriver salve osv her; men vi lærte KUN vann; skyldte stumpen kun i rennende vann under vasken, og ungen fikk alltid bemerkinger på hvor god huden var). (Bare huske å tørke huden godt) Men denne gangen kjøpte jeg kompresser; 100 stk til 24 kroner til ansiktsvask og til stellebagen o.l Ingen kjemikalier og billig!

Lykke til.

Annonse

jeg hadde kjøpt alt mulig rart før hun var født, men fikk bare bruk for... hm... ingenting.. bleier bare.. brukte ingen ting på snuppa før hun var ca 3 uker...

men vil alikevel anbefale deg og ha:

*febermål

*febernedsettende

*en salve for såre rumper

*salve for såre brystvorter, en bitteliten tube er alt du trenger.(fikk på sykehuset jeg, men det er det jo ikke alle som gjør sikkert.)

alt annet er sånt som det ikke er krise om du ikke har der og da. sånt kan du gå på butikken og kjøpe neste dag.. har så mye liggende som kommer til og gå i søpla for jeg har ikke fått behov for det..

Det er en MÅ HA ting som jeg kan ikke se at andre har nevnt. Kanskje jeg har oversett.

Det er saltvanns dråper til nesen. Små babyer kan ikke bruke rhinox el. lign. nesedråper. MM og saltvannsdråper er det beste. Det kan du trygt anskaffe med engang, sammen med paracet stikkpiller. Snuppa mi ble skikkelig tett en helg, ingen apotek var åpen. og selv om jeg prøvde med mm først, så ble det tydelig åpenbart for meg at jeg burde ha skaffe saltvannsdråper tidligere. nå har jeg alltid det hjemme-

paracet fikk jeg også tidlig bruk for, da lille snuppa fikk vaksine

Det jeg ville hatt:

Til babyen:

Bleier

Babyolje til vask

Myke kluter

Liten tube zinksalve i tilfalle babyen blir sår

En flaske

En pakke MME(i tilfelle ammingen går skeis. Kjedelig å sitte der når butikken er stengt og babyen ikke har mat)

Febermåler(de har vanskelig for å regulere varmen på førsten. Gutten min ble nedkjølt når vi var på sykehuset. Hadde plutselig temp på 36,1. Måtte ligge sammen med meg i senga med masse dyner og varmeflaske for å bli varm igjen.)

Klorhexidin og q-tips til navlen

Til deg:

Bind

Liten tube brystvortekrem

Chicco ammeinnlegg som du får kjøpt på apoteket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...