Gå til innhold

Gir minifom og fennikelte mer gulping? Pluss flere spm fra sliten førstegangs

Anbefalte innlegg

Har ei tulle på 4 uker. Jeg ammer og det går fint, har nok melk :-)

Men: Hun plages så veldig med magesmerter. Hver gang hun har spist, er det gråt og jamring. Ser hun vrir seg i smerte. Bæsjer så og si under eller etter hvert måltid, gjerne flere ganger, uten at det ser ut til å hjelpe.

Ikke snakk om å spise, rape og så sove... Når hun endelig roer seg, er det tid for mat igjen.

Hva er normalt? Er dette "sånn man må regne med", eller? Er så fersk og usikker.

Har prøvd både fennikelte og minifom, men ser ikke ut til å hjelpe. Synes bare hun gulper mye mer når hun får det. Stinker surt av hele jenta. Andre som har samme erfaring?

Vurderer å prøve kiropraktor. Noen som kan anbefale en i Oslo?

Hilsen sliten og trist mamma

Fortsetter under...

Kan det skyldes noe du har spist, tror du? Det tar dessverre lang tid å finne ut av hva hun tåler og ikke tåler, du må kutte ut matvaren i noen dager og deretter se. Hva de ikke tåler, er individuelt, du kan jo lese denne artikkelen om kosthold for ammende:

http://matportalen.no/Emner/ammende

Minifom kan hjelpe, apotekets ammete skal også kunne hjelpe, men virkningene av begge er vel ikke godt dokumentert, men verdt et forsøk!

Ta pauser under amming, la henne rape, legg henne på magen og stryk henne oppover ryggen. Sitt i en ammestilling der du får løftet hodet litt høyere enn resten av kroppen, sånn ca 45 graders helling.

Kiropraktor KAN hjelpe mot kolikk - det har fungert på mammas tre barn(inkludert meg!)

Håper du får litt avlastning, det er slitsomt med et barn som har kolikk!

Hei! Sånn holdt min gutt på da han var fersk også.. sov kun 20 min av gangen og skreik stort sett hele tiden når han var våken..

Jeg kuttet ut alt fra dietten min som har noengang blitt anbefalt å kutte ut i frbindelse m kolikk, og fikk en "ny" baby så og si over natta (man må vel regne et par dager) Etter en stund inførte jeg en og en ting igjen, og alik fant jeg ut hva han ikke tålte.. En ting som mange ikke vet om er at paprika kan være ganske ille.

Lykke til! :o)

Hvordan er bleiene hennes? Farge, konsistens (kornete, skummete?), lukt? 5% av barn har laktoseintoleranse. Det kan legen sjekke med ph-prøve av en bæsjebleie.

Det kan også være en tanke å kutte ut melk og egg i en god uke. Da må du ta bort alt av det. utenmelk.no gir masse tips.

Tusen takk for alle svar, både her og i småtroll 0-1 år. Har fått både nytt pågangsmot og gode råd som jeg har tenkt å følge.

Expat: skal høre med legen når jeg skal dit. Konsistensen i bleiene varierer, men er ofte ganske flytende, skummete, noen ganger mer kornete. Og veldig gult, med skikkelig heftig lukt...

Har ikke spist egg og ost eller drukket melk siden fødselen, men melk finnes jo i mye, da. Huff, litt av en jobb å finne ut om det evt er noe hun ikke tåler.

HI

Ok, er det skummete men gult kan det godt være dette med laktoseintoleranse... En lett test er å kjøpe en boks nutramigen fra apoteket, og gi det en dag. Observer hvordan barnet reagerer da. Er det stoooor forskjell? (Det dyre pulveret kan fryses tørt og brukes til grøt når den tid kommer hvis dette var en bomtur).

Annonse

Dette er ikke så uvanlig. Fordøyelsessystemet hos de små er jo fortsatt veldig umodent, og det kan fort bli litt "krøll". Men det går seg til!

Ang det å kutte ut melkeprod: du må kutte ut ALT i 2 uker for å se om det har effekt. Da også i smør, margarin, kjeks, sjokolade osv. (du får trøste deg med after eight og non stop;). Husk at beibis og fortsatt kan ha vondt i magen selv om du har kuttet ut melkeprod, dvs at vanlig kolikk kan kamuflere en melkeallergi/intoleranse. Så se på bleiene, om de blir bedre. Men, melkeallergi er ikke så veldig vanlig, 2-6% av beibiser. Jeg ammer en melkeallergiker, og det går helt fint! Holder meg også unna egg og soya.

Minifom: det er bevist at det ikke fungerer, og at det faktisk kan forstyrre magetarm-systemet hos de små. Så det ville jeg kuttet ut.

Om du føler for å prøve ut noe annet i steden for vet jeg mange har god hjelp i babybliss gripewater. MEN det må bestilles fra USA, google det om du er interessert.

Gulper beibisen mye?

Som Expat skriver kan beibisen ha laktoseintoleranse. MEN det er uhyyyre sjeldent! Og beibisen din hadde nok hatt det mye verre og ikke lagt på seg om det var tilfelle i følge det jeg har lest. Men beibisen din kan ha en midlertidig (!!) for lav produksjon av laktase, dvs at den har litt laktoseintoleranse. Dette er ikke farlig, bare ubehagelig. Beibis vil da gjerne ha mye luft i magen, diareaktig bæsj som gjerne kan være grønn eller skummete. Jeg synes at du i steden for nutramigen heller skal prøve å holde deg til litt faste ammemåltider, dvs ikke oftere enn hver 2 eller 3 time. Hvis du må gi før gi fra samme pupp som du gav fra sist gang. Pass på til hvert måltid å tømme puppen helt før du gir neste. Dette vil gjøre at maten passerer senere i tarmen pga mer fett i bakmelka og at enzymene får mer tid på seg.

Har du lest om KISS forresten? Er det noe du tror beibis kan ha? Det er ikke noe problem dersom en får behandling;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...