Gå til innhold

KJÆRE PUTEMØDRE;)

Anbefalte innlegg

Kan ikke få satt ord på hvor takknemlig jeg er for at DIN.BABY.COM finnes..har vært en stor trøst og støtte å kunne chatte med andre mødre i samme situasjopn her!

Selv har jeg blitt en smule deprimert og engstelig pga dårlig oppfølging mtp hofta til Hannah, og jeg ser her inne at det er mange av oss.

Er det noen som har forslag til hva vi putemødre kan gjøre for at puteforeldre skal få en bedre oppfølging??

Når man nettopp har blitt mor til et lite barn, og noen kommer og forteller deg at det er noe galt med det, så er det klart at det vil komme en liten sorgreaksjon hos de fleste. Men jeg har stor tro på at denne sorgreaksjonen lettere kan bearbeides om man som forelder får mer informasjon, slik at man føler at man kan ha en slags kontroll over det som skjer med det kjæreste man har..som forelder bør man bli hørt og tatt alvorlig! mange mødre her inne sitter jo med så mange spørsmål og er så usikre ang hva som skjer og hvordan det går m hofta..

Og når andre mødre da kan komme med svar på det meste, er jo dette kjempefint!! MEN det er også et tegn på at noen får en mye dårligere oppfølgingen enn andre..og dette skaper frustrasjon og ikke minst irritasjon,fordi man har jo krav på like god oppfølgingen overalt..kvaliteten på oppfølging og behandling skal jo ikke avhenge av hvor man bor..

så kjære putevenner..er det noen forslag til hva vi kan gjøre??

har blitt så engasjert i dette her jeg, og det vet jeg vi er flere om, hehe;)

Kom med forslag!! om det er noe vi kan gjøre for at andre foreldre skal slippe å komme inn i denne håpløse situasjonen som mange av oss er i /har vært i, så må vi jo det..

Mange klemmer fra Hannah og

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8618560-kj%C3%A6re-putem%C3%B8dre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at Hofteforeningen har en jobb å gjøre. Jeg har sendt mail til dem en gang hvor jeg tok opp dette med informasjon. Har ikke fått svar....Kanskje flere burde sende mail til dem? I og med at det eksisterer en organisasjon for dette burde vi bruke den.

Forresten flott at du tok opp dette temaet. Det er noe som har frustrert meg.

har også sendt mail til hofteforeningen, fikk svar dagen etter, men ble ikke så veldig mye klokere..Hun bare skrev tilbake at hun selv hadde hatt en datter med pute og at det var noen som trengte mer behandling en bare puten. Veldig nyttig informasjon. Dette vet vi jo fra før...

Ja, jeg forsøkte også hofteforeningen, men fikk også bare høre ting jeg visste fra før av..hun skrev bare at jeg må følge det jeg har fått beskjed om..

må bare si no: jeg trillet idag ned på ortopedteknikken for å få en større pute. Og hun ortopedteknikeren forsto min frustrasjon, jeg sa det som det var at vi bruker denne puta lite pga tror ikke hun trenger den og har fått ulike beskjeder + dårlig oppfølging. Hun skulle ringe sykehus fysioterapeuten og høre hva hun mente. Så hun ringer meg tilbake! de hadde også fått veldig liten informasjon om hannah og hennes hofte, så de så tydelig at det var mangelfull oppfølging her...

For at ting skal endres og at vi får bedre oppfølging så må man gjøre noe sammen og man må være fler. Det viser seg jo at vi er tilknyttet mange ulike sykehus. Tror det hjelper lite at hver enkelt av oss klager der vi hører hjemme. Vi må nok ta det opp på høyere hold, slik som i de ulike regioner eller departement. Er ikke sikker på hva man gjør.

Jeg har en venninne som r sykepleier og hun sier som følger: "en ortoped bare opererer de, og i narkose kan jo ikke pasientene snakkes med" Synes dette er veldig betegnende. Hadde det ikke vært for fysioterapueten hadde ikke jeg visst mye.

ja, ikke sant! neida, ortopedene følger jo opp pasientene etter operasjon også da, på legevisittene.

Jeg er sykepleier selv og ser jo det at det er mye mangler flere steder i helsevesenet, og at man har for lite ressurser. Men allikevel må man gi tilbakemeldinger på ting man ikke er fornøyd med, slik at ting kan gjøres noe med..

er jo rett og slett snakk om å få innført en felles rutine på putebarn da..en rutine som ble brukt på alle sykehus..

Annonse

Tusen takk Hannahs-mor! Det er flott at du tar dette opp.. Ser jo gjennom flere innlegg at det spriker stort på hvillken oppfølging man får.

Ved vårt sykehus fikk snuppa mi klistret på pute, jeg fikk en kopi med noe info på, en klapp på skulderen og beskjed om at dette går bra. Jeg gråt hele veien hjem jeg!! :-(

Ikke får vi oppfølging heller, det er 4 mnd med pute BASTA BOM!! Enn om det ikke er bedring etter disse 4 mnd, så må babyen i gips kanskje. Dette kunne vært oppdaget etter 2 mnd om man får en kontroll da. Å babyen kunne vært lagt i gips da. (dette er bare et eksempel!)

Jeg har kranglet meg til henvisning til et annet sykehus, å jeg har fått time der først kommende mandga (19 mars). Ved dette sykehuset har di standard prosedyre med kontroll etter 6-8 uker.

Noe skulle vært gjort, slik at prosedyren for alle babyene/barna hadde blitt den samme ved alle sykehus. Pluss at foreldrene hadde fått oppfølging, fordi det er et slag over ansiktet at barnet har HD...

Klemmer fra

Idag fikk jeg tlf fra fysioterapeuten på sykehuset..siden hannah ble født rett før helgen+var i julestrida så hadde vi dessverre falt utenom systemet..vi skulle nemlig hatt litt oppfølging av denne fysioterapeuten..

jaja, da fikk jreg iallefall en bekreftelse på at noe manglet..og det var godt!

hadde en lang samtale med henne, veldig hyggelig dame som ga meg svar på det meste jeg har gått og lurt på i snart 3 mnd..hannah hadde en litt umoden hoftekule, og puta er veldig forebyggende..

Jeg sa det som det var, at vi var lite motiverte til å bruke denne puta pga fikk beskjed av en annen lege at hofta var klinisk bra (ikke ustabil) den dagen vi skulle dra hjem. Og når jeg da i ettertid leser at 90 % av de ustabile umodne hoftene stabiliserer seg spontant i løpet av de første dagene og dermed ikke trenger putebehandling, så er det klart at jeg tror det er dette som nettopp skjedde med hannahs hofte..Hun forsto dette og innrømmet at det foregår en stor overbehandling med disse putene..og det er klart at nærheten til hannah frister mer da, enn å putte på henne denne puta som jeg ikke tror hun har behov for.. - dette forsto hun veldig godt.

Fortalte at vi hadde brukt puta hele tiden i ca de første 7 ukene,men at vi etter det hadde brukt den noe mindre.

Jeg spurte om hun anbefalte meg å bruke den hele tiden, men da sa hun at hun ikke ville anbefale meg noe, men at jeg kunne jo ha den på når hun skulle sove og kose mye med henne når hun var våken..og det er jo klart..hun er 3 mnd i morgen, så mye har nok skjedd i hoften da,,

Jeg sa også det at jeg har vært i kontakt med flere andre mødre og at det er veldig ulik praksis på behandling og oppfølging på dette feltet..

Nå har min fastlege skrevet inn en henvisning til kontroll m ul og ortoped, og fysio sa at barneortopeden nå er friskmeldt sa da får vi han til å vurdere hofta hennes...

ang vinkel sa hun at det var vanligere å vurdere vinkelen etter et rtg bilde, for da ser man skjelettet..en ul viser kun brusk, og det var visst ikke så vanlig /enkelt å vurdere ut ifra det..

er så lettet og gla for denne info idag;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...