Gå til innhold

En død og en lever i magen, uke 24

Anbefalte innlegg

Har akkurat mistet den ene tvillingen uforklarlig. Andre lever i beste velgående sammen med den døde i magen. Grusom tanke, men jeg merker faktsik ingenting.Ingen smerter eller noe. Fikk blødning og på ul oppdaget de svak hjertelyd på den ene. Etter noen timer var den død.

Fikk lungemodningssprøyter og var på sykehuset et par dager. Nå er jeg hjemme, og håper på å holde den ene inne så lenge som mulig. Noen med samme erfaring, eller lignende?

Fortsetter under...

Hei. Ja, det er ikke noe særlig. Men nå er enda en uke gått siden dette skjedde, så vi håper at svangerskapet vil gå som normalt helt fram til termin 5. juli..og at vi får ei velskapt jente=) Hvor tidlig ble dine tvillinger født? Hvor store er de nå? Har det gått bra?

Hei

De kom i uke 28, har nå gått veldig bra, men det var store nedturer og oppturer i starten... Nå er de storeplugger på 8 kg! og det ser ut til at vi ikke skal få følger, her var det hjerneblødninger på begge 2, men ingen har fått feks vannhode. De er motorisk flinke og tror ikke det skal være noe i det hele tatt!

Lykke til!

hei du;o)

jeg er akkurat i din situasjon... har selv en død og en levende en i magen akkurat nå.... har termin 23 juli jeg da....

fryktelig trist når det skjedde.. men vi visste hva som var galt med den lille jenta vår.. og var forberedt på at hun skulle dø....

jeg blir nøye fulgt opp resten av svangerskapet og er 100%sykmeldt... de ser fortsatt på det som et tvilling svangerskap og sjekker livmorhalsen min jevnlig for å følge med at de ikke blir prematur fødsel...

blir du det også???

håper det går bra med deg nå og at du koser deg med den lille i magen som kommer til deg i juli ;o)

Hei. Trodde ikke det fantes andre i samme situasjon, men det ser ut til at det er noen som opplever/har opplevd dette. Det er jo en meget spesiell situasjon vi er i =( . Heldigvis klarer vi å fokusere på henne som er igjen, og prøver å glede oss over henne. Men mange tanker går til hva som skjedde (ingen forklaring=(. 4 dager tidligere så alt flott ut på UL, så dette var lynnedslag. Samtidig er vi redde for at dette kan starte fødselen altfor tidlig. Har mye oppfølging og kontroller, så vi får håpe at dette går rette veien. Håper på det beste for dere også. Ingen ønskesituasjon, men vi får være sterke og bli verdens beste mødre i juli=)) Er det gutt eller jente dere venter?

Klem

Annonse

nei det er jo ikke så vanlig dette her.. skjønte det på legene jeg har vært borti.. de visste ikke helt hvordan de skulle ta tak i dette her.... men nå er oppfølgingen det viktigste.. følge med på at den friske tvillingen vokser og utvikler seg normalt... skal på ny ultralyd på onsdag, ved nasjonalt senter for fostermedisin i trondheim.. jeg kjenner jo liv hver dag, men er veldig spent likevel....

jeg hadde en jente og en gutt... bare gutten som lever nå =/

må være fælt for dere å ikke vite hva som gikk galt med den lille... ikke få noe svar... men dere får tenke sånn som jeg prøver, at naturen ordnet opp, og at det var noe galt med det lille fosteret.. prøve å glede seg over det lille nurket som fortsatt spirer og gror ;)

redd jeg skal føde fortidlig også.... men tar det mye med ro om dagen, så vi får bare håpe det går bra ;)

gleder meg til å bli mamma for første gang....

ha en fin helg klem klem;)

huff korr trist :( men d e jo flott at dn andre klarer seg :) æ ventet tvillinger for 5 år sia.men mistet gutten,fikk plutselig store mage smerte og enorm blødning.da kom han å ut selv.jenta klarte seg sia de ikke låg i samme sekk.men æ holdt på å miste ho å rett etter æ mista gutten.ho kom 5 uker før tia,og e frisk og flott :) lykke til videre.æ ska krysse fingran for dokker...stoooor klem :)

godt jenta di klarte seg bra babylove ;)

håper du har en fin graviditet nå og koser deg med den lille i magen....

stor klem til deg også;)

Endelig gravid, hvorfor er de redde du skal føde før tiden ?? har de forklart grunnen??

Godt det gikk bra med jenta di da baylove ;)

håper du har et fint svangerskap nå og at alt går bare bra med dere.... masse lykke til...

Endelig gravid, vet du hvorfor det er fare for at du skal føde fortidlig?? har de forklart hvorfor??

• 3 uker senere...

Fødselen startet for 10 dager siden dere..27. mars ble begge født. Ei som lever og ei som ikke overlevde. Den døde er nå gravlagt og vi hadde ei flott minnestund for henne. Vårt hjertebarn og eneste store håp ligger i kuvøsen nå og gir oss mange bekymringer. Hun er nå 12 dager gammel. Var 906 gram da hun ble født i uke 25+6.Har allerede hatt sine komplikasjoner. Bl.a. ble hun operert i går (duktus), en åre ved hjertet som ikke lukket seg slik den skal gjøre etter fødselen. Nervepirrende og umenneskelig å vente på at operasjonen skulle gjøres unna, men heldigvis ser det bra ut så langt. De nærmeste dagene vil si oss mer.

Fødselen ble startet av at henne som var død ble liggende med hodet helt ned mot bekkenet og presse. Dette startet riene og fødselen var uunngåelig. Men dersom hun hadde ligget "øverst", så hadde kanskje fødelen vært unngått.

Oj.... har du født.... ble litt sjokket jeg nå... håper virkelig det går bra med dere og at den lille jenta deres vokser seg stor og frisk og rask...

sender mange tanker og ønsker lykke til videre...

skriv gjerne inn her senere hvis du orker å fortell om hvordan det går...

klemmer

Annonse

Hei!

gratulerer og kondulerer!

kjenner meg veldig igjen i din situasjon. Ventet også tvillinger. Bare disse var eneggede gutter der de bare hadde en morkake, og blodet og næringen gikk på tvers av tvillingene (TTTS). dermed fikk den ene for mye blod og den andre for lite. den som fikk for mye døde desverre i uke 24 og da begynte også riene. gikk en uke med en død og en levende i magen! helt grusomt å ikke kunne gjøre noe!

Etter en uke (uke 25+3) kom fødselen. og Jonatan som var den som overlevde, veide 750 gram.

han hadde en del trøbbel. gikk ned til 590 gram pga. blodsukker på over 20. opererte også ductus, lå på respirator i 4 uker og på c-pap pustehjelp til han var 3 måneder. har også operert øynene for ROP 2 ganger.

Han er 4 måneder i dag og 3 kilo og har vært hjemme fra sykehuset i snart 2 uker. selv om det var et langt sykehusopphold, klarer han seg kjempe fint i dag!!! En frisk og fin gutt!!

ta gjerne kontakt på mail :

[email protected]

eller stikk innom hjemmesiden:

http://www.fam-helgeland.net/asissi/Jonatan.htm

hadde vært kjekt å høre hvordan det går med dere!! må ikke nøle med å ta kontakt hvis du trenger noen å snakke eller skrive med!

Hvordan går det nå?

Hvilket sykehus ligger dere på?

hadde tvillingene dine hver sin morkake?

Håper det står fint til med dere!

Klem fra Anne og Jonatan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...