Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #1 Skrevet 13. mars 2007 Denne oppskriften er bare helt Hærlig;) , Kan også brukes til Bolledeig følg med: 5 dl melk 100 g Tine smør 1pk.tørrgjær 1,5 dl farin 1 ts salt (kan fint droppes) 15 dl hv. mel (spar 2-3 dl til utbakingen) Så ca. 12 dl er fint. Bland det tørre, og smelt smør i melk i en kjele . Avkjøl til lunken(fingervarmt) Deigen skal eltes og heves 30 min. til dobbel str. Når deigen er hevet, ta å kjevle den ut til enstor avlang firkant med litt bredde på . fyllet: 5 ss sukker 1ss kanel 75 gram smør. (rives med en ostehøvel på deigen) Ta så på fyllet, drysses utover med revet smørbiter. Brett så en gang fra venstre til midten.,så tar du fra høre og bretter helt over. Da har du en avlang firkantet stykke som er brettet 3 ganger. Så skjærer du dem på tvers med en kniv oppover til tynne strimler. (30 stk) kan bli flere også . sist gang eg lagde dem ble det 39.stk. Når du tar i en strimmel , strekk litt og tvinnes den ene fremover og den andre bakover og brett begge endeflikene under bak , som en liten krans. Settes på bakeplate med papir under. heves i 20 min. og stekes 200 g i 8 min. (kommer litt ann fra ovn til ovn) fryses om du vil. Lykke til om du vil!
"Frostpinnen" Skrevet 15. mars 2007 #2 Skrevet 15. mars 2007 Disse ble utrolig gode og veldig god deig å jobbe med! har aldri lagd sånne kranser før heller (alltid rullet en rull og skjert skiver) men disse ble mye finere så heretter skal jeg gjøre det på denne måten.
snart2b.mor Skrevet 20. april 2007 #3 Skrevet 20. april 2007 Herregud så gode!!! Mine seks gjester spiste opp alle sammen. Og de ville ha oppskriften. Herlig og tusen takk!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå