Gå til innhold

Frustrert.. (obs les hele...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hva jeg skal tenke eller føle.. er litt frustrert etter en lang dag.. Det hele begynte med kontroll hos JM i dag.. De to siste gangen jeg har vært ha de vært litt usikker på om jeg hadde nok fostervann så i dag skulle jeg få tatt UL i tillegg til d vanlige.. Alt d vanlige var normalt.. så var å fikk sett hvor mye fostervann jeg hadde.. hadde Rikelig i forhold til d JM sa..(men ikke d hun har skrevet i papirene der står d normalt men moderat).

Så lure meg lurte jo på hvor stor babyen er i å me at en JM sa for 14 dager siden at babyen var stor.. å i dag sa hun at den var liten.. normalt liten.. assa..

Men målene viste at d var babyen var 33% under gjennomsnittet.. femur benet skulle være 72 men var bare 56 i forhold til hennes mål.. noe hun selv fant ut ikke stemte men hun skjekket ikke hva som var normalt før etter hun var færdig med å måle.. så hun målte ikke på nytt.(er bare fødestue hær i byen, så jeg skal føde på fødeavd. i en annen by.) i å me at den var så pass mindre ville hun at en annen skulle ta ny UL.. hun snakket ikke noe om hvordan de regner ut eller hvordan jeg skulle forholde meg til de tallene.. jeg skjønte jo ikke hva 33 % betydde.. men Måtte da med en gang kjøre nesten 10 mil til der jeg skulle føde for å ta ny UL får å finne ut om den ikke fikk næring eller hva de skulle gjøre videre..(hentet mannen på jobb..)

Da hun andre JM målte og renget ut fant hun ut at den var 20% mindre en gjennomsnittet.. og femur beinet var 70 og skulle være 72.. MYE BEDRE.. fikk tatt CTG registrering som viste at babyen ha d bra.. fikk oxo tatt dopler test på navelstrengen for å se at blod gjennomstrømmingen var bra.. noe den var.. men -20% er jo mye..

vet at denne UL måten å måle på ikke er pålitelig.. men hvordan skal jeg forholde meg til dette.. jeg vet ikke hva jeg tenker.. hva jeg skal tro..

noen som har opplevd d samme???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke du skal bekymre deg, selv om jeg skjønner at man kan bli bekymret av slike utydelige beskjeder. Da jeg ventet sønnen min påsto de at jeg hadde termin en drøy uke etter min egen mens-termin, og det samme gjorde de denne gangen. Begge gangene fødte jeg før termin og barna mine ble estimert (etter fødsel) til å være fullgåtte (dvs født til termin) selv om førstemann kun veide 2965 gram og snuppa veide 3186 gram. Hadde ul på slutten av begge svangerskapene, men med nr to skjønte de at det ikke var lenge igjen ettersom førstemann ikke hadde vært spesielt stor vektmessig. Noen føder store barn - andre små, så estimeringen foretas kun ut i fra gjennomsnittet. Kanskje du føder små barn?

Lykke til!!

Skrevet

Tusen takk.. skal prøve å ikke bekymer meg.. men er vel ikke like lett.. er førstegangs..

går sånnt i arv.. jeg var ikke spesietl stor når jeg kom til.. tror jeg var 3150..

men er jo bare 17 dager til termin og nå er den jo ca 2400g etter d de fant ut på UL.. så får håpe jeg ikke får før termin..

Har tenkt litt i går kveld og i dag.. og er litt mer rolig.. Er gla de fant d ut no.. å at de ha skjekket at alt er bra me den lille.. så man slipper å bekymre seg senere at kankje den ikke får nok næring å slikt..

Skrevet

noen som har fått samme beskjed.. om at den lille er liten?

Skrevet

Dagen før jeg fikk min førstefødte var jeg på ultralyd på et av landets store sykehus. Legen sa det var en liten baby. Dagen ettrepå kom hun, 50 cm og 3800 gr. Ikke akkurat liten.

Skrevet

Vår jente ble også målt til alt fra -10% til -22%. Når hun kom ut var hun 3900g og 52 cm... Så man skal ikke stole blindt på de der estimeringene deres...

Tror det kan være arvelig med små eller store barn, men ikke nødvendigvis. Har noen bekjente som fikk ei fullgått jente på 1600g!! Men der hadde både faren og hans mor igjen vært på samme størrelse når de ble født...Og mora er heller ikke spesielt storvokst av seg...

Nei, bare slapp av du, er ikke lenge igjen nå! ;)

Skrevet

tusen takk for oppmuntrende svar.. håper at h*n ikke er så fryktelig liten når den kommer ut da.. vet godt at UL måling ikke er helt til å stole på.. men håper jeg går til termin da.. men er jo kommet til uke 38 nå så alt er jo færdig da.. så d skal jo ikke gjøre noe..

dere som har fått småé barn som er fullgått plages de med ammingen eller er de flinke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...