Gå til innhold

Blir f..n så fortivla&forbanna!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg sitti og lest ganske mange innlegg her inne, og det virker som alle som har prøvd en stund faktisk får hjelp.

Jeg har prøvd siden januar 2006, og har aldri vært antydning til gravid. Har vært hos 3 forskjellige leger nå, sist jeg bytta var det nettopp pga av prøvinga. Han jeg var hos nest sist lo faktisk av meg, og sa at om jeg fokuserte på å bli gravid kom jeg aldri til å bli det. Fikk bytta til ei ung dame, men hun var like negativ. Dette var ikke noe jeg bare kunne bestemme sjøl, måtte prøve MINST i 1,5 år før jeg evt. kunne henvises til gyn. Jeg prøvde å forklare at prøvinga sliter veldig hardt på oss begge psykisk, jeg blir fullstendig nedbrutt hver gang tr kommer, kan grine nesten en hel dag.

Mannen min får heller ikke testa svømmerene sine, legen hans sier det er uaktuelt hvis ikke jeg har vært til gyn.

Men ettersom jeg har lest her inne må jeg ha møtt Norges 3 DÅRLIGSTE leger!! Jeg kjenner faktisk at jeg blirhelt RASENDE når jeg tenker på hvordan vi har det og hva jeg har fått til svar hos disse legene. Nå vil jeg prøve å gå til noen private. Kan noen anbefale noen som viser oppriktig forståelse og vilje til å hjelpe?? Helst i Hamar-området, men om ikke annet drar jeg til Oslo!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så utrolig teit!

det sies jo at du bør sjekke deg hvis det ikke har klaffet

etter 1 år.

går du privat får du hjelp på dagen,men det koster jo desto mer.

du kan også gå rett til privat gyn,trenger ikke henvisning så

lenge det er privat.

søk på nettet,så finner du nok noe i nærheten.

lykke til!!

Skrevet

Hei Agnes!

Jeg skjønner litt av frustrasjonen din ovenfor legene, og spekulerer selv hvorfor leger bare skal føyse av et barneønske som for endel tar lenger tid enn en selv noen sinne skulle tro. Vi blir innprentet om graviditet og prevansjon gjennom mange kilder i ungdommen. Jeg tror at det blant annet er denne grunnstenen i vår generasjons oppfatning om hvor lite som skal til for å bli gravid som kræsjer i møte med legen...

Personlig ble jeg mitt spede forsøk om å undersøke hvorfor min syklus er så uregelmessig til fastlegen fliret vekk, og kommentaren om at vi bare måtte kose oss satt løst. Det er en kvinnelig allmennlege som har spesialisert seg på kvinner! Nå har jeg valgt å gå til privat gyn for å få fred i hodet for alle de spekulasjoene som svirret i hodet mitt om hva grunnen er til at et høyt ønske om familieforøkelse lar vente på seg.

Det jeg møtte var en veldig behagelig kvinnelig gynekolog, som jeg følte tok meg og min undring seriøst. Hun sa til meg at det er gammeldags å vente ett år med å undersøke hvorfor det tar lang tid for enkelte par å bli gravide. Når det hos noen kan være åpenbare eller enkle løsninger som kan hjelpe enkelte å bli gravide. Forteller videre at 85% av alle par blir gravide innen ett år. Dette er jo helt andre holdninger enn det mange av oss møter hos fastleger. Har de gått på samme skole, eller er de ikke interessert i faget sitt og ikke har kapasitet til å holde seg oppdatert?

Å ikke klare å lage det barnet en inderlig ønsker seg er ikke definert som et helseproblem lenger i helsenorge. Men at det sliter på den mentale helsen.... er det vel få her inne som setter spørsmåltegn ved.

Her inne på BliGravid er det en stor engasjert gjeng, som hele tiden blir byttet ut (heldigvis), men vi har en kjempefin tone for tiden og mange av oss skjønner frusterasjonen du sitter inne med.

Ønsker deg lykke til på jakten etter en lege som har en mer moderne innstilling. Selv kan jeg anbefale Volvat, og nå slipper jeg å spekulere og har sterk tro på at vi kommer til å bli gravide denne våren :o)

Støttende klem fra

Skrevet

Hei *¤* Minni 8pp!

Tusen takk for svaret ditt, det var fint å lese!!

Det er et veldig godt poeng du har om at vi blir fra barneskolen innprenta med hvor lite som skal til for å bli gravid, og når man prøver etter alle kunstens regler måned etter måned uten resultat blir det kjempekræsj. Og når man i tillegg ikke blir møtt med noen form for forståelse hos lege, som for mange kan være et tungt skritt å ta å gå dit, da kan det gå både på sjølbilde og den mentale helsa løs!!

Har ikke fått tatt kontakt med noen privat klinikk enda, men ser at Volva kan være et godt alternativ. Men så rart det enn høres ut, sjøl om jeg skreiv om min store frustrasjon overfor legene og det å ikke bli tatt på alvor, har jeg samtidig fortsatt en liten barriere i mitt eget hode i forhold til det å faktisk be om eksperthjelp og utredning...

Leste akkurat en artikkel om at når man har prøvd i over 1 år uten resultat blir man betegna som INFERTIL -innerst inne sliter jeg litt med å ta dette inn over meg, og jeg har nok fortsatt et lite håp om at det ikke er noe galt med oss, slik at vi faktisk kan lykkes på egen hånd.

Er det ikke fortsatt en liten mulighet for det??

Alle i vennekretsen vår som har fått barn eller er gravide (og det er etter hvert det store flertall!!) sier at det tok opp til 3 måneder å bli gravid etter p-pilleslutt, men det må da være en muligheter sjøl om det tar lengre tid -eller???

Huff... det er liksom total forvirring i hodet mitt om dagen, klarer ikke å finne ut hva jeg skal gjøre, og humøret svinger masse og store deler av tida bare hater jeg meg sjøl og føler at jeg duger ikke til noen verdens ting lenger... er en veldig vond sirkel, så jeg burde absolutt prøvd å komme meg ut av den på en eller annen måte.

Skrevet

Du har rett på å bli utredet etter 1 år. Jeg hadde bytta lege enda en gang til, for slikt går ikke. Jeg var 18 år da vi begynnte å prøve, fikk hjelp etter 1 år. Da begynnte det å skje noe, det viste seg at det var noe galt med meg. De sa at jeg nok aldri kom til å bli gravid, men mirakelet skjedde, nå sitter jeg her med en nydelig jente, tok meg to år før jeg ble gravid, da ved hjelp av pergotime og akupunktur.

Stå på ditt, du har rett på hjelp

Skrevet

heisann!! tror jeg ville sagt at jeg vil bli henvist... det har du rett til å du har rett til å bestemme selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...