Phobia Skrevet 13. mars 2007 #1 Skrevet 13. mars 2007 De viste en reportasje som handlet om fødselsskader (på mor altså) - revning ...En ny metode er tatt i bruk ved fødselshjelp, fra Finland. For å forhindre revning pga bl.a for raske fødsler. Dere har sikkert hørt om det før. Det fine med innslaget var den mannlige reporteren som på slutten av innlegget konkluderte: "Så rådet til alle fødende er altså: "Ikke trykk, hold heller igjen til jordmoren sier det er greit å trykke" !!!!!!!! Ikke trykk !!! Neivel.....alle som har født før vet at når trykketrangen kommer så MÅ man .....he.he ja,ja Hold igjen jenter !!
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 13. mars 2007 #2 Skrevet 13. mars 2007 hehe sa akkurat det samme til mannen min...sikkert lett å ikke trykke når man ligger der og bare vil bli ferdig! Men fint om jordmor klarer å holde hodet litt igjen slik at revningen blir mindre. På ullevål har forskning på om akupunktur hjelper mot revning. Var noe med at de setter en nål i mellomkjøttet når hodet er på vei ut, det skal visst gjøre at man ikke revner så mye, uten at jeg helt vet hvorfor :-)
Frk. Vable Skrevet 13. mars 2007 #3 Skrevet 13. mars 2007 Det er jo egentlig merkelig at det skal ta så lang tid før Norge gidder bruke de metodene de gjør i Finland... Det er lenge siden jeg leste om at Norge gikk både Finland og Sverige en høy gang på"revne-toppen"! JM i Finland (og delvis i Sverige, har jeg forstått) samarbeider og kommuniserer mye bedre med den fødende og det er også med på å hjelpe å unngå revning. Men Norge er jo treg sånn sett, de kan jo ikke prøve ut nye ting før det nesten er for seint. Håper bare de har det klart for seg på Haukeland hvordan de skal gjøre det til begynnelsen av april... hehehe
Gjest Skrevet 13. mars 2007 #4 Skrevet 13. mars 2007 Ja, det var vel dette grepet i kombinasjon med at jordmor brukte mye tid på den fødende. Husker at jeg måtte be mannen min ringe på jordmor da jeg begynte å presse....
ninsoer Skrevet 13. mars 2007 #5 Skrevet 13. mars 2007 SÅ lang tid.. før de begynner å bruke denne metoden.. Mange JM har praktisert denne metoden i flere år.. snakket med JM i dag som lærte denne metoden da hun tok vidreutdanning for nesten 20 år siden.. så d er ikke så nytt for alle.. Måtte spørre om de var begynt å bruke den der jeg skal føde,, da jeg fikk d svaret..
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2007 #6 Skrevet 14. mars 2007 På SUS er det finske jordmødre som "underviser" de norske. Jordmora mi sa også at de finske jordmødrene er flinkere til å benytte klipping. Mens her i Norge har de vært veldig tilbakeholdne med saksen (høres brutalt ut, men jeg ville heller ha blitt litt klippet enn revnet i hytt og pinevær). Så her i Norge blir de oppfordret til å klippe mer enn de har gjort til nå.
♡prins07 Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ prinsesse08♡ Skrevet 14. mars 2007 #7 Skrevet 14. mars 2007 Dette er faktisk en gammel metode som ble brukt i Norge også for mange år siden, men metoden har sakte men sikkert forsvunnet, så nå må norske jordmødre lære den på nytt! Aner ikke hvorfor den har forsvunnet, men heldigvis er den nå på god vei inn igjen!!! )
shr&e&lillesusanne Skrevet 14. mars 2007 #8 Skrevet 14. mars 2007 Hehe ikke lett å ikke trykke når pressriene kommer, er sant - men her i Norge har tusner på tusner av barn blitt født til lyden av: Kom igjen nå, PRESS, alt du kan! Hyl og brøl... Er veldig glad for at samarbeid, ro, kontroll og fødegrep sakte men sikkert blir gjeninnført i her nå =) Håper alle på Ullevål har blitt kurset før mai, hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå