Gå til innhold

'Så gla' for ny tråd!

chianti70

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så flott at det går bedre med deg og at du snart er på beina igjen. Forstår at du blir rastløs av å ta det konstant med ro, men jammen ser det ut til at det hjelper. Skal nok bli bra med krykker da!

20 uker er jo flott og hver dag blir nærmere ukene som blir nærmere målet. Og så fint at vi har jordmor-Monica, og at du får hjelp, støtte og trøst av henne. Hun er unik! Jeg gleder meg til å se henne snart.

Til lørdag er jeg 12 fullgåtte uker. Jeg begynner å tro at det går riktig vei. Jeg kjenner jo ikke liv enda, men magen vokser. Jeg må åpne knappen når jeg setter meg ja. Fortsatt har jeg bare et legebesøk bak meg og verken sett nurket på UL eller hørt hjertelyd, så alt kjennes lit uvirkelig. Kvalmen har stort sett gitt seg også, men brystene er fortsatt ømme og det strekker seg i lysken, så jeg må jo være gravid og jeg håper at det er liv. Skal til legen mandag 19.

Vi har hatt noen deilige dager i Pisa og Firenze! Været var ikke så veldig varmt, men ikke snø å se noe sted og kirsebærtrær i blomst. Vi har spist og kost oss glugg i hjel, men uten min deilige chianti da. Det var igrunn det vanskeligste uten at jeg drikker mye til vanlig heller, men en god chianti ruffino... drømme! Men det kommer tider etter disse, hvor vin ikke er forbudt, men jeg kunne ikke tenke meg å drikke noe alkohol når jeg er gravid. Det er jo tross alt et lite offer for noe så fantastisk som et nytt liv!

Men vi har gått, og gått og gått... Fikk vondt i beinene, rumpa og korsryggen, men det var absolutt verdt det.

Savnet lillegutt da, så han fikk mange presanger. Han hadde det ikke ille hos mormor og bestefar heller da, og både han og jeg trenger nok litt tid fra hverandre, men som jeg savnet den lille kroppen.

Sendte deg en mail også, da jeg endelig har oppdaget at det lå en mail der fra deg. Uff - pinlig. Plutselig så lite teknologisk innsikt det var her i gården da!

Klem fra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen hjem :-))

Ble "så gla" for ny tråd og for å høre fra deg igjen. Må inn og sjekke postkassa etterpå da :-) Flott å høre at dere har kost dere i Italia. Og lillegutt ble vel henrykt over å ha dere hjemme igjen og få masse presanger ja. Tror nok alle har godt av litt tid borte fra hverandre fra tid til annen, også er det jo bare så utrolig deilig når man gjenforenes!

Så det ble mye gåing i ferien ja, får håpe smertene ikke er begynnende bekkenløsning da. Jeg har fått krykker, men greier nesten ikke bruke dem. Får bare mere vondt der og da. Jeg har vel feilbelastet så lenge, så når jeg prøver å gå riktig nå, blir det bare blæh... Vel, dem står her, og jeg er fortsatt mest i ro. Dagens høydepunkt er å ta bilen ned til Meny eller noe sånt, og fylle handlevogna med en pose kaffe og kanskje noe godteri. Påskemarsipan er jo godt da :-) Siden jeg ikke får løfte tungt, er det sambo som må ta seg av de daglige innkjøpene, jeg tar bare runden jeg :-)

I går hadde jeg besøk av ei anna gravid venninne, og vi satt ute på terrassen og koste oss med kaffe i det nydelige vårværet. Var bare helt utrolig deilig. Når jeg kikket bortover langs husveggen, oppdaget jeg også at krokusen blomstret og at tullipanene har kommet langt opp . Helt fantastisk deilig følelese av at våren har kommet :-) Jeg er over halvveis nå, og begynner å se at det går den rette veien. Er litt roligere nå, og greier å glede meg mer over svangerskapet. Og du er snart 12 uker. 12 uker er en magisk grense ja. Tror alle opplever å puste litt lettet ut da. Det er veldig lov til å åpne en knapp eller to i buksene. Går nok ikke lang tid før du er ute og shopper mammabukser tenker jeg :-)

Tror jeg kjøpte det allerede rundt uke 8 jeg. Fikk så veldig fort mage, og orket ikke de vanlige buksene som strammet sånn. Jeg ligger godt over normalen på symfysemålene. Siste måling i uke 18 var den 20 cm.

I morgen er det ny kontroll på sykehuset. Da håper jeg at kontrollene der inne kan bli litt sjeldnere. Det betyr jo at alt står så mye bedre til! På siste kontroll hadde de lang ul, og så spesielt på hjertet. Alt så bare bra ut. Det var en lege som fikk opplæring på ul, og denne gangen var det hjertet hun skulle lære mer om. Var jo fint å få en ekstra grundig sjekk, selv om det aldri har vært noen mistanker om at det skulle være noe galt.

Nå skal jeg gå inn og svare på mail :-)) Hadde nok ikke oppdaget den med det første jeg heller, om du ikke hadde sagt noe. Har liksom ikke brukt den noe særlig. Men, kan jo være grei når det er litt mere personlige greier. Ha en fin dag, så snakkes vi snart.

klem

Skrevet

Åh, så deilig med våren! Kaffe på terrassen høres herlig ut!

Ja, det er deilig å kose med lillegutt igjen. Savnet ham forferdelig. Kose, kose, kose...

Nei, jeg tror ikke jeg har fått bekkenløsning. I min familie er det heller det motsatte som er tilfelle - altså at vi ikke får den siste bekkenløsningen skikkelig slik at fødselen ender i keisersnitt. Skulle gjerne hatt en mellomting. Regner med at neste fødsel blir hard slik min søsters og tantes fødsel inn i denne verden var. Jeg fødte på samme måte som mamma og mormor, så jeg regner med at det vil bli problemer denne gangen også. Men det er leeenge til. Jeg synes at tiden går forferdelig sakte og skulle ønske jeg kunne bare hoppe noen måneder fram slik at ventetiden ikke blir så lang.

Så bra at du lærer opp nye gynekologer til å se på hjerter! Jeg har jo bedt om å få en UL som ser spesielt på det. Vi har jo vært "utsatt" for det flere ganger, fordi legene skal jo lære å kjenne igjen ulike hjertefeil.

Men med lillegutt har det jo gått så bra at vi gjerne lar legene få se på han og vi er så forferdelig stolte av ham.

Jeg kjøpte mammabukser i Italia, men de må legges opp litt før jeg kan bruke dem. Dessuten er de litt sommelige, så jeg må nok kjøpe en til. :-)

Husker ikke de symfysemålene fra sist, og så hadde jeg litt mage fra før også, så det blir vel litt vanskelig å måle ha ha...

Venter ellers på oppdatering fra besøket ditt på sykehuset i morgen. Håper at du får bare gode nyheter og at det går litt tid før du må møte opp igjen!

Klem!

Skrevet

Hei! Da var jeg hjemme fra sykehuset. Ikke veldig oppløftende. Det var lite fostervann og lille nurket var veldig stille. Hjertet slo, men utover det var det ikke mye aktivitet. Jeg er kjempeurolig nå, og vet nesten ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Må vel bare finne senga.. Skal tilbake på kontroll på onsdag, og tiden frem til det vil nok gå veldig sakte. Jeg har ikke lekket fostervann, så det er det at det produseres lite. Glemte å spørre hva årsaken til det kan være. Det er så typisk å komme på sånt etterpå. Vel, vel.

Vi snakkes etter hvert. klem

Skrevet

Jeg har vært plaget med lite fostervann. Det har vært slik at på noen UL har det vært bekymringsfullt lite, mens på neste har det vært innenfor normalområdet. Det viktigste er om de sjekker om fosteret produserer urin, altså nyrer og urinblæra ser ok ut. Gjør den det er det ikke så farlig, hvis man ikke får diagonsen lite fostervann. En jordmor var irritert over at fostervannslommene var målt så tidlig (var da i uke 18), da dette ikke hadde så mye å si så tidlig. Vet ikke om de har sjekket urinblæra og nyrer på din baby, har de det samt at de ikke har gitt deg klinsk diagnose lite fostervann (heter noe annet på fagspråk), trenger ikke dette bety noe. Lykke til, føler med deg, ventetid er slitsomt

Skrevet

Åååh, nei og nei! Det kan ikke være sant! Nå ble jeg forferdelig lei meg og nesten kvalm av engstelse for deg. Jeg håper at det er bare som hun over meg sier at det er et overgående fenomen og at det vil gå bra likevel, at det bare er litt lite nå og at det vil stabilisere seg. Kanskje bare babyen sov litt og at det var derfor h*n var rolig.

Så forferdelig langt det er fram til onsdag!!!

Kanskje du kan ringe til sykehuset og spørre hva årsaken kan være? Kanskje de finnes noe litteratur på det? Er det noe en kan gjøre med det selv, eller må en bare la naturen ordne opp med det?

Fy så urettferdig! Håper kampen din blir kronet med masse hell og at dette går veldig bra.

Vet ikke mer jeg kan si - har bare lyst til å gråte nå. Tenker på deg!

Stor lykkeklem fra meg

Skrevet

Så utrolig godt og "komme inn her" og få noen trøstende og oppmuntrende ord :-) , også lykkeklem da. Tusen takk!!!

Jeg ringte sykehuset fredag morgen og skal tilbake mandag. Jeg skulle ikke måtte gå og være så urolig helt frem til onsdag sa dem. Jeg kunne kommet inn i går også, men de trodde ikke funnene da ville bli noe særlig annerledes enn torsdag. Jm kunne ikke gi meg noe fasitsvar på hvorfor det var lite fostervann, men kunne berolige meg med at det var normalt at det varierte litt. Og de har sjekket blære og nyrer, og alt ser normalt ut. At lille nurket var så rolig kunne hun ikke si noe om, men hun så i journalen at h*n hadde vokst siden kontrollen for en uke siden, og det er jo bra :-) Eneste jeg kunne gjøre var å ta det med ro, og prøve og slappe av. Det hadde vært lettere om lille nurket hadde gitt livstegn fra seg. H*n var jo so aktiv for en drøy uke siden. Kanskje han ikke har kommet seg helt etter antibiotikakuren vi avsluttet på mandag. Skal sies at jeg var kjempeslapp t.o.m onsdag.

Har lest litt på nettet om lite fostervann, og et sted leste jeg at det kunne hjelpe å drikke mye vann. Så nå høljer jeg nedpå med vann, og "løper" maraton mellom sofaen og toaletten. Tisse, tisse....

Vel, har i hvert fall greid å roe meg ned. Prøver å nyte at jeg faktisk ikke har noe særlig vondt lenger, og at kynnerene som kommer er mer normale, og langt fra premature rier. Blør litt fortsatt, men det er så lite, og det er det visst mange som gjør, uten at de finner noen forklaring på det. Bekkenløsningen er heller ikke så vond akkurat nå. Jeg får bare nyte.

Nå skal jeg koke meg kakao, og ta en skive med leverpostei. Bare må ha det om morgenen. MÅ HA DET *s* I dag kommer eldstemann også. Har ikke sett han på to uker så det blir deilig. Han har lesedag fra skolen mandag, og blir kanskje til tirsdag. Gleder meg!

Ellers ser det ut til at det kan bli godt vær i dag. Noe skyer, og blåser litt, men jeg håper det kan bli såpass at jeg kan nyte en kaffekopp i solveggen. Og i kveld er det finale i farmen. Det blir spennende! Også er det jo langrenn og hopp i helgen, og fotballkamp... Får nok ikke tid til å bekymre meg så lenge av gangen.

Ha ei riktig god helg! Jeg kommer med en oppdatering mandag, som forhåpentligvis er like positiv som jeg føler meg nå.

klem

Skrevet

Så deilig at du får forståelse på sykehuset og at du slipper å vente helt til onsdag.

Det høres jo også beroligende ut at det var normalt at det kunne variere med fostervann - og forklaringen på at h*n var rolig p.g.a. antibiotikauren høres jo heller ikke så gal ut. Det blir uansett spennende til mandag.

Vi har vært en tur i Horten i dag slik at jeg kunne få meg noen mammabukser, ellers maser lillegutt om at nå må vi gå ut!

Måtte bare sjekke om du hadde skrevet noe, for jeg har vært spent.

Jeg skal til legen selv på mandag. Har jo rundet 12 uker i dag, så til mandag blir det fullt med blodprøver og full pakke. Gru/gleder meg. Tenk om de finner noe galt.. Nei, sikkert ikke, prøver jeg å trøste meg selv med.

Hurra, for Hjelmeseth! Han har nettopp gått i mål og vunnet 5-mila!

Nei, jeg får kle på oss og gå ut. Det blåser surt i dag.

Klem tilbake og glad for at det ser bedre ut!

Skrevet

Hei! Kontrollen på sykehuset gikk ikke så bra. Jeg lekker fostervann, og må tilbake onsdag. I mens må jeg ligge og håpe. Det er så lite at hvis det ikke tar seg opp, vil ikke lille nurket utvikle seg som det skal. Faren for infeksjon er også stor. Legen ga meg ikke gode odds for at dette skal gå bra. Men, klamrer meg til håpet da. Har lest om andre som har lekket i mange uker, og det har gått bra. JM M sa også at det fortsatt er håp, at jeg ikke må gi opp. Men, hun mente at det nå helt sikkert ville bli veldig tidlig fødsel, og et langt opphold på nyfødtintensiven. Vel, jeg skal nok greie å takle det som måtte komme. Bare jeg greier å holde lille nurket inne i magen lenge nok.

Håper alt er bra med deg! Jeg kommer med oppdatering etter hvert. Stor klem

Skrevet

Åh, kjære kjære deg. Det var triste nyheter, men du får holde sengen og håpe at det skal gå bra. Jeg håper med deg. Du er 21 uker nå? Jeg har jo hørt om babyer som overlever å bli født nå, men jeg håper at du kan klare å holde på vannet og den lille en stund til for sjansene øker jo med tiden. Uff og uff... Vet at det er lite å trøste med. Du har en så god tone i innlegget ditt, men jeg tror at du må ha det helt forferdelig nå, og jeg føler veldig med deg. Jeg tenkte nok at det var noe siden du ikke hadde skrevet i går kveld, men at det skulle være så dårlige nyheter... Nei, vi gir ikke opp! Ligg med bena høyt og forsøk å holde på det vannet du har! Kanskje du skal ligge høyt med rumpa? Vet ikke hva som kan hjelpe jeg og skulle ønske at jeg kunne hjelpe. Jeg håper og håper med deg!

Stor trøste og lykkeklem, og alle gode ønsker og håper at det skal gå din vei. Skal ikke gråte enda, for vi tviholder på håpet, ikke sant!

Skrevet

Tenker på deg hele tiden. Kjørte forbi åsen der du bor og tenkte at der ligger du på sofa'n. Håper og håper at det går bra med deg!

I morgen kveld skal jeg reise med jobben til England. Jeg håper at det blir siste lange reise på en stund for jeg er litt sliten. Det er en tur jeg selv har fått til da jeg er ansvarlig for en utstilling der, men jeg har lovet mannen min å ta det med ro etter denne turen. Jeg har jo ingen plager sammenlignet med deg, så jeg har jammen ikke rett til å klage.

Jeg fikk forresten telefon fra JM M i dag, for jeg hadde fått satt opp time hos henne den 27.mars og da kunne hun ikke. Fikk time den 17. april istedet. Det er jo lenge til, men hun kan jo ikke høre hjertet så tidlig likevel, så det er jo like greit. Fikk likevel pratet litt på telefonen, og det var betryggende. Hun er så veldig hyggelig. Sist gang kom hun innom meg på sykehuset etter at jeg hadde født og det var veldig koselig.

Ellers var jeg hos legen i går og tok nesten alle prøvene. De skulle nok hatt litt mer blod, men jeg har sånne strikkårer som ikke vil gi fra seg mye blod så de får fordele det de fikk. Håper alle prøvene er bra.

Jeg skal ta med meg pc'n og håper på internettforbindelse på hotellet denne gangen. Vil jo gjerne få med meg hvordan det går med deg i morgen. Lykke lykke til!

Stor klem fra

Skrevet

Hei! Det er så fint å komme inn her og lese innlegg fra deg. Godt å få noen trøstende ord, og å høre at alt er bra med deg :-)

Jeg har litt vanskelig for å konsentrere meg om dagen, og det er ikke så enkelt å få satt ord på tankene i kaoset, men jeg lover å komme med oppdateringer. Nå ligger jeg og venter på at klokka skal bli 1145, da kommer drosja og henter meg. Tiden går så veeeldig sakte.

Håper du fikk gitt nok blod til prøvene da. De er sikkert fine, men det er alltid med spenning man går og venter på resultatene. Dumt at timen din ble utsatt så lenge da, men som du sier, så hører hun vel ikke etter hjertelyden så tidlig. Lurer på om jeg var i uke 16 når hun hørte på meg første gang jeg... Jm M kommer hit på hjembesøk på fredag. Hun er bare så fantastisk.

Du må ha en fin tur til England :-) Og vet du, det er lov til å ta det litt rolig selv om man ikke har så mange plagene. Kan jo hende man slipper så mange da :-) Ta det så rolig som du kan!

Stor klem

Skrevet

Da er jeg hjemme igjen. Ikke oppløftende nyheter å komme med. Nå har jeg bare 1 cm fostervann, alt for lite.Skal ligge mellom 5 og 25 tror jeg. Har også fått penicilin pga infeksjonsfaren. Skal inn igjen torsdag neste uke. Da blir det avgjort om jeg skal legges inn, eller om svangerskapet må avbrytes pga infeksjonen. Det var overlegen som undersøkte meg i dag, og han sa at nå var det bare et spørsmål om tid, og å vente å se hva naturen ville. Vel, jeg er ganske god kompis med naturen og til tider ganske sta og viljesterk. Henger meg fast i det lille håpet som er igjen! Han mente også at dersom det ikke ble noen infeksjon, var det mulig de ville sette lungemodningssprøyte allerede i løpet av uke 23. Jeg håper....

Dette blir ei lang uke. Godt jm M kommer innom fredag. Ellers er det godt å ha bim da :-) Ha det kos i England, så prates vi til uka!

klem

Skrevet

Uff, og uff!

Jeg måtte innom å se, før jeg blir hentet snart. Har tenkt så mye på deg i dag. Nei, det er ikke oppløftende nyheter, men håper at din stahet og optimisme kan bidra til at dette går bra. Takk, for JM M ja, selv om det blir en mager trøst, så vet hun masse om kvinner i alle situasjoner og kan hjelpe deg gjennom dette.

Stakkars deg og stakkars dere. Håper at du får støtte fra alle rundt deg, så du får slappet så mye av som mulig, drukket vann og holdt deg vannrett så mye som mulig. Hver eneste dag teller. Spør jm om alt mulig. Hun er ærlig og kunnskapsrik.

Nei, nå må jeg dra, men jeg skal tenke på deg og forsøke å sende gode viberasjoner. Tror dessverre ikke jeg har helbredende krefter, men gode tanker kan i hvert fall ikke skade!

Kjempeklem fra meg

Skrevet

Hei, og takk for de gode "vibbene". Tar i mot alt som kan hjelpe med takk. Torsdag måtte jeg igjen inn på sykehuset, og nå er jeg innlagt. Fikk reise hjem på perm i helgen da. Er jo ikke så mye de får gjort ennå, og siden kynnerene ga seg, kunne jeg reise hjem. På mandag er jeg 22 uker. Håper bare jeg greier en uke eller to til. Det skal visst et under til nå om dette skal gå bra. Lekker jo fostervann selv om jeg ligger.

Håper du har en fin tur og at formen er bra. Vet ikke når jeg får skrevet igjen. Internett var ikke tilkoblet på sykehuset. Gruer meg dessuten til å reise inn igjen. Når jeg ble lagt inn på torsdag fikk jeg rom på føden, men skal få nytt til uka. Jeg blir vel ikke lagt på barsel sammen med alle de lykkelige nybakte? Åh, jeg unner dem alle denne lykken, men vet ikke om jeg greier å være en del av det miljøet nå. Huff, de må da ha en egen enhet for sånne som meg. Hvor som helst, bare ikke barsel. Nei, nå tar jeg sorgene på forskudd her også. Blir litt smårar av å være i denne trasige situasjonen. Vel, du hører fra meg til uken så snart jeg får internetttilgang.

Ta vare på deg selv og dine. Stor klem

Skrevet

Kjære kjære kjære deg. Nå vet jeg ikke hva jeg skal si. Jeg har vært opptatt som reiseleder og ikke hatt anledning til å sjekke internett, men jeg har tenkt på deg og den lille i magen din. Jeg ser at det er andre her inne som tenker på deg også, og det er jo fint. Skulle så forferdelig gjerne ønske at det var bedre nyheter som møtte meg da jeg endelig fikk lest hva du hadde skrevet, og har vært litt redd for å åpne sidene.

Skulle så gjerne ønske at det var noe jeg kunne gjøre. Jeg er optimistisk av natur og har vanskelig for å gi meg. Jeg har likeså vanskelig for å innse når slaget er tapt, og har ikke gitt deg opp enda. Jeg velger å håpe og ønske det aller beste for deg.

Jeg håper også at de viser forståelse for din situasjon og legger deg på riktig avdeling og at det er på nyfødt intensiven du havner etter hvert.

Utrolig også at du tenker på om jeg har det bra. Det har jeg og føler meg nesten skyldig for å si det. Det er så urettferdig. Tenk om jeg kunne fått bare litt av dine plager, så kunne vi fordelt det jevnt og det ville gått bra med begge. Nå ønsker jeg bare at dagene med liv går fort fremover til en - to - tre - fire - fem og flere uker til fødsel for deg.

Ønsker at du får/har kreftene du trenger til å gå igjennom dette. Du vet hvem jeg er, så om du orker og vil så er jeg her.

Jeg gir deg den største klemmen jeg har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...