Gå til innhold

Positive el-tester - leeenge...

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et spørsmål jeg ikke finner noe svar på noe sted.

Leste at egget slippes idet el-testen blir negativ igjen. (dagen etter LH-stigningen...) Så jeg tenkte at jeg, denne syklusen, skulle teste helt til den ble negativ igjen... Problemet er bare det at jeg nå har hatt positiv digital el-test fra clearblue i 8 dager... Så når i all verden kan jeg forvente at kroppen min har sluppet det j.... egget??? Er dette normalt???

Håper noen har vært borti dette før, og kan hjelpe meg her...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8613486-positive-el-tester-leeenge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Domt spørsmål, men du er sikker på at du ikke er gravid??

El-tester kan slå ut positivt ved graviditet vettu!

Men hvor lange sykluer har du vanligvis da? Om du har noenlunde regelmessige og "normale" sykluser (hva nå enn det måtte være!) skjønner ikke jeg hvorfor du skulle få positiv test så lenge. Jeg bruker å få det en kveld, neste morra og neste kveld, så blir det negativ igjen.

Har hatt mensen og allting jeg, så er nok desverre ikke gravid. Er ikke videre flink til å la tester ligge alene i skapet, så har svidd av noen få... Så er ganske så sikker... :) Har vanligvis sykluser på 31 - 34 dager, men de to siste har vært litt uregelmessige. Er på dag 24 nå, så dersom jeg ikke har hatt el enda vil det si at jeg plutselig har en syklus på 38 dager. (eller mer, siden testene fremdeles er positive... senest for to timer siden...)

-forvirra-

Her er noe jeg fant på pernille.info:

"3. Er det vanlig å få to streker hver gang?

Ja, det er veldig, veldig vanlig. Kvinnekroppen produserer en viss mengde LH hele tiden, og eggløsningstesten vil finne det og gi en strek. Det er derfor man ikke kaller det for positivt utslag før teststreken er like sterk som eller sterkere enn kontrollstreken.

Får man to like sterke streker hele tiden, eller at teststreken er nesten like sterk som kontrollstreken hele tiden, så kan det være en indikator på en hormonell ubalanse eller svangerskap.

4. Hva om eggløsningstestene er positive mange dager på rad?

Det er mulig å få positive eggløsningstester flere dager på rad. Dette kommer av at stigningen i LH-nivået starter rundt 12-36 timer før eggløsningen og deretter synker igjen. Så man kan teoretisk påvise LH-stigningen fra den starter og fram til den synker igjen - over 36 timer. Det er også mulig at kroppen forbereder seg på eggløsning og LH-stigningen kommer som den skal, og at kroppen da - av en eller annen årsak (f.eks. stress, sykdom, reiser eller bare en tilfeldighet) - ikke får til å slippe ivei noe egg. Da kan kroppen prøve om igjen, og sende en ny LH-stigning eller kanskje til og med en overlappende LH-stigning, og dermed ender med å gi positive eggløsningstester flere dager på rad. Dersom dette skjer en sjelden gang i blant, så spiller ikke dette noen stor rolle, men dersom det skjer ofte bør man ta kontakt med lege.

5. Skal man fortsette å teste etter at man har fått en positiv eggløsningstest?

Nei... Man kan, men stort sett er det ikke nødvendig. Så lenge man får en positiv eggløsningstest så vil man med stor sannsynlighet få eggløsning en gang innen 12-36 timer. De som måler basaltempen vil kunne bekrefte dette ved at tempen stiger dagen etter antatt eggløsning, og de som sjekker sekretene vil gjerne observere at sekretene tørker inn.

Dersom man ikke ser noen bekreftende tegn på eggløsning ellers (tempstigning, tørrere sekret e.l.), så kan det være en ide å teste igjen for å se om testen fremdeles er positiv. Blir den det, så har eggløsningen trolig bare blitt litt forsinket.

Får man kun positive tester uten andre bekreftende tegn på eggløsning bør man kontakte lege.

6. Hva hvis eggløsningstestene er positive nesten hele tiden?

Den mest vanlige årsaken til konstant positive eller nesten-positive eggløsningstester er PCO(S) - polycystiske ovarier/polysystisk ovarial syndrom. Denne tilstanden karakteriseres gjerne av forhøyet LH-nivå (derfor de positive eggløsningstestene), og er vanlig hos kvinner med veldig lange og/eller eggløsningsfrie sykluser. Husk dog at det er leger som skal stille diagnoser, så ikke ta alle sorger på forskudd dersom denne beskrivelsen passer deg. Ta kontakt med lege."

Les mere her: http://www.pernille.info/faq_el.htm

Håper du er gravid da. Lykke til :o)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...