Maibabyventes Skrevet 13. mars 2007 #1 Skrevet 13. mars 2007 Er i dag 29 + 3, og er fremdeles på startvekta mi.. jeg spyde av meg 5 kg, og dem har jeg gått opp gjen, men ellers har jeg ikke lagt på meg. Tok det opp med jordmora, og hun sa jeg ikke skulle bekymre meg så lenge babyen vokser og har det bra. Jeg er sikkert den eneste som bekymrer meg fordi jeg ikke legger på meg..
Siril&Tord sin mamma Skrevet 13. mars 2007 #2 Skrevet 13. mars 2007 du burde jo igrunn være glad for at du slipper å slite etter fødsel med å få vekk alle kg man legger på seg. jeg veide 75 da jeg ble gravid, og er oppe i 92 nå. har termin 19mai. gikk fort ned alle kg jeg gikk opp sist, så (27kg), så håper det går like greit nå.
mayaya Skrevet 13. mars 2007 #3 Skrevet 13. mars 2007 Jeg la heller ikke på meg noe før rundt uke 30 (dvs, hadde gått opp en knapp kilo til da, men det var jo jul også :-p ), men etter det har det kommet noen snikende... Men fremdeles er det ikke mer enn baby, morkake, blod og det der :-)
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #4 Skrevet 13. mars 2007 STAKKARS... Har du ikke lagt på deg???? Da tror jeg ikke du er gravid. For det er helt UMUUULIG å ikke legge på seg når man er så langt på vei som det du er. Sorry. Tror dette er et fakeinnlegg... Dessuten virker du stolt av det..... ? Håpløst. Man SKAL legge på seg. Noe annet er usunt!
Maibabyventes Skrevet 13. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 13. mars 2007 Håper jo jeg legger på meg litt da, hvis ikke kommer jeg jo til å bli mager etter fødselen, og det vil jeg ikke!!! liker meg slik jeg er jeg:)
mayaya Skrevet 13. mars 2007 #6 Skrevet 13. mars 2007 Kjære anonym... Det der kommer du ikke langt med! Mange legger lite på seg i starten, og mer på slutten, det er like vanlig som det omvendte..!! Uke 29 er faktisk ganske tidlig! Har man litt å ta av fra før, kan man fint miste litt av det til fordel for det som vokser. Sorry, men jeg synes du var litt frekk her nå altså..
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #7 Skrevet 13. mars 2007 Den der kan du bare holde kjeft med anonym, at det sparker som f..inne i magen min, og jeg hørte hjertelyd i går gjen er bevis nok for meg for at jeg er gravid. Og magen vokser..det er bare resten av meg som krymper, og ikke har energi. Ha nå ihvertfall såpass guts at du signerer slike innlegg da!
Maibabyventes Skrevet 13. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 13. mars 2007 det var meg..aner ikke hvorfor den ble anonym
Økologisk_knekkebrød Skrevet 13. mars 2007 #9 Skrevet 13. mars 2007 Jeg hadde heller ikke lagt på meg noe i uke 29. Husker ikke helt når det første kiloet kom, men tror det var i uke 30. Nå er jeg 31+4 og har lagt på meg 3 kg. Babyen var akkurat så stor som han skulle da vi var på ul, og sf-målet er helt normalt. Bekymret meg litt over å ikke legge på meg noe, men så lenge babyen vokser som den skal, så er jeg fornøyd! (Jeg spiser helt normalt, bortsett fra litt for mye usunne greier.. )
Lillegutt fikk lillesøster :) Skrevet 13. mars 2007 #10 Skrevet 13. mars 2007 ANonym: Hvorfor være så utrolig kvalm mot andre?? Og ikke engang tørre å stå for det du sier. Sinnsykt unødvendig!! Og hvertfall når du ikke har peiling på hva du prater om?! Til HI: Jeg er i uke 31 og er fortsatt under startvekta mi. Har hørt om flere som ikke går opp noe særlig mer enn 6-7 kg i svangerskapet. Det er hvertfall ikke noe å bekymre seg for hvis JM/Lege sier at alt ser bra ut.
Baila Skrevet 13. mars 2007 #11 Skrevet 13. mars 2007 Det kommer jo også litt ann på hvor tung og stor du er da. Viss du har litt ekstra fra før, så er det vel bare herligt å ikkje legge på seg.
MorT-3gutter Skrevet 13. mars 2007 #12 Skrevet 13. mars 2007 Det var da voldsomt! Jeg er faktisk kommet til uke 38 og har lagt på meg 2,5kilo. Er selvsagt glad for at jeg slipper og slite med ekstra kilo etterpå, men det er ikke enkelt når det blir slik heller. Babyen Stjeler all energi og kraft ut av meg ved at han forsyner seg grådig av det som kommer inn. Skjønner at det er frustrende for de som legger på seg mye og høre om de som slettes ikke gjør det. Men, angrepet over her synes jeg blir helt idiotisk. Vi er alle sammen forskjellige og dette er jo ikke noe vi har bestemt oss for. Sånn er det i det daglige livet uten graviditet også. Noen sliter med for mange kilo og andre sliter med å legge på seg. BEGGE DELER ER VANSKELIG: Til HI vil jeg bare si at jeg skjønner at du har bekymret deg i forhold til at du har lagt på deg lite, men skal trøste deg med at babyen har det fint. Han tar det han trenger og vel så det. Til de av dere som irriterer dere over at andre ikke har lagt på seg, la vær og les disse innleggene da, værre er det ikke.
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 13. mars 2007 #13 Skrevet 13. mars 2007 Jeg har stått på stedet hvil omtrent hele svangerskapet. Kastet ikke opp noe særlig så jeg gikk ikke ned noe i starten. Nå i uke 29+4 har jeg gått opp 4 kg. Jeg bekymrer meg ikke, men er glad for at jeg er heldig som slipper å slite med unødige kiloer. Sist gikk jeg opp totalt 10 kg, og de forsvant igjen ganske umiddelbart etter fødsel. Jordmor fortalte at de hadde sluttet å veie gravide, siden vekt ikke har noe å si egentlig. SF målet forteller dem det de trenger å vite om babyens størrelse. Dessuten ser de det på deg om du legger på deg for mye/lite. Så lenge du er sunn og frisk får baby det den trenger. Husk at den tar det den trenger, derfor er det du som vil bli dårlig ved for lite næring, ikke baby! Til Anonym: Du hørtes da fryktelig bitter og missunnelig ut!! Har du lagt på deg mye sier du???
Blåbærlyng Skrevet 13. mars 2007 #14 Skrevet 13. mars 2007 Jeg er +3kg i uke 37. Ingen som er bekymret for verken meg eller babyen. Du har jo strengt tatt lagt på deg 5 kg siden du sluttet å gå ned.
#Aurora har tre gutter# Skrevet 13. mars 2007 #15 Skrevet 13. mars 2007 Det går nok ann ja.Jeg spydde av meg 14kg i starten..spyr enda litt.Men har fått på meg 3 av kg.Er 33+1uker i dag.Tror nok kiloene kommer etter man har passert 30uker.
mayaya Skrevet 13. mars 2007 #16 Skrevet 13. mars 2007 Herlig at noen kan si imot denne anonyme innimellom! Jeg blir så irritert noen ganger :-) Hadde vært heelt fint, hadde anonymknappen forsvunnet... :-)
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 13. mars 2007 #17 Skrevet 13. mars 2007 Det der blir for dumt anonym, du virker bitter ja... Kjenner ei på jobb, hun la på seg 1 kg under sv.skapet. Så at d er et fakeeinnlegg, hallo, oppdater deg! Det går helt fint ann. Lykke til HI, skjønner fortvilelsen men så lenge jm og lege er fornøyd,baby sparker og d er liv, så ville jeg heller prøvd å fokusere på det (noe du helt sikkert gjør også) Lykke til i hvertfall
mill@jenta Fødte Lucas 7/6 Skrevet 13. mars 2007 #18 Skrevet 13. mars 2007 Heisann!! Jeg er 28+3, og er ca 5 kilo i minus fra startvekta. Dette fordi jeg som diabetiker må være veldig nøye med hva jeg spiser nå som jeg er gravid, derfor har det heller gått ut over lagrene jeg hadde fra før. Går hos lege på fødepoliklinikken, og han synes bare det er positivt at jeg har gått ned i vekt også under svangerskapet, han sa det bare viser at jeg har et kosthold med lite sukker og stivelse. Vil også få sagt at de nok hadde syntes dette var problematisk dersom jeg før graviditeten var veldig slank, og hvis symfyse-målene ikke hadde utviklet seg som det skulle. Var på UL i går og det viser seg at babyen er mer enn stor, veier ca 1700 gram, og er 14% over gjennomsnittet med tanke på vekta. Hvis jordmora di og lege ikke synes det er noe urovekkende med utviklingen din, så tror jeg ikke du bør bekymre deg, de vet stort sett hva de gjør! Lykke til videre..
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 14. mars 2007 #19 Skrevet 14. mars 2007 Jeg var sånn som deg og endte kun på 4,5 kg i pluss, men ut kom en sunn og frisk datter på 3186 gram. Raste ned i vekt igjen etter fødselen og ligger nå på ca 5 kg under startvekten før svangerskapet.
spent. Skrevet 14. mars 2007 #20 Skrevet 14. mars 2007 ja hu anonyme viker ikke helt klok....men hvordan er det man regner ut vekta da.... jeg gikk ned i starten, og har akkurat kommet til startvekt igjenn... hvilken vekt skal jeg gå ut fra.... fra da jeg gikk ned ( pga mye oppkast ) eller det jeg var fra før... ikke er jeg stor ffra før hellr... legen og jordmor sier at det er helt normalt.. ikke ale legger på seg så mye i starten... bare du vet selv at du spiser forsvarlig og at du forer både deg selv og barnet ditt skal det være bra..
MAMMA1 Skrevet 14. mars 2007 #21 Skrevet 14. mars 2007 Jeg er faktisk enig med Anonym i det hun sier. Selv er jeg i uke 32 og har lagt på meg 13 kg hittil. I mitt første svangerskap la jeg på meg over 25 kg. Er selv av den superslanke typen , som heller har hatt for lite enn for mye på kroppen, og spiser slett ikke mere søtsaker osv enn ellers, Men jeg mener, hvis man IKKE legger på seg overhodet eller tar av så har man uansett måtte tatt av kg...både baby, livmor, bryster osv blir jo større uansett hvordan man snur og vender på det! Har man lagt på seg 0-6kg så har man egentlig tapt noe vekt uansett, det står jo å lese at "alt" til slutt veier ca 7kg. Det er ikke logisk for meg at så mange skriver at de knapt har ett kg ekstra. Jeg er ikke av den bitre og misunnelige typen, fordi mine kg raser av etter fødselen..og er overbevist om at jeg behøver mange kg ekstra for å tære på etterpå..Ellers hadde det bare blitt skinn og ben igjen under ammingen.
Mamma til to tette Skrevet 14. mars 2007 #22 Skrevet 14. mars 2007 Man kan faktisk ikke velge å legge på seg! Jeg begynte først å få på noen ekstra kilo de siste ukene, er i uke 38 nå. Jeg har alltid hatt en god appetitt og har spist godt og sunt (+ endel sjokolade ,-) gjennom hele svangerskapet. Siden min mor og søster la på seg 20+ kg under sine svangerskap var jeg forberedt på at jeg kom til å legge på meg. Det begynte faktisk å uroe meg, men siden magemål var bra og jeg hele tiden har hatt en meget aktiv krabat i magen så slo jeg meg til ro med at jeg var heldig. Jeg er fremdeles i veldig fin form og kan ha en aktiv livsstil selv om det nå er kun skarve to uker til termin. Jeg forstår at det er veldig lett å henge seg opp i hvordan alle andre har det på samme tid i graviditeten men det blir tullete for vi er alle forskjellige. Jeg er kjempelei av at alle skal påpeke at jeg har så liten mage, tror folk nesten blir sur fordi man ikke ser ut som en flodhest...
Gjest Skrevet 14. mars 2007 #23 Skrevet 14. mars 2007 Til anonym og MAMMA1 Det er snakk om frem til begynnelsen av tredje trimester her hvis jeg ikke har misforstått helt. Alle er jo klar over at man legger på seg pga barnet, livmor, fostervann ol. Problemstillingen her var at noen blir litt bekymret når de er på samme vekt som når de ble gravide når de er rundt uke tredve. Man føler man har vært gravid en stund da, og er ofte opptatt av vekt, magen begynner jo å komme. Jeg er selv i uke 30 nå og har gått opp ca en kilo siden begynnelsen av svangerskapet. Det er ikke unormalt, siden man ofte går ned endel i "oppkast-perioden" og ungen vokser mye de siste ukene. Det er normalt å legge på seg 5 kilo og det er normalt å legge på seg 25.
ninsoer Skrevet 14. mars 2007 #24 Skrevet 14. mars 2007 er faktisk de som kun går ned oxo.. eller som ligger på standby vekta si hele svangerskapet.. men vær litt obs på at du får i den rikelig med næring etter at ungen er ute.. så du får overskudd til å amme å ta deg av ungen.. man kan fort bi slapp etterpå.. når man ikke har reserve fett og ta av..
MAMMA1 Skrevet 14. mars 2007 #25 Skrevet 14. mars 2007 Jeg kan bare snakke for meg selv, men hvis jeg så noen som snart var fullgått med ekstrem liten mage så hadde jeg ikke blitt sur, men tenkt: "håper alt er som det skal". For meg er det ikke snakk om at det verken er "normalt" eller sunt å ikke legge på seg, logikken tilsier at både mor og barn har det best om man slipper kaste opp i lang tid.(Hvis det er grunnen til de som ikke øker vekten).Jeg gir meg ikke på at det er naturstridig å ikke legge på seg i svangerskap.Skjønner det ikke er noe man kan styre om man sliter med oppkast, men ofte virker det som mange "skryter" og er stolt av at de klarer å holde vekta.Det er iflg meg altfor stor fokus på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå