Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg var i dag hos legen for å ha samtaler om innvilging av ks og det ble for meg en merkelig opplevelse. Jeg kommer inn og hilser og vi presenterer hverandre. Han spör meg om hvorfor jeg er der, og jeg legger ut om mine årsaker til hvorfor jeg vil ha ks. Etter det så setter han seg rett foran meg, tar meg i hendene og ser meg inn i öynene og spör om jeg har opplevd noe traumatisk. Nei måtte jeg innrömme, hva med din mor og hennes födsel. Kunne ikke svare så mye for min mor. Så ble han stille, og bare kikket meg mer inn i öynene og beholdt taket i hendene mine. Så sier han at jeg har megolo (så noe jeg ikke husker) Mine öyne var visst litt spesielle. Pupillene mine ble visst veldig små i forhold til den fargede delen og sånn som meg så bare veldig snille ut. Dette gjentok han et par ganger. Så ble det endelig dags for litt gynekologisk undersökelse. Slapp unna mer håndspåleggelse for en stund. Deretter tilbake til samtalen, igjen rett foran meg og skulle holde hendene mine og väre så forståelsesfull og begynte å komme med typiske argument for hvorfor man ikke skal ha keisersnitt. Jeg sa jeg visste om alt det og det var ikke bödvendig å fortelle meg om det. Jeg hadde ikke noe problem med å ikke väre blant de kvinnene som ikke hadde födt et barn naturlig osv. Så fortsatte han med at det var viktig for kroppen nesten å gjöre det, at jeg ville föle meg så mye bedre etterpå närmest. Kvinner hadde gjort dette i alle tider osv osv. Hele tiden mens han så rett på meg og holdt meg i hendene. Fölte det etterhvert som et ekstremt intimitetstyranni som jeg ikke helt visste hvordan jeg skulle komme meg ut av. Jeg fikk lösnet på hendene, men stadig vekk tok han mine igjen for å väre så forståelsesfull og snill. Nesten kvalmende ble det.

Etter 45 min slipper jeg lös uten min godkjennelse på ks, men med en mer ekkel fölelse enn når jeg gikk inn dit. Jeg fölte meg bare helt vanvittig liten og ubetydelig, at jeg ikke ble tatt seriöst når jeg var der, at jeg bare var en liten pike som trengte litt tröst av store sterke doktoren. Mine behov fikk han til å fremstå som små og ubetydelige, og la hele tiden vekt på hvor ekstremt normal jeg var og hvor fin min opplevelse skulle bli. Han skrev dog ut en rekvisisjon til en spesialistjordmoravdeling som tar i mot folk med födselsangst. Ikke det at jeg lider SÅ mye av det, men jeg ville likevel ha ks.

For meg blir det ofte feil med leger. Enten så er de arrogante og ikke hörer på en for de plagene man kommer med og så får man ikke den behandlingen man vil ha, eller som nå overdrevet forståelsesfull, men likevel så blir man ikke hört på...

Kanskje jeg ikke var hard nok i min argumentasjon, men likevel, jeg orket ikke sitte der og lyve og bruke masse energi på å si at dette aksepterer jeg ikke, selv om han kanskje hadde hört på meg. Jeg ville jo bare etterhvert bare ut derfra, fra hans "snille" håndgrep og bare akseptere at jeg må skrive et förlossningsbrev som ber om ks så fort som mulig i hvertfall...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8611328-bisarr-opplevelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, fikk helt frysninger av innlegget ditt!!!

Uæææ - for en ekkel "doktor-type"!!! Mener absolutt at han misbruker sin stilling og sin autoritet - tar deg IKKE på alvor!!!

Huff - enkelte leger er bare sånn - spesielt når de møter noen av oss som er litt forsiktige og unnskyldende i utgangspunktet... som også (desverre!!!!) er altfor vanlig! Vi har ALT FOR STOR autoritetsangst!!!

Huff. Vet ikke hvordan jeg kan hjelpe deg som best... men ett av avsnittene dine, det som begynner med "Etter 45 min slipper jeg løs..." - var veldig sterkt... Print det ut (ja, print ut hele innlegget dit!!), ta en telefon til fødeavdelingen din, be om å få en ny fødselsmetode-samtale - med en ANNEN lege - og lever dette innlegget! Og uansett om du er av den sjenerte typen, så går det an å si NEI. Tren foran speilet! Start hver morgen med å si NEI høyt og tydelig foran speilet! - da kan det kanskje bli lettere å si det foran "de i hvit frakk".

Ja, for selv om jeg er knalltøff selv, og ikke viker unna en skikkelig krangel med "hvitfrakkene", så kjenner jeg selv på kroppen hva autoriteten demmers betyr...

Føler med deg!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8611328-bisarr-opplevelse/#findComment-8618281
Del på andre sider

Hallo

FOR en manipulasjon du har vært utsatt for!!!!Uff helt kvalmende.Skummelt syns jeg at legene oppfører seg sånn.

Jeg opplevde vel en liten snev av det når jeg snakket med en jordmor før samtale med legen.Hun skiftet samtaleemne og begynte å male om at "du som ser så godt ut...og du som ser så frisk og slank ut....du kan fint ta en vanlig fødsel ..." ehhhh??? Det var ikke det saken dreide seg om i det hele tatt, der satt jeg og hadde kjempegode grunner for at ks var riktig i min situasjon både psykisk og fysisk også begynte hun å skulle manipulere meg på den måten!?.Fysj for en oppførsel sier jeg bare....!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8611328-bisarr-opplevelse/#findComment-8621547
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...