Gå til innhold

Graviditet og høyt blodtrykk

Anbefalte innlegg

Fyller 30 om et halvt år, og både jeg og mannen min begynner vel å syns at vi snart bør "komme i gang". Det eneste som bekymrer meg er blodtrykket mitt.

Fra første blodtrykkmåling da jeg var 16 har jeg alltid fått beskjed om at "hm. det var litt høyt", men det har alltid blitt bortforklart med springing i trapper, nervøsitet eller hvadunåvil. Har ikke tenkt mer over det til for ca. et år siden. Da gjorde bedriftslegen min plutselig et stort nummer av det, og sa at blodtrykket mitt er så høyt at det bare er såvidt jeg kommer inn i forsikringsordninga. Jeg er frisk og aktiv, så denne beskjeden skremte meg jo verre! Jeg veier litt mer enn jeg burde - 76 kilo og 174 cm høy. Har meldt meg inn i vektklubb og gått ned et par kilo - satser på å komme meg ned på 70-tallet - men i henhold til det en finner på nettet så skal ikke vekta ha SÅ mye å si..

Uansett. Jeg har en kollega som mistet både kone og barn i svangerskapsforgiftning. Som såvidt jeg vet utløses av høyt blodtrykk. Er jeg bare paranoid, eller blir det risikosport for meg å bli gravid..?

Gikk tidligere på p-piller men slutta med det etter besøket hos bedriftslegen - han nevnte dem ikke men jeg tenkte det var lurt å kutte dem ut hvis det virkelig var så ille. Bør jeg starte med blodtrykkmedisin hvis jeg bestemmer meg for å bli gravid?? Er det i så fall trygt for barnet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8610700-graviditet-og-h%C3%B8yt-blodtrykk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...