Gå til innhold

Fødsel / K.S ? Greier ikke bestemme meg......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde planlagt k.s sist gang og for alle dere som har hatt det, så vet en at det ikke er bare og bare det heller. For meg var mye trasig, både mtp ekstremt vondt når de satte bedøvelsen, angst av å være lammet, ekkelt når de dro ut ungen og tiden før bedøvelsen gikk ut og ikke minst de neste dagene og ukene med smerter i k.snittet.

Denne gangen her får jeg velge. Jeg satser på vanlig fødsel, men gruer meg til dette også. Jeg har et håp om at alt skal gå bra, og at jeg i ettertid bare kan konstatere at jeg er kjempeglad for at jeg valgte vanlig fødsel, at det blir som en seier over at jeg turte :-)

MEN, så er jeg også ganske pysete og tenker litt pessimistisk mtp at jeg er redd alt skal gå galt med meg (For jeg har en tendens til å ha litt uflax....Sier realisten, ikke pessimisten...Ha...ha)

A) Jeg venter også en stor unge, over 4 kg, så hvordan har det gått med dere som har født store barn? Det må jo være ti ganger verre en å føde et barn på 3 kg....? Jeg er også livredd for at ungen ikke vil ut, at alt stopper opp og at det ender med haste.k.s etter kanskje et døgn i fødsel...........

B) Så er jeg redd for å revne hele vegen...............

C) Og jeg er også redd for at min urinlekkasje, som jeg altså har fra før, skal bli verre etter en fødsel.....

Takknemlig for svar..............

*Leonora*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke bryr deg om hvordan magen blir etterpå så ville jeg valgt KS . Magen blir slappere etter -KS tror jeg..

Skrevet

Åh...for meg er valget klart: normal fødsel. Mitt første barn var 4008 gram, og blir sikkert stor denne gangen også. Har i allefall lagt på meg godt, ja. =) Som du forteller, ks er jo faktisk en operasjon, med et operasjonssår som man også må ta hensyn til i tillegg til alt annet etterpå... Når man er midt i kampen, så tenker man ikke så mye på om man tør, men om å få gjort jobben, liksom. Lykke til i allefall, hva enn du velger =)

Skrevet

Jeg har født to ganger før, en på 4200g og en på 4800g. Jeg skal ha ekstra UL etterhvert for å følge med på str denne gangen. Jeg ber til alle høyere makter om at ungen holder seg under 5kg så jeg kan føde normalt!!

Keisersnitt er jo vel og bra hvis det er det tryggeste og beste for babyen, men hvis du skal tenke på deg selv så ville jeg definitivt valgt fødsel. Et par timer etter fødselen er du i dusjen, du kan snu og vende på deg i senga igjen, til og med ligge på magen! Du rusler rundt på barsel, steller og bader den lille selv osv. Det er så koselig! Jeg er livredd for å gå glipp av alt det, bare det å bli sendt på intensivavd med et oprasjonsår isteden for å ligge i en seng på føden med babyen på brystet...

Selvfølgelig er du svimmel, sår og sliten etter en vaginal fødsel, men det er jo ingenting mot å måtte ta hensyn til et oprasjonssår i magen i flere uker etterpå.

Lykke til med valget ditt, håper du uansett får en fin opplevelse!

Skrevet

Jeg har født tre barn, og størrelsen på barnet har ikke hatt noe å si på hvor vondt det har vært. Første var 3,5 kg nr to var 4 kg og nr tre var 2,5... Den minste var faktisk den verste....

For å ta angsten din: Å smøre med olje nedentil daglig før fødselen skal hjelpe på elastikken, slik at man revner mindre. Men det viktigste er å gjøre som jordmor sier underveis: de gjør hva de kan for at man skal revne minst mulig. For urinlekkasjen: Det kan bli litt verre etter fødselen, men er du flink med knipeøvelsene så er det bare en overgang. Jeg lekket som en sil under alle mine svangerskap, men nå 14 dager etter siste fødsel har jeg full kontroll. Og når det gjelder hastesnitt... man hører om så mange, men det er bare en brøkdel som må det.

Er det ikke rart at alle elsker å fortelle skrekkhistorier til alle gravide de ser ? Prøv å ikke gru deg så mye, og lykke til !!!

Skrevet

Noen sier at det er verre å føde små barn fordi store barn hjelper mer til i fødselen selv. De er strekere og kan dermed bidra litt selv...

Ikke vet jeg...fødte selv et lite barn!

Skrevet

Jeg fødte en gutt i 04 som veide 4640, han ble født med vakuum. Tror ikke akkurat at størrelsen er avgjørende for hvordan fødselen blir, men skulle jeg valgt, ville jeg nok prøvd å føde mest mulig naturlig. Det vil jo være det beste for både deg og barnet. Siden du har hatt ks fra før, så vil jo ikke dette gjøre så stor forskjell på kroppen din, men vil nok tro at tiden etter fødselen blir lettere om du føder naturlig. Jeg ble klippet endel og revnet endel under fødselen, men det blir ganske fort bra igjen, vondt å sitte i førsten , men kanskje ikke så vondt som operasjonssåret vil gjøre.. ;) Lykke til med hva du enn bestemmer deg for.. ;)

Skrevet

rifter... man skal heller ikke presse så øynene popper ut i de aller siste pressriene... har lest at i Finland har de drevet slik i 30 år..: En kombinasjon av å ha kontrollert, rolig siste trykk og et eget grep, har gjort at rifte - statistikken er mye mye bedre enn mange andre land. Har også lest at norske jm og leger driver å kurses i dette nå, heldigvis =)

Skrevet

Hei allesammen

Har ikke hatt anledning til å sjekke inn her på noen dager, og ble så glad da jeg såg alle svarene. Tusen takk! Har vært med jordmor idag, og diskutert litt problemstillinga, så i ettermiddag har jeg grublet en del....Men etter å ha lest svarene, så tenker jeg at JA!! Jeg vil føde :-) Ble faktisk litt gira altså! Og det er akkurat den følelsen jeg vil prøve å bygge opp i meg selv. For jeg vet jeg kan klare det, jeg har ressurser og er egentlig knalltøff.....Hehe.....Så jeg vil fortsette denne bearbeidinga av meg selv. Tusen takk.

*Leonora*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...