Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ikke annet enn forlovet og jeg mener at det da er naturlig å ta etternavnet mitt... Vi har bestemt oss for dobbeltnavn også så synes det blir mye med fire navn...

Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mange har det slik at man skal ta fars etternavn. så slik blir det her og. men vi skal bruke mitt etternavn å. så vi får 4 navn. først et dobbeltnavn og så mitt etternavn og så faren sitt etternavn.

Skrevet

Dersom dere IKKE foretar dere noe, får barnet mors navn. Men hva har dere tenkt fremover da? Har dere feks tenkt å gifte dere, og hva kommer dere til å hete etterpå? Dersom dere har en plan på det, ville det kanskje vært greit å gi barnet dette navnet med en gang?

Vi er gift og har samme navn (sammenslått til ett) så her blir det ikke noe spørsmål :-)

Skrevet

Vi vet ikke hva vi gjør dersom vi gifter oss, det har vi ikke diskutert alvorlig enda, for gifter oss nok ikke før om 2 år ca. Men vet det er vanlig å evt ta fars navn. Er vanskelig dette. Får se hva vi finner på, er jo mer og mer vanlig å ha begge sitt etternavn.

Skrevet

vi har to lange -sen etternavn, for meg blir det naturlig at barnet får fars etternavn, han er liksom "herren" i huset ... hehe! Og skulle vi gifte oss en gang blir det hans navn jeg tar. D er egentlig jeg som har vært klar på dette hele tiden. men seff litt kjipt på navnskiltet når det ser ut som jeg bare er en "tilfedlig" person hvis dere skjønner hva jeg mener ;)

Skrevet

Vi er også forlovet, men skal gifte oss i 2008. Vi velger å la barnet få begge etternavnene, men med bindestrek mellom slik at det på en måte fungerer som ett. Når babyen kommer ut vurderer vi faktisk å ta det navnet vi også, for den nye navneloven sier at viss man har felles barn regnes man som gift og navneloven fungerer som om vi gifter oss. Synes det er en koselig gest!

Snakket faktisk med han som skrev den nye navneloven i dag, fordi jeg har et vernet etternavn! (han poengterte selv tre ganger at det faktisk var han som hadde skrevet den!! artig kar! ) *hihi*

snart har jeg kanskje et lengre etternavn! :)

Skrevet

Vi skal kun ha et fornavn så vi velger å bruke begge etternavna...mitt i mellom og pappans til slutt:)

Skrevet

Det hørtes jo veldig greit ut faktisk. visste ikke at det var en del av navneloven. Takk for tipset!!!

Skrevet

Vi bruker begge etternavnene, men har bare valgt et fornavn på ungene.

Skrevet

Vi har bestemt oss for å ta med begge, men med bindestrek mellom, da er vi likestilte. Dette blir også muligens løsningen om vi gifter oss. De nye navnereglene åpner for veldig mange muligheter, og litt av grunnen til at oppdateringen var en ønsket tilpassing til vårt ellers (relativt) likestilte samfunn. Det går også an å slå sammen deler av hvert etternavn til ett nytt. Noe å tenke på?

Skrevet

Her har jeg aldri vært i tvil om at barna skulle ha fars etternavn. Han har et mer spesielt navn mens jeg bare har et kjedelig -sen etternavn som halve norge heter. Veldig kjedelig å sette et å trasig etternavn på barna. Spiller vel ingen rolle om det er ditt eller hans bare hva som er finest.

Skrevet

Lillebror får pappaens etternavn, det har Lillegutt også.

Vi er bare samboere, men har tenkt å gifte oss en gang i fremtiden. Etternavnene våre passer ikke sammen, så jeg må enten beholde bare mitt eller ta hans. Er litt gammeldags, og vil gjerne at vi heter det samme alle sammen derfor planlegger jeg også å skifte etternavn med tiden.

Skrevet

Vi har tre etternavn tilsammen, så vi måtte velge bort noen gitt:) Så vi gikk for det fineste vi, som egentlig er hans mellomnavn. Mitt etternavn og hans siste etternavbn er begge ganske kjedelige -sen-navn...

Skrevet

Vi er gift så her blir det bare hans etternavn. Det er ikke så farlig med mitt etternavn egentlig.

Skrevet

Gutten vår skal ha enkeltnavn, og så to etternavn. Både mitt mellomnavn (min mammas etternavn) og pappaen sitt etternavn er veldig sjeldne (under ti som heter det), så vi skal bruke begge de to. Mitt siste etternavn fins ikke litt sjelden en gang, så det er ikke så nøye for meg å få det med! :)

Skrevet

vi ville begge ha våre etternavn, og begge ville ha sitt bakerst.. det vi gjorde, var å ha loddtrekning om hvem sitt som sku stå bakerst, og det blei sambo sitt.. men skal ha begge navnene, med bindstrek så det blir ett liksom..

Skrevet

Vi har ikke helt bestemt oss for om vi skal bruke begge eller kun min samboers etternavn. Mitt er så utrolig vanlig, så det vil da evnt kun være mellomnavnet. Bruker nok kun et fornavn, har ikke helt bestemt oss der heller..... .

Skrevet

Jeg er gift med faren til barna mine, men det vetyr ikke at jeg har hans etternavn. Barna har hans navn som mellomnavn og mitt som etternavn. Det er jo ikke sånn at de MÅ ha hans etternavn fordi om foreldrene er gift, høres nesten ut som noen tror at barna må bytte navn om de har mors navn før foreldrene eventuellt gifter seg.

Skrevet

ved første barn så var vi bare samboere. men som jeg sa til han så regnet jeg med at vi komm til å gifte oss i fremtiden og ikke for lenge til så då ville jeg ta hans etternavn litt mer spesielt enn mitt. så våres datter fikk pappens etternavn. det tok 2 år før jeg fikk samme etternavn som de og nå venter vi barn nr 2 og han får jo våres etternavn

Skrevet

er forlovet her også..har ikke helt bestemt oss for etternavnene enda...men håper vi blir enige før ungen blir født..hehe

Skrevet

Hei!

Vi er ikke gift, men jeg valgte å ta samboers etternavn i sommer da vi fant ut at vi var gravide. Man kan skifte når man har vært samboere i min. 2 år. Blir nok en stund til vi gifter oss, men synes det er fint å ha samme navn alle tre nå som vi blir en liten familie. Og siden våre etternavn ikke passer så godt sammen og hans navn er sjelden, så ble det hans.

Skrevet

Vi har valgt begge, og skal ha mitt til sist. Dette fordi de "klang" best og fordi jeg har ett skjeldnere etternavn enn hva han har... Therefor;)

Og gutten skal bare ha ett fornavn, men hva det blir det gjenstår å se....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...