Gå til innhold

SÅNN - da har jeg fått sagt det....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ville bare si at at i de siste rundskrivene innen helsesektoren så har de gått tilbake på at alkohol er så j*vlig farlig som "alle" skal ha det til. Man kan drikke opp til 4enheter (4øl/4 glass vin) i uka (ikke på en dag)uten at det er blitt påvist noen skader. De har rett og slett funnet ut at det er sunt! Mor slapper av, stresser ikke, ho koser seg etc.

Men siden de i fjor sa det var så dødlig farlig "kan" de ikke gå ut å si det motsatte iår.

 

Har noen av dere tenkt på at det bare er i nord Europa (egentlig norden) man sier at alkoholen er farlig i svangerskapet, vet at i spania, italia, portugal etc drikker vordrene mødre selvsagt med måte, men til nesten hvert måltid...

 

Forresten, til dem som får barn med kollikk eller barn som rett og slett ikke vil sove. Ta deg et glass eller to med vin (stopp før du blir svimmel) am barnet og sov godt! Gammelt kjerringråd som funker. Fikk det rådet på sykehuset i 2005 jeg, av jordmor!!

 

Og så kan vi ta røyken med en gang: Allergispesialisten min(for jeg og samboeren min har allergi) anbefalte meg å ikke å slutte helt å røyke i svangerskapet, fordi da ville det være større sjans for at tulla ble imun, enn at ho ble allergisk. Og vi fikk streng beskjed om å skaffe oss katt eller hund før ho kom til verden, av samme grunn...

 

Er så lei hets og dritt her inne på bim... Uansett om noen gjør noe "galt" i deres øyne, så trenger dere ikke slenge så j*vlig mye dritt!! Ingen er perfekte samma f*en!!! Hold heller kjeft! OK??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er litt enig med deg, for min venninne fikk faktisk beskjed av jordmor sist at å drikke 1 glass vin til maten ikke var skadelig. .

å så lenge hun katta ned på røyken fra 20 til 3 så gjorde det ingenting...

men ikke vet jeg, jeg drikker ikke å ar sluttet å røyke, men hører det er mange som sier det er uskadelig..

 

min mor fikk også det kjerringråde på sjukehuset når hun ventet meg, at å drikke litt vin å så amme, beroligge ett grinete barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, akkurat som jeg skulle skrevet det selv, folk benytter en hver anledning her inne til å slenge dritt eller være bedre vitere....

 

Folk må få stille spørsmål uansett hvor dumme noen måtte syntes de er, la være å les eller svar hvis det irriterer dere slik.

 

Alt med måte sier jeg :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel gjerne sånn at man vet alkohol er skadelig, men ikke hvor store mengder som skal til før det er det. Og, siden det jo ikke er etisk forsvarlig å drive forsøk på gravide kvinner, så har man kjørt "føre-var-prinsippet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott for deg da! at du føler deg trygg på å røyke og drikke alkohol. Men det blir fryktelig feil av deg å legge innlegg om det her.

 

Det er allmenn kunnskap at nikotin og alkohol kan være skadelig for fosteret.

 

og by the way, så blir det født flere barn med misdannelser o.l rundt middelhavet enn det det blir født i skandinavia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er jo opp til hver enkelt, men man VET ikke hundre % hvilken skade fostret har av dette derfor velger iallefall jeg og avstå fra det i disse få mnd av livet mitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier meg enig med minibolla, man kan ihvertfall ikke ta skade av å motstå fristelsen disse få månedene :) Liker meg best på den sikre siden.. Men for all del-folk velger selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja hva er poenget ditt? drikk så mye alkohol du bare vil vs det er så vanskelig å holde seg unna, men blir litt for dumt å oppforde andre til det..

Det frarådes faktisk å holde seg helt unna alkohol, men selv om noen TROR at det ikke kan være skadelig med et glass vin så er ikke det godt nok bevis for meg.

jeg tar ingen sjanser med bebyen min for et glass med vin.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får håpe du slipper å få barn med misdannelser eller andre problemer da, slik at du slipper å lure på om det KAN ha vært alkoholen eller røyken som gjorde det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste ditt inlegg i går, og ble fryktelig sinna på deg som mor!!!

for det første var jeg inne på gravid å mat!!! der sto det svart på hvit at man skal holde seg unna all alkohol for det er ikke sikkert på hvor mye man kan ta før det går galt!!! for ved for mye kan det føre til misdannelser på hjerne og andre organer!!! derfor blir ale gravide frarådet å drikke!!! det er spesielt di første månene da barnet blir dannet!!!

så jeg synes du er dom som tar lett på det!!! for det finnes syndrom som barn som har alkoholikkere som foreldre får!!!! å det er alvorlig syndrom!!!!!!!!!

 

hvis det henner deg så tenker jeg du angreg dyppt å inderlig at du sto over di 4 øla og det glass vinet du tok under svangerskapet!!!!! det er du som må slite med et lite fungerende barn!!!! å det kan jeg skrive under på er tøft!!!! har selv et sykt barn!!!!!! har heldigvis ikke skyld i det selv!!!! men hvis jeg hadde, hadde jeg hatt det vondt resten av livet mitt!!!

 

så jeg synes du kansje skal tenke litt igjennom det du skrev! og forandre holdning!!!

 

for din egen skyld og barnets!!! stakkas liten baby som må lide resten av livet fordi du ikke klarer å holde deg unna alkohol!! da har du et stort problem!!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kritiserer ikke det du skriver, fordi jeg vet for lite om det.

Selv røyker jeg ikke og ikke er jeg glad i alkohol. Men hvis du påstår at det ikke er så farlig som en del leger har sagt, og jeg antar at du er enig at det ikke er farlig , så hvorfor i all verden bruker du anonym knappen???

Hvis du mener noe så sterkt bør du stå for det du skriver og ikke gjemme deg bak anonym- knappen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal ikke utale meg om eventuelle skader på foseter, for det har jeg ingen kunnskap om.

Men 4 enheter med vin og øl?OK, det er ikke skadelig kanskje, men når bebien kommer ut da, ville du ha gitt h'n 4 enheter alkohol på flaske da?Blir så å si det samme, alkoholen går rett i kroppen.Og det er jo ikke rart ungen slutter og grine, han har jo faktisk fått promille..

Det er uansett er dette en evig diskusjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke folk få drikke og røyke så mye de vil uten at vi andre skal bry oss og slenge dritt,det er vel opp til de hva slags valg de tar,

det er ikke noe vi får gjordt.

Er de gamle nok til å få barn så får de og våre gamle nok til å ta konsekvenser om det skulle bli det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor utrolig korttenkt går det an å bli?

Håper du som startet denne tråden ALDRI blir gravid. Med den innstillingen der fortjener du ikke å bli mor før du lærer å prioritere riktig. Er du så avhengig av alkohol at du ikke klarer deg uten i svangerskapet, er det kanskje på tide å legge seg inn på en avvenningsklinikk før du tenker på å få barn?

Enten er du rett og slett dum, eller så fortjener du ikke å bli mamma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, lurer på om noen EGENTLIG LESTE innlegget mitt jeg... Sa aldri dette var noe jeg gjorde! Ja, jeg røykte under forrige svangerskap og klarte ikke slutte helt, noe allergispesialisten min synes var helt "flott", (og synes ikke at en røyk om annenhver dag er så forferdelig ille som 30 om dagen som jeg faktisk røykte) men det vil heller ikke si at jeg røykte med god samvittighet. Ja jeg tok til sammen 1 glass hvit vin under hele svangerskapet, men det var faktisk snakk om en liten munn, hver gang jeg fikk i meg alkohol, for å smake. (hadde man tatt blodprøve av meg så hadde du ikke funnet alkohol der.)

 

Jeg skrev ikke under med nick, fordi jeg dessverre vet hvor lett men blir et "jakt-bytte" her inne, greit nok er alt jeg skrev sannhet. Men det vil ikke si det samme som at jeg har gjort det (noe mange av dere er kommet frem til), og hadde jeg skrevet under med nick ville dette fulgt meg resten av tiden min her. Jeg ville hele tiden få sure kommentarer av dere som ikke hhar nok med å holde rede på dere selv, og som må bry seg om hva andre gjør og kalle de som ikke gjør det perfekte i deres øyne for dårlig mor, og gjerne kommer med andre person angrep!

 

Jeg er forresten av den oppfattningen også at svigerinnen min som røykte hasj før hun ble gravid og etpar ganger etterpå ikke er noen dårlig mor... Men det vil ikke si at jeg har røykt hasj eller at jeg synes det er greit. Men jeg vet at hun er en utrolig kjærlig og omsorgsfull mor.

 

Uff, husket jeg å svare på alt jeg fikk spørsmål om nå?? Får lese gjennom en gang til å føye til det jeg glemte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, om dere LESER innlegget, vil dere finne ut at jeg sier ikke det er greit å bli full eller å være alkoholikker når man er gravid. Jeg sier at det ikke er blitt påvisk at det er skadelig å drikke 4enheter i uken, ikke på samme dag!!!!!!!!!!!!! Var det ikke noen som fikk med seg det??

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja... Hvorfor "gi meg inn" for at jeg skriver innlegg som anonym når du gjør det???? Hmmmm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden! Da kan du bare drikke deg brisen hver dag og røyke alt du orker i svangerskapet med den beste samvittiget! Så gjør jeg det JEG synes er best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Visste du at mødre som røyker hele svangerskapet veldig ofte føder barn som får kraftige abstinenser? Abstinensene barnet får etter røyk kan faktisk være verre enn ved annet rusmisbruk. Røykende mødre føder også ofte prematurt og får barn med lav fødselsvekt. Barnet trives ikke i magen til sin røykende mamma, og kroppen sørger ofte for å "få ut" barnet tidlig..

 

Jeg jobber på nyfødt intensiv og vet derfor hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle må jo seff gjøre hva som føles lurt for dem...men å oppfordre til alkohol og røyk i svangerskapet med å si at det slettes ikke er så farlig som man tror..den er for meg litt dryg..er av den meningat kan man ikke drikke den mengden man vil,så kan man bare la være i d heletatt...og det med røyking skjønner jeg ikke hvordan noen kan forsvare..ta en tur på ul,tenn en røyk,og se fosteret krympe seg av virkningen..neitakk..her står vi over! er bare ni mndr d dreier seg om likevel,og det klarer jeg med glans...for barnet sin del:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herligheten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Dette er den verste tråden jeg har lest på bim!!!!!!!!!!!

 

Fy søren, jeg tenker ihvertfall MER på BABYEN enn på meg selv......

 

Vet at når man er 14 så tenker man ikke konsekvenser, men kanskje det er på tide når man har et barn som vokser inni seg?

 

MEN: for all del, gjør som dere vil, ikke noe jeg kan gjøre med det. Er bare glad for at det evt går ut over dere selv og deres egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på Hovedinnlegger som en som oppfordrer til drikking og røyking, men en som sier at OM du har røykt eller drukket så er du ikke en uverdig mamma.

Og hun oppfordrer da ikke til gjevnlig bruk.... Det er nok ikke lett for alle å slutte å røyke,selv om man vet det er farlig.

Det er bedre å slappe av enn å stresse som faen fordi man ALDELES IKKE SKAL TA SEG EN RØYK ELLER ET LITE GLASS VIN.

Ikke at jeg anbefaler eller gjør dette. Jeg sier:

Det er bedre å slappe av enn å stresse som faen fordi man ALDELES IKKE SKAL TA SEG EN RØYK ELLER ET LITE GLASS VIN.

Stress er nok mye verre for barnet.

 

MÅTEHOLD

MÅTEHOLD

MÅTEHOLD

MÅTEHOLD

MÅTEHOLD

MÅTEHOLD

MÅTEHOLD

 

Men jeg ville ikke gått inn et sv.skapet med en holdning om at det er greit å røyke og drikke heller motsatt. Om man har blitt gravid uten planlegging og alt er kaos, Gjelder denne regelen,synes jeg.

 

 

MÅTEHOLD

MÅTEHOLD

MÅTEHOLD

MÅTEHOLD

MÅTEHOLD

MÅTEHOLD

MÅTEHOLD

 

ALKOHOL OG RØYK skal ikke anbefales,men man skal ikke trykke en allerede langt nede mor/kommende mor enda mer i deprisjonen. Tror dere det gjør saken bedre?

 

Og jeg skjønner godt at du har valgt anonym-knappen. Bare se på denne tråden her....HELT utrolig,men man kan ikke forvente noe mer av

disse hormon-bombene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legger man ut et slikt innlegg så må man jo forvente seg alle mulige reaksjoner??hvis ikke hadde man vel ikke lagt det ut..og alle her er vi jo av forskjellige meninger,...er jo dette et forum er til for..-meningsutveksling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...