Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det sier forsker Christian Beck om små barn som må gå i alt for store barnehager (www.bt.no/lokalt/bergen/article348028.ece).

Barna blir aggresive, stresset, ukonsentrerte og urolige. Store barnehager tyter opp som paddehatter i Norge.

Jeg bestemte meg for å ikke søke barnehage til barnet mitt som blit ett år til høsten, fordi småbarnsavdelingen ble dobbelt så stor som den var. Jeg syns at noe over 20 barn blir for mange for en ettåring, som kanskje ikke kan gå en gang til høsten.

Men barnehager på over 200 barn er jo helt ekstremt. Det er veldig betenkelig at vi ikke får høre om medaljens bakside, og da den forskningen som Beck støtter sine uttalelser på.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8606645-et-helvete-for-sm%C3%A5-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Derfor er jeg gla sønnen min går i en bhg som bare har 5 avd. To småbarns avd. med ca. 14 barn på hver, og 3 store avd. Sønnen min trives kjempe godt, og kan ikke se at han har blitt stressa eller noe.

Er storfornøyd med bhg, og kjempe gla for at han har fått full tid på en av småbarnsavd.

:D

Hvis du spør en annen "forsker" så mener han/hun noe helt annet. Det hjelper ikke å bare se på hva forskeren sier men hvor han har hentet infoen fra, hvordan han har tolket den og ikke minst om dere deler samme grunnsyn.

Har for så vidt ikke søkt Martin inn i de største bhg for jeg liker små selv.

Jenta vår på snart 2 år går på en avdeling der det er 28 barn. Disse er igjen delt inn i grupper på 14 barn. Synes det er helt flott. Jenta vår har lært utrolig mye av å gå i barnehagen. Selvsagt er det også noen unoter hun har lært, men det synes jeg ikke er noe problem. Sånn er det liksom bare. Heller i en bhg med pedagogisk opplegg enn hjemme hos en dagmamma. Jeg gikk hjemme med eldstejenta til hun var 18 mnd, fikk etterhvert en toppers dagmamma, men da hun ble 3 år begynte hun i bhg.

Ble litt annerledes til yngstejenta, men jeg angrer ikke. Barnehage synes jeg er superdupert iallefall;o) Men det er vel fordi jeg jobber i en selv. He he he

Jeg har lagt merke til forskjellen når sønnen min er hjemme med meg og når han er i bhg. I helgene blir han alltid så rastløs og det ser ut som han rett og slett kjeder seg. Og de dagene han skal i bhg, så ser jeg med engang når vi går inn døren, et stort smil når de andre barna kommer for å hilse. Sønnen min fikk deltids plass 3 mnd før han ble 2 år, og rett etter nyttår fikk han full plass.

Nå studere jeg 3 dager i uken, så må uansett ha han i bhg. Men uansett om jeg hadde gått på skole eller ikke, så hadde jeg ikke nølt med å søke plass i bhg.

Det er lov å være litt kritisk til hvem man hører på- Beck er generelt negativ til barnehage, spesielt for små barn. Får noen ganger inntrykk av at Beck ikke har vært inne i en barnehage, eller at han er meget glad i å kverulere. Hvis du så ham på debatt ang kveldsåpne barnehager kunne du se et strålende eksempel på at han uttaler seg om ting han ikke aner noe om. Har jobbet mange år i barnehage med de yngste barna, er veldig glad i og stolt av jobben min, og JA! jeg lar meg provosere av Beck!

Annonse

Har sett på store bhg hvor barna for gå fritt. Vi fant ut at for barnet vårt var ikke det dette vi ønsket. Siden barnet vårt foretrekker faste rammer rundt seg.

Tror det er mye barn kan bli aggresive, stresset og ukonsentrerte av: TV, shopping, få grenser, travle voksne osv. Det er lett å legge all skyld på bhg. Men det er en for enkle løsning.

Vi som foreldre må akseptere at å ha barn handler om å prioritere. Merker selv hvor vanskelig det er når man blir nødt til å velge mellom familie og jobb. Men til syvende og sist er det vi foreldre som har ansvaret.

Blir barnet slik som Cristian Beck beskriver, bør man tenke om bhg er det beste for akkurat dette barnet. Er det andre faktorer som kan endres?

Det går ann å redusere antall timer i bhg for en periode. Forkusere på aktiviteter med nærhet, droppe å ha barna med på shopping osv.

Sluker ikke denne forskningen helt rått. Det finnes forskning som viser til at bhg er bra for barn. Se på denne linken: http://forskningsradet.ravn.no/bibliotek/forskning/199501/1995011601.html

Vi må alle finne løsninger som passer best for de vi er glad i og oss selv. Da går det meste bra.

Ja, sant det. Beck er en kjent barnehage-motstander gjennom mange år. Det er vel ca 15 år siden jeg hørte om han i denne forbindelse første gang, og han har siden det vært framme i media med sine synspunkter med jevne mellomrom.

Men når det er sagt, så betyr ikke det at han ikke har rett i noe av det han sier. Han har så absolutt noen poenger, og jeg synes vi bør ta til oss noe av det han sier, men ikke sluke alt rått.

I alle faggrupper/yrkesgrupper er det uenighet - også på toppen. Har du lest bøkene til Christian Beck? For meg er han pedagogikkens svar på Ludvig Nessa. Har du lest hva han skriver om skolen?

Alle yrkesgrupper har sine mørkemenn.- og kvinner. Jeg syns det er tragisk at foreldre blir skremt av fyren. Se på hvilke menneskesyn han representerer. Kjenner du noen barn som passer inn i den trange ramma? Det gjør ikke jeg. Det finnes gode og dårlige barnehager, det er en annen diskusjon, men at barnehage er skadelig for de yngste barna er det ingen forskning som tilsier (fra land vi kan sammenligne oss med). Derimot viser forskning at for noen barn er det best å være hjemme, for noen er det best å gå i barnehage, men for flertallet er det rett og slett ganske likt. Det forskning sier er at det kan tyde på at tilbudet barnehagen gir ikke er optimalt for barn under ett år, men også her spiller barnets tilknytningsevne og erfaringer, temperament og foreldrenes holdninger til barnehagen inn.

Barn er forskjellige og oppfatter ting forskjellig. Jeg merker på min eldste datter at hun ikke kunne ha gått i en barnehage med veldig mange barn. Og vurderer sterkt annen barnehage når de nå utvider og blir dobbelt så store. Nå er det en barnehage uten avdelinger, kun to garderober. Små og store blandet. de er vel 40 unger eller noe slikt. Hun trives ikke like mye der som hun gjorde der hun gikk i barneoark. Barneparken var i en barnehage som hadde en avdeling, litt stor avdeling men mindre enn de er nå. Der var det mindre stress, og det var mer tid til å pusle og styre med ungene. Mye større mulighet til å finne ett stille sted og roe seg ned enn det er nå i barnehagen.

Vurderer sterkt flytte, og får enda mer lyst til å flytte når jeg vet at barnehagen der vi evt skal flytte ikke er så stor som barnehagen dem nå går i nå blir. Valget står mellom to av i samme barnehage, men på ulike steder. En med 48 barn, små og store. Og to andre avdelinger, to hus ett til småbarn og ett til større. Så detta blir mer komplisert når jeg har en i hver, men må si den er mest fristende, men blir vel den største siden den er litt nermere.

Minsten stortrives med masse mennesker rundt seg, er veldig ulik hun største. Så hun kunne sikkert passa inn ien barnehage med 200 andre barn, men det kunne ikke hun største. Da tror jeg all piffen i henen hadde forsvunnet, og blitt mye mer innadvent enn hun er. Så en må se ann sitt barn.

Jeg skulle også gjerne sett forskningen Beck støtter uttalelsene sine på, men da mest fordi jeg ikke får meg til å ta ham helt seriøst. Jeg reagerer også på at han trekker frem studier gjort på barnehager i England og USA, to land som knapt har en barnehagetradisjon og i hvert fall ikke noe som er sammenlignbart med Norge. Og det er da heller ikke slik at noen av gigantbarnehagene her i landet har 200 unger løpende rundt i samme lokale samtidig.

Beck har som mange sier alltid vært negativ til barnehager...min yngste går på avdeling med ni barn, helt topp. ( han er litt over to år). Det er vel kombinasjon av lange dager i barnehage, mye støy, stressede foreldre som jobber mye, fritidsaktiviteter, gameboy, ps2, mye tv, usunt kosthold, lite søvn , pendling mellom to foreldere, nye søsken og steforeldre osv i kombinasjon som gjør at våre små blir slitne? Slitne barn blir fortere syke, aggressive osv. Dersom de hadde vært feks seks timer i bhg, og så kommet hjem til en rolig ettermiddag, med sunn middag, en halv time barnetv og i seng kl syv så hadde nok verden sett annerledes ut. Så det er ikke barnehage alene som er problemet! Jeg er veldig fornøyd med vår barneghage, han var to år da han begynte og selvsagrt er jeg glad for at avdelingen er liten. Ville vært skeptisk til en dobling av gruppen uansett...

og det er stor forskjell på antall barn og antall plasser i en barnehage...om det er 20 på en småbarnsavdeling, så tar de opp 40 plasser, slik at dersom det er 250 plasser og 100 av disse er små, så er det "bare" 150 barn...

Jobber selv i en barnehage med 95 barn, 125 plasser og åpen løsning...

Annonse

og bare for å bekrefte at stort ikke er fælt...etter ett års drift ermin barnehage nest mest populær...den ligger godt utenfor sentrum, og den eneste med flere søkere ligger nesten midt i sentrum...http://www.sydvesten.no/search.php?misc=search&subaction=showfull&id=1173862606&archive=&cnshow=news&ucat=1&start_from=&

Her vi bor har vi treavdelings barnehage i nærheten. Dette passer bra for jenta vår.

Her i huset er vi avhengig av å ha to jobber, men jeg har fri en dag i uka og det har også jenta vår og den ene gutten vår som nå er skolegutt. Jeg vil mye heller ha barnet mitt i en barnehage enn å bruke en dagmamma.

Jeg tror det kan være litt sunt å lytte til begge sider, ikke bare den ene - enten det er de som ikke er så positive til barnehager, eller det er de som lovpriser barnehager. Jeg har jobbet mange år i barnehage og vet at det finnes flotte barnehager og noen ikke fullt så bra barnehager. Ofte handler det om de som jobber der, ikke størrelsen på lokalet eller antall barn.

Vi er heldige å ha en 2-avdelings barnehage nærmest, og der går vår sønn. En småbarnsavdeling med 9 barn og en storebarnsavdeling med 18 barn. De har ikke fancy, flotte lokaler, men de har et fantastisk personale, noe som i stor grad er med på å gjøre barnehagen så bra som den er.

Også kan vi vel være enige om at grunnen til at det bygges store barnehager ikke er fordi barna har behov for 200 lekekamerater, men fordi det skal oppnås full barnehagedekning?

Jeg tror barnehage er bra for de fleste barn, men jeg tror det viktigste er at hver familie får anledning til å velge det som passer best for dem og deres barn, enten det er å være hjemme, gå i liten eller stor barnehage, gå i barnehagen fra de er små, fra de ikke er fullt så små, eller å ha deltidsplass.

Hvis dere leser en del av det Bech skriver er han ikke fullt så fanatisk som enkelte vil ha det til. Og selv om jeg er uenig i en del av det han mener, har han absolutt noen gode poenger også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...