Luni og go'gutten =) Skrevet 13. mars 2007 #1 Del Skrevet 13. mars 2007 Denne ungen sover bare mindre og mindre.. Og jeg blir mer og mer sliten og orker ikke aktivisere han eller noe.. De siste dagene har jeg følt meg som en elendig mamma, og bare det å mate han og ha han på stellebordet er et ork! Det blir ikke noe lek og moro over det som skulle vært kos, og jeg går med konstant hodepine.. 4 uker gammel var han hos kiropraktor pga kolikk, og det hjalp på magevondet men ikke søvnen. Som baby har han sovet ca 14 timer i døgnet, og nå som 8 mnd er det enda mindre. Han er blid og opplagt når han er oppe. Han blir lagt kl 19 hver kveld, jeg har prøvd å legge han senere med det resultatet at han står opp på akkurat samme tid allikevel. Han var syk her, og var ikke i seng før 22 - og sto fortsatt opp på samme tid. Vi mistet alle 3 timer søvn, men det så ikke ut til å plage han noe. Jeg har klart å hale ut stå opp tiden til rundt 06.30-07 (da ligger han og sparker en times tid), men i dag var det bare å komme seg opp kl 06. Og han var mer eller mindre våken fra 04. I tillegg så er han våken omtrent hver time fra kl 23 på kvelden, som gjør at jeg ikke har hatt mer enn 1,5 time sammenhengende søvn på lang lang tid.. De sa det skulle bli omveltning når man får barn, og det kan jeg skrive under på.. Æsj, nå svartmaler jeg dette sikkert fryktelig.. Jeg prøver og klarer stort sett å være positiv, og jeg syns fortsatt jeg har verdens beste gullunge. Men det er sååå godt å få det ut, særlig på et sted som jeg ikke får kjeft for å være sliten småbarnsmor ) Takk for at du gadd å lese, jeg kjenner meg mye bedre allerede ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 13. mars 2007 #2 Del Skrevet 13. mars 2007 Dette var igrunn kjent lesing for meg, selv om det har ordnet seg for oss nå. Men fy så tøft det er! Så du har min største medfølelse - og bare få det ut her! Jeg har klagd min nød atter en gang her og alltid fått svar :-) Jenta mi har alltid sovet lite - slik som gutten din. Vi var også hos fysioterapeut når hun var ca. 5 mnd fordi da var hun helt forandret som baby - hun var ikke lenger blid - hun sutret og gråt. Det viste seg da at hun stram pustemuskel som hang igjen siden fødselen. Jeg skulle ha oppsøkt han før, men fra hun var 3-4 måneder var hun blitt en ordentlig sovebaby - så jeg trodde ting hadde løsnet. Men det varte bare i en måned :-) Det som var starten på løsningen for oss var at jeg kuttet ut helt sukker i min egen kost. Utrolig tøft for en sjokoman - men jeg måtte bare passe på å spise nok anna mat - heller ta meg ei skive når jeg kjente søthungeren kom. Da gikk hun fra å sove 1-1,5 time til å sove 3-4. Så etter noen dager sov hun 4-5. Det hjalp også at jeg fikk i henne middag, i tillegg til de 2 grøtmåltidene hun allerede fikk, da sov hun plutselig i 6-7 timer. Du har sikkert prøvd det meste, men jeg ville bare nevne det i tilfelle. Kanskje kan du bruke noe av det jeg har skrevet. Iallefall, så benytt enhver anledning til å få sove hvis du klarer det. Jeg klarte det ikke - og jeg var pottesur pga mangel av søvn. All energien min brukte jeg på maja og jeg var igrunn tom i utgangspunktet. Prøv å ta i mot hjelp hvis du har noen som kan passe gutten din - få han utav huset om du har muligheten :-) Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luni og go'gutten =) Skrevet 13. mars 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 13. mars 2007 hei, og takk for svar ) Det med sukkerkutt har jeg faktisk ikke tenkt på - jeg vet det har var et tema på småtroll en gang og da mente de at sukker ikke gikk over i mm. Så da har jeg skjøvet tanken vekk. Mener du at du har kuttet absolutt alt av sukker? Som i frukt også? Eller bare raffinert sukker som sjokolade og godteri? Spiser du ikke etter hun har lagt seg heller? ASelv om hun sover flere timer? Huff, dette ble mange spørsmål.. :oP Jeg gjør det meste for å komme i bedre rute igjen, selv om jeg også er ihuga sjokoman.. Han har fått 4 måltider fast føde om dagen lenge nå, jeg begynte med flere små måltiderer enn med ett stort. (grøt til frokost, brød+fruktmos til lunsj, middag og grøt til kvelds) Nå har jeg en ss fullkornsgrøt (8 mnd) i kveldsgrøten hans i håp om at litt mer fiber skal hjelpe på nattesøvnen, jeg har bare gjort det 2 kvelder så jeg får gi det noen dager til for å se om det virker. det er jo ikke så farlig om han ikke sover timesvis om dagen, bare jeg kunne fått litt nattesøvn så jeg hadde følt meg litt som et oppegående menneske igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tre små:-) Skrevet 13. mars 2007 #4 Del Skrevet 13. mars 2007 Jeg har mye medfølelse med deg, nå:-) Det er tøft å være sliten, og allikevel måtte stå med byrden. Han trenger ikke lenger mat fra deg om natten - kanskje det er på tide å avvenne han om natten, en typisk pappajobb!! Ta imot all hjelp du kan få, fra trillehjelp til vaskehjelp... La huset flyte, og sov når du kan istedet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 13. mars 2007 #5 Del Skrevet 13. mars 2007 Hm, det kan jo være tilfeldig med tanke på sukkeret da, men det virket iallefall som om det var utslagsgivende for oss... Første uka holdt jeg meg helt borte fra sukker som i juice, sjokolade, kjeks osv. Men etter det så spiste jeg ørlite etter at hun hadde lagt seg. Men jeg synes bestemt at de dagene jeg skeiet ut, så ble nattesøvnen påvirket. Igjen, det kan være tilfeldig, men det virket ikke slik på meg da... Nå spiser jeg snop for det meste etter at hun har lagt seg. Men det skal jo sies at når jeg begynte med middag så hjalp det også... Men fra å ikke sove mer enn 1-1,5 timer i noen måneder til å sove 3-4 så...ja, jeg vet ikke jeg... Det skader jo ikke å gjøre et forsøk da, men jeg ville ha prøvd avhold:-) Men har du tenkt tanken å oppsøke fysioterapeut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetussa Skrevet 13. mars 2007 #6 Del Skrevet 13. mars 2007 Vil først og fremst si at jeg føler med deg, jeg har ei jente som ikke har sovet så mye selv heller, men jeg får nå i vhert fall 6-7 timer sammenhengende søvn om natta, selv om det er "morgen" ofte kl.05.15. Og det hjelper ikke å la henne sove mindre, mer, legge henne tidligere eller seinere, har prøvd mye, og da fokusert på en ting over flere dager, sånn at det ikke skulle være tilfeldig. Denne tråden min om når hun våkner om morgenen opprettholder jeg mest med et litt humoristisk synpsunkt egentlig. Men det er noe som slåer meg ang amming: Hvor ofte spiser han på dagen? Her virker det som om du ammer oftere om natta enn på dagen? Prøv å snu matdøgnet, tilby puppen oftere om dagen. Ikke så lett når du har gått over til fast føde, men. Og la ppappan ta sin tørn om natta. Hvis du blir så sliten, er kanske ikke nattamming verdt det? Gi vann i stedet. Samsover dere? Jeg poster dette innlegget nå, Ingrid våknet nå. Mer å skrive, skal prøve åp ghuske på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetussa Skrevet 13. mars 2007 #7 Del Skrevet 13. mars 2007 Og du - sukker er ofte en årsak til urokige barn. Kaffe og koffein også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå