Gå til innhold

Er det noen her som har jenter med ADHD? (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min jente er 9 år gammel, og skal nå på utredning på BUP, for å sjekke om hun har ADHD.

Da hun var liten var hun en stille og rolig baby. Sov godt om natten, ingen kolikk,spiste godt osv. Hun var rett og slett en drømmebaby.

Da hun var ca 3 år begynte ting å forandre seg. Kjempe aktivitet hele dagen. var høyt og lavt, men i grunnen ikke noe problem å ha med å gjøre. Problemene startet da hun begynte på skolen. Læreren (unskyld meg) var det mest tafatte kvinnfolket jeg noen gang har møtt på. Fikk meldinger med hjem flere ganger i uken, igjennsitting osv. Alt var bare negativt. Så i 4 klasse fikk de ny lærer. Å for et under!!! Hun ser noe positivt i alle ungene, og har klassen i sin hule hånd. Det er fortsatt en del problemer i forhold til konsentrasjon. Hun ligger på gulvet i samling, står ved pulten og skriver osv. Hun får med seg det meste, og henger ikke etter med skole arbeidet.Hun er utrolig flink i matte, men hater å lese og skrive, og slurver med leksene. Må sitte med henne hver dag for å få gjort det skikkelig. Hun skriver utrolig styggt, og vil helst bli ferdig så fort som mulig.

Ellers i hverdagen er hun en veldig sosial jente. Hun elsker hester, og benytter hver anledning i stallen her hvor vi bor. Hun er uredd,vågal og overmodig etter min mening.

Venner har hun nok av, og søker ofte til de som er eldre enn seg, noe vi ikke liker. Hun er venninde med to av sine klassekamerater, og der er det helt kræsj daglig. Masse konflikter, som vi foreldre til stadighet må ordne opp i. Når hun havner i slike situasjoner klarer hun ikke å se seg selv. Hun har ALDRIG gjort noe galt, det er alle andre sin feil, og det tar henne en halv kalori å lyve. Hun lyver om det meste, så vi vet aldri hva som er sant av det hun sier. Føler at vennene hennes kommer til å "gjennomskue " henne når som helst, og trekke seg vekk av den grunn.

Hun blir lett sur, og takler ikke å få et nei. Da raser verdenen hennes sammen, og det nesten daglig. Hun skal hele tiden ha noe, kjøpe noe eller få noe. Hun forstår rett og slett ikke at vi må si nei!!! Utrolig frustrerende. Når hun får et nei truer hun med å ta livet av seg, skal flytte osv.

Som mor er jeg redd for hvordan det skal gå med henne senere i livet. Nå er hun 9 år, og kan styres litt, men det er ikke alltid så lett når de er en 15-16 år gammle....

Uff, kunne ha skrevet så mye,mye mer, men nå ble vel dette innlegget lngt nok tror jeg-))

Så jeg lurer vel egentlig om det er andre som har jenter med ADHD, og om de ser noen likhetstrekk med min 9 åring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ligner på meg.....

Skrevet

www.adhd-foreningen.no/

har du besøkt denne nettsiden. Jeg driver og tar spesped, og har oppgave om jenter med adhd/ add, men jeg skriver om jenter med oppmerksomhetsvansker som er rolige og ikke blir diagnosert av den grunn. Så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg. Men det er bra at hun er henvist og til utredning da får du både råd og veiledning fra PPT.

Skrevet

Hei. Kan ikke svare ja på spørsmålet i overskriften, men fikk lyst til å svare likevel...

Jenta mi har ingen diagnose, men det er mye vi ikke synes er "normalt".

Ho har ofte vanvittige raserianfall over småting, og da er det umulig å roe henne ned. Etterpå har ho nattsvart samvittighet, snakker om å rømme for at "vi skal få det bedre", eller til og med "drepe seg sjøl"

Dette bekymrer meg skikkelig, lurer på hvor vanlig det er å tenke sånn når man er liten?

Har noen sagt til deg "verpe-hønå" at dette er typisk adhd?

Kjenner meg også igjen i andre ting i innlegget ditt, som det med lyging. Her kan vi aldri vite hva som er sant. Må legge til at ho er 6 år, og fungerer kjempebra på skolen...

Fullstendig forvirra...

Vil gjerne høre mer om deres situasjon...

Skrevet

hei anonym.

Jeg vet desverre ikke om det å true med å ta livet av seg er typisk for adhd jenter. Vi har hatt flere slike situasjoner med vår 9 åring. Hun skal ta livet av seg, skal flytte, rømme, sier at ingen er glade i henne osv. Det siste nå var at hun skulle slutte å spise. Det truet hun med da hun ikke fikk delta på en rideleir.

Ang. det med lyging, så lyver hun hele tiden. også når det ikke er nødvendig. Kan forstå at barn drar en hvit løgn i ny og ne, for å dekke over ting de har gjort eller sagt, men vår jente lyver for den minste ting.

vi vet aldrig hva som er sant av det hun sier, og vi må hele tiden dobbeltsjekke med andre. Dette har igjen ført til at hun ofte får skylden for ting hun ikke har gjort. Hun har løyet så mye at vi ikke tror på henne, så har hun gjerne fortalt sannheten....Vanskelige greier, og ikke lett å sile ut hva som er løgn og sannhet.

Vår jente har ikke en agressiv adferd. Hun er trassig, men ikke aggressiv. Har ikke opplevd noen raserianfall eller at hun raserer ting. Husker en gang da hun var liten så klippet hun av stroppene på alle kjolene sine. Hun ble sint for noe hun ikke fikk lov til, men forsto raskt at det ikke var særlig lurt gjort...

Kommer ikke på noe mer i farten, men hvis det er noe du lurer på så er det bare å spørre.

Skrevet

Hej. Ja dette kjenner jeg igjen ja. Jeg har en datter på 6 år og venter to til i juni...Hun på 6,fikk påvist adhd i fjor høst. Hun er nå medisinert og vi har fått en HELT NY hverdag.

Hun var også sånn at hun tente på alle plugger for den minste ting,lyger gjør hun enda, men det er blitt bedre. Det som lå mest til grunn for hennes vansker var: et veldig stort behov for oppmerksomhet og konsentrasjonsvansker. Hun greide ikke å konsentrere seg om at hun fikk oppmerksomhet heller. Det er vanlig at når slike barn blir sinte og får raseri anfall, så går de litt ut av seg selv og klarer ikke å styre hva de sier og gjør. Da er de ikke vits å prøve å roe gemyttene, men la det roe seg selv. Jeg og datteren min har vært med på et foreldre/barn program som heter webston stratton team, og det har hjulpet oss masse, i tillegg til medisin. Jeg håper de støtter deg på bup, og hjelper dere like bra som de har hjulpet oss. Skjønner at du gruer deg til tenårene, det gjør jeg og. Men først er det skolestart. Hmmmm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...