bruse Skrevet 12. mars 2007 #1 Skrevet 12. mars 2007 Heisann byjenter! Lurer litt på hvilke erfaringer/tanker dere har om hvilke krav en leilighet bør møte for å være babyvennlig. Bor selv i en to-roms på 50 kvm i 5.etg uten heis. Nå ønsker vi oss barn, burde vi flytte først? Leiligheten har god planløsning og er egentlig ikke bekymret for plassen den første tiden. Men tenker litt på om det blir fryktelig styrete å komme seg ut og ned og opp og inn og sånn... Litt styr kan vi alltids tåle da vi ikke kommer til å bo her i mange år uansett. Ulempen med å kjøpe en større leilighet nå er at vi uansett kommer til å flytte til en annen by om et par år. Håper noen har tanker å dele.
minibolla Skrevet 12. mars 2007 #2 Skrevet 12. mars 2007 vi bor og i 5 etg uten heis i en 50 kvm to roms:) og vi skal flytte, jeg orker ikke bære baby,bag og bæreposer opp fem etg ...men det er jo individuelt..jeg har hatt endel besøk fra venninder og babyer og har dermed funnet ut at det orker ikke jeg:) men det kan hebde du er sprekere til beins enn meg:)
cocochin med to små Skrevet 13. mars 2007 #3 Skrevet 13. mars 2007 jeg bor i 3. etg uten heis og har ikke tenkt å flytte. har kjøpt kombivogn med mykbag - teutonia mistral, og regner med at det skal gå greit. Har en onkel som bodde i 5. uten heis når han fikk barn, og det på en tid når barnevognene var langt mer tunge og klumpete enn nå. Tror det går greit jeg, om man kjøper en vogn tilpasset det behovet.. Kommer jo litt an på når man har termin også? Jeg har termin 2. Juni, og da går det fint med en liten softbag, så bytter jeg over til sportsvogndelen senere.
minibolla Skrevet 13. mars 2007 #4 Skrevet 13. mars 2007 3 etg og 5 etg er litt forskjell..tror jeg kunne fiksa 3 etg:) Men her jeg bor er det høy 5 etg,laaaaaaange trapper:) det er sikkert ingen problem ,mange som bor slik med baby:)jeg hadde satt igjen vogna nede ...
betty74 Skrevet 13. mars 2007 #5 Skrevet 13. mars 2007 Str. hadde jeg ikke tenkt så mye på. Frem til barnet er nesten 2 år tror jeg ikke det har så mye å si. Vi bodde på 3 roms 65 kvadrat da vi fikk nr 1 og hun trengte ikke eget soverom før hun nærmet seg to år. Og det er sikkert ikke noe must da heller. De frem etasjene er en annen greie, det kommer an på hvor sprek du er:-) Du skal jo bære barn i bag, matvarer og akk så mye bleier... he he.. Du får tørrtrene litt og se hvordan det går;-)
kristin2 Skrevet 14. mars 2007 #6 Skrevet 14. mars 2007 Hei! Jeg bor i 4 etg uten heis. Det går veldig greit.God trim å gå trappene, hehe... Angående vogn valgte vi Bugaboo Cameleon. Denne er lett, liten og snerten. Tar ikke stor plass nede i gangen og bagen er nok den letteste på markedet (kan fint ta den med opp og ned), i tillegg er den også stor (større enn OTH og Quinny bagene).Den perfekte byvognen. Ser at andre foreslår kombivogn med softbag og det er også et bra alternativ. Selv har jeg valgt å ha voksipose med liggeplate og bærehåndtak (eneste vognposen som du får liggeplate og bærehåndtak til) i vognbagen. Tøtta er 3 uker nå og vi bærer henne opp og ned i voksiposen (veldig greit). Etterhvert når tøtta vår blir større satser vi også på å bruke bæresele, da har vi jo også armene fri til å bære handleposer etc. 2-roms i 5 etg går nok helt fint. Ikke stress med å flytte dersom dere trives og du føler formen er bra nok til å bære baby opp og ned. Selvfølgelig er det litt tyngre enn om man bor i 2 etg, men ta det som god trim dersom formen din er bra nok (altså ikke store bekkenløsningsplager etc). Må bare føye til at jeg hadde bekkenløsning selv, men dette har gått veldig bra og i dag kjenner jeg nesten ingenting til det. Ønsker deg lykke til
♥ nr3 i juni 2011♥ Skrevet 16. mars 2007 #7 Skrevet 16. mars 2007 Hei, vi bor i 5etg uten heis, og har kjøpt ny leilighet med heis som vi flytter til om ikke alt for lenge. Synes det ble betydelig tyngre å gå opp alle trappene etter at jeg ble gravid, og tanken på å bære med seg baby + vogn etc opp alle disse trappene fikk oss til å se etter ny leilighet. Så min anbefaling er å flytte når du blir gravid, man blir mye lettere sliten når man er gravid.
Sommerfugl78 Skrevet 21. mars 2007 #8 Skrevet 21. mars 2007 Vi bor i en to-roms på 50 m2. Heldigvis bare 3.egt. Vi har hund også, kan bli litt liten plass, men det går sikkert greit. Man kan jo som sagt bære barnet i bæresele opp trappene. Jeg vet ikke hvordan vi gjør det med vogn. Barnet kommer i september, og trenger da en litt stor vogn med plass til klær og tepper. Men de store bagene er litt tunge...men bagen kan jo alltids sto igjen nede i gangen. Disse kombi-vognene med lett bærebag virker tyngre å trille, når jeg prøvde i butikken. Noen som har erfaring med det?
Gjest Skrevet 25. mars 2007 #9 Skrevet 25. mars 2007 Jeg har termin i okt/nov og vi flytter i juni inn i en leil i 5 etg uten heis på Majorstua. Vi syns vi var så heldige med kjøpet; stort og mye plass for pengene, at vi tar utfordringen, men venner og kjente tror jo vi er fra vettet. Bæring er vi vant til (bor i 5. uten heis i dag også) men det blir jo litt mer å drasse på nå da. Jeg er spent, men innstilt på at dette skal gå veldig bra! Mest utfordrende blir det kanskje når poden skal begynne å gå selv; da må mor og far ha tålmodighet...
bruse Skrevet 25. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 25. mars 2007 Takker for alle svar, høres ut som dette er et tema som er relevant for mange. Forresten så har det blitt litt mer seriøst aktuelt for meg nå ettersom jeg ikke bare ønsker meg barn lenger men faktisk har blitt gravid =) Har termin 29.nov. Blir nok tungt med de 5 etasjene men det er sannsynlig at vi prøver å bo her i utgpunktet. Får tenke litt på det med vogn og sånn etterhvert. Er litt usikker på om det egentig er plass til vogn nede i gangen. Dvs, der er plass til en, men er ganske trangt så mulig det ikke er lov med tanke på brannsikkerhet og sånn. Må kanskje undersøke det litt.
Gjest Skrevet 25. mars 2007 #11 Skrevet 25. mars 2007 Så stas! Gratulerer og lykke til på ferden med baby og valg av bosted!
SallyAnn Skrevet 26. april 2007 #12 Skrevet 26. april 2007 Hei! Ja man kan jo lure seg ihjel på alt sånn praktisk! Jeg ville nok ikke flyttet hvis jeg var dere, det koster jo masse. Hvis dere uansett vet at dere skal flytte om noen år så er det vel bedre å spare de pengene. Babyer trenger ikke mye plass egentlig, og det med bæringen finner man alltids en løsning på. Kanskje dere har noen låsbare boder eller en garasje i bygningen hvor du kan få sette vogna?
Esposita Skrevet 23. juni 2008 #13 Skrevet 23. juni 2008 Hei! Jeg har termin i nov,bor i 5.etg uten heis og vi fikk vite på torsdag at jeg har TVILLINGER i magen hehe. Men vi skal prøve å bo her så lenge vi kan. Lykke til, og tenk på meg som må bære opp to stk hver gang du syns det er litt tungt med en;-)))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå