Andungen Skrevet 12. mars 2007 #1 Skrevet 12. mars 2007 Nå vet jeg snart ikke hva jeg skal gjøre. Har en gutt på nesten 5 som tisser noe aldeles utrolig på seg! Det kan gå med 8 skift om dagen, og da mener jeg ikke at han bare får noen dråper i trusa. Det er snakk om virkelig tissing. Og dette har pågått i 1,5 år. Han var tørr 2-3 måneder på dagtid før han begynte å tisse på seg igjen. Og da var det ikke aktuelt å ha på bleie, "for det har lillesøster"... Det underlige var at han tisset ikke på seg om natta. Der var han tørr i ett års tid. Psykisk sa legen, og vi hadde en måneds registrering av det hele. Alle sier at "han er ikke så stor ennå" og "ta tiden til hjelp" og alt det der. Men jeg tror virkelig ikke dette er normalt. De "gamle og erfarne" i barnehagen sier at de har ikke vært borti maken. Vet ikke hva jeg skal prøve lenger. Har prøvd alle triks i boka, men lite nytter. Nå lurer jeg på om han kan ha diabetes for han drikker alltid 3-4 glass vann/melk til hvert måltid (men har ikke tenkt på at det var mye, han har jo alltid drukket det). Men på den andre siden, man blir vel det man leser om... Ja, ja, det har gått et år siden vi var hos legen forrige gang. Må vel ha en runde til der. Noen som har erfaring med dette? Er jeg bare unødig bekymret? Eller er dette normalt?
MammaTil3søte Skrevet 29. mars 2007 #2 Skrevet 29. mars 2007 Har dessverre ikke så mange råd å gi annet enn at du burde ta han med en tur til legen for sikkerhetskyld. Da slipper du kanskje å være så engstelig!
Tørdis Skrevet 6. april 2007 #3 Skrevet 6. april 2007 Ta på han bleie, det spiller da ingen rolle om lillestøster har det, han har jo tydligvis behov for å gå med bleier han også.
annegunn Skrevet 11. april 2007 #4 Skrevet 11. april 2007 skjønner frustrasjonen din.. jeg har en sønn på nå 9 år som ennå holder på med det. men her er det avføring som er verst... de sier det er mange med samme problem men jeg hører aldri om noen.. han blir oppstipert i magen (proppfull) og har måttet tømmes skikkelig på sykehuset. mer kan de ikke gjøre sier de å at vi må ta tiden til hjelp. i dag har jeg bestilt time til healer for å se om det kan hjelpe. virkelig frustrerende.
Andungen Skrevet 11. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 11. april 2007 Takk for at dere leser Nå skal vi til lege på fredag. Har allerede hatt en ny runde med registrering, slik at vi evt kommer legen i forkjøpet... Sammenliknet med registreringen vi gjorde i fjor på denne tiden. Det er nøyaktig likt... Ja, bleier, eller "trusebleier" som pampers up&go heter her i huset, lillesøster bruker nemlig "bleier" (libero som er noe tykkere!) blir tatt i bruk etter skift nr.2 dersom vi er ute på diverse som handlesenter, resturant, kino eller slikt. En sjelden gang spør han selv etter trusebleie. "Mamma, jeg orker ikke å tisse mer i buksa. Kan jeg få ha trusebleie på?" Så det virker som at han synes det hele er strevsomt innimellom også. Ja,ja, han synes ikke det er flaut å tisse på seg, noe jeg synes er bra. Når han er på besøk hos andre er han nøye med å fortelle mammaen eller pappaen at han har med seg truse i tilfelle han tisser på seg! Håper du Annegunn får en løsning på deres greie. Dere ligger noen år foran oss i løypa. Håper andre kan gi dere tips og råd. Er veldig enig at det er frustrerende. Har lest en del litteratur om alt dette, men det hele er vel fremdeles litt tabubelagt. Synd. Vi er jo mange som sliter litt...
abes Skrevet 4. oktober 2007 #6 Skrevet 4. oktober 2007 Hei Skjønner du strever. Er mor til 4 og hadde litt probl med dette til minsten. Mitt råd er følgende:Ikke snakk mer om lillesøsters bleier. Kanskje han syntes det er litt spennende. Få helt klarhet i det medisinske så du ikke utsetter han for noe han ikke kan for! Om du mener han kan for det ville jeg forhandlet. barn er veldig flink til det. Si du har veldig lyst å gjøre noe kjekt med ham i steden for å vaske klær og at han kan bestemme hva.. lese bygge lego.. osv. Noe som han syntes er kjekt. Går det galt så må du ordne opp uten å kommentere noe.og har selvfølgelig ikke tid til det kjekke.. Lag og en liten tavle med dager og han klistrer på klistremerker når det har gått bra.Etter et vist antall dager som har gått bra får han premie! Altså kort fortalt snu de negative opplevelsene du og han har med dette til noe positivt!Du kan og prøve en stund å ta frem alle de positive sidene hans. Det han er flink til og skryte veldig av det! da får han troen på seg selv! lykke til, dette er ikke lett! hilsen mor til 4 og dagmamma
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå