Gå til innhold

Arvelighet

Phiphi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet godt at toeggede er arvelig for jenter, mens eneggede tvillinger skjer ved tilfeldigheter vi ikke vet noe om.

MEN kan man få toeggede tvillinger selv om man ikke er arvelig disponert? Ikke det at det er så greit å vite hva alle kvinner i slektstreet har fått av unger, men si at man ikke har noen toeggede tvillinger i slekten.

Kan man allikevel være førstemann til å få det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er noe jeg lurer på også...

Jeg har ingen tvillinger på min side av familen!

Håper noen kan gi svar på det Phiphi har skrevet for det er ingen som har kunne gitt meg ett ordentlig svar på dette enn så lenge.... :)

Skrevet

En halv tempraturforskjell i livmoren er nok til at et egg kan dele seg for mye.

Karolinska i Stokholm kom med en rapport i 2001 (var det vel) om at de mente at venstehendte var i utgangspunktet tvilling. Blandt eneggede tvillinger er det ofte sånn at en er hørehendt, og en er ventsrehendt.

Tvillingforeldreforeningen har mye litteratur. Ta kontakt med de.

Skrevet

Jeg er ikke arvelig disponibel for å få tvillinger, og venter toeggete. De sier at ved hormonbehandling, høy alder, hvis du tidligere har mange barn, mye sex(!?!) og er over 175 cm høy har du større sjanse for å få tvillinger. Står i den ende tvillingboka mi i hvert fall. Men når jeg har spurt om dette på sykehuset, har legene sagt at det er mannen(??) som bestemmer og hos sambo side er det endel tvillinger og der kommer de hvert annet ledd. Det stemmer her i hvert fall:-).

Skrevet

Det er mange myter og misforståelser om tvillinger!

Men det er stemmer at man kan få toeggede av mange andre grunner enn arvelighet, ja. Alder også, i tillegg til de nevnt over her.

M@deleine, det stemmer at det er mannen som "bestemmer", men bare i den forstand at det er han som viderefører arveligheten. Såvidt jeg har forstått. Det er derfor man sier at tvillinger "hopper over en generasjon" - fordi faren arver det til en datter, som får tvillinger, er disse gutter, kan deres døtre få tvillinger etc.

Men i ditt tilfelle er det jo du som "bestemmer" om du skal slippe ett eller to egg. Så om du har arvet tvillingsjansen kommer det an på din far, ikke samboerens - mens samboeren din kan arve arveligheten videre til deres barn! Vanskelig å forklare... Men moro er det uansett!

:)

Skrevet

Nei jeg er ganske sikker og fast bestemt på at toeggede tvillinger ikke kan arves gjennom verken far samboer eller andre menn. Det er snakk om to egg istedet for ett ved eggløsning, så det er kun arvelig fra kvinne til kvinne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...