Gå til innhold

Overvekt = Høyt Blodtrykk ved svangerskap????

Anbefalte innlegg

Hadde ikke oppdaga denne sida før jeg, men nå følte jeg meg nesten litt "hjemme" :-)

Er 173cm høy, veide ca 90 kg på siste sjekk, er 8+1uker på vei idag...

Har starta medisinering p.g.a faretruende høyt blodtrykk, har dog ikke fått noen hint fra legene mine om at vekta mi er skyld i det høye blodtrykket, men jeg tenker nå likevel mitt jeg da....

Er veldig nysgjerrig, spent og interesert på å høre om det er flere som har samme problem som meg...

Har alle med litt eller mye overvekt høyt blodtrykk i svangerskap?

Har noen opplevd at blodtrykket reduseres/økes i forhold til vektnedgang/vektøkning?

Noen overvektige med lavt eller normalt blodtrykk, til tross for vanlig kosthold og et par utskeielser?

På forhånd takk for tilbakemld, og ønsker alle sammen lykke til!!

Silje :-)

Fortsetter under...

Hei!

Overvekt (lett eller moderat) trenger ikke nødvendigvis å ha sammenheng med høyt blodtrykk, men i flere tilfeller har det gjerne en sammenheng.Men ikke alle overvektige får høyt blodtrykk.

Jeg veide 10 kg mindre i min forrige graviditet enn jeg gjør nå, men da hadde jeg høyt blodtrykk da! Jeg ble til og med satt i gang pga dette... I dette svangerskapet har det vært perfekt hele veien (er i uke 35), og har aldri hørt snakk om at jeg veier for mye.

Stress, lite aktivitet og overvekt er jo faktorer som ikke spiller positivt inn på blodtrykket, men det trenger ikke være avgjørende.

Lykke til!

Ble satt igang 1 uke over termin i forrige svangerskap pga høyt blodtrykk, men det lå pent på 120/80 helt frem til de siste 3-4 ukene før termin. Startet da på 90kg, og endte på svimlende 117kg!

Denne gangen startet jeg på 96kg og blodtrykk på 120/70. Nå er jeg oppe i 105kg, og blodtrykket er fremdeles stabilt. For meg føler jeg at moderat trim og kosthold påvirker endel, men først og fremt er tendens til høyt blodtrykk arvelig, og jeg kjenner det kommer med stress!

Jeg har altså opplevd at blodtrykket har sunket mens vekta er gått opp, men jeg har trent mere (ikke mye de siste 10-12 ukene), lever i ett godt parforhold med snill 2-åring (forrige gang var jeg uke-pendler). Jobben er også viktig, og forrige gang var jeg 100% konsulent hos kunder med mye overtid, mens denne gangen er jeg stort sett på eget kontor med overkommelig arbedsoppgaver.

Hvor høyt blodtrykk har du når de medisinerer? Husker ikke helt, men mener jeg hadde 170/110.. (Må finne gamle skjemaet mitt!) Jeg skal følges opp ekstra nøye nå de siste 10 ukene, siden de vurderte medisinering på slutten forrige gang.. Lå innlagt en uke til observasjon før de satte meg i gang..

Tusen takk for svar:-)

Siste måling var på 158/108, det var etter det vi startet medisinering, skal på ny måling på fredag og evt forandre doseringen om nødvendig...

Grunnen til at dette uroer meg litt, selv om jeg prøver å ikke la det uroe meg, er at jeg hadde også høyt blodtrykk i forrige sv.skap... Ble satt igang i uke 37 pga fare for sv.skapsforgiftning.... Da veide jeg alstå 10kg mindre enn nå. Men dette er jo 5,5 år siden, og jeg vet jo at blodtrykket stabiliserte seg ved hjelp av medisiner etter fødselen...

Prøver også å unngå stress i jobbsammenheng, mat tilsatt fett og salt, prøver å gå hver dag.... Så jeg syns det er vanskelig å gi et svar på hvorfor blodtrykket er sånn! Trodde også at høyt BT forekom oftere ved høyere alder, men det må også være en myte for jeg er jo 22, og var 16 forrige gang jeg gikk gravid....

Hmmm, snodige greier....

Vi får vel bare vente å se, lille gull og jeg, det ordner seg nok :-)

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg veier 110 kg og er 169 cm og sliter med litt lavt blodtrykk og blodtrykksfall. Er 27 uker på vei. Slet med det samme sist også, og da var mitt høyeste registrerte blodtrykk (i forrige svangerskap) 110/75, så overvekt og høyt blodtrykk stemmer ikke for meg ihvertfall.

Det er mulig at overvektige har lettare for å få høgt blodtrykk, men det stemmer i alle fall ikkje for meg. I forrige svangerskap var blodtrykket mitt veldig stabilt (ca 120/70-80 gjennom heile svangerskapet). Denne gongen er eg 10kg tyngre, men blodtrykket er foreløpig det same (er i veke 10).

Ellers er vi ganske like store, eg er 174cm høg og ca 93kg (har gått ned 3kg pga kvalme).

Velkommen hit forresten, eg har ikkje vore her så mykje enno i dette svangerskapet, men forrige gong var vi ein kjempeflott gjeng her inne. Det eg har sett av sidene denne gongen ser og lovande ut :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...