Gå til innhold

Seff ***Mamma til Mira***


Hanne og jentungen

Anbefalte innlegg

Hei:) Jeg så du hadde skrevet innlegg på ammedebatten. Fikk du kontaktet en ammehjelper som kan hjelpe dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært så mye styr idag, så har ikke fått gjort det enda. Men ble ganske ivrig da, når ammehjelperen der inne mente det fortsatt var håp! Så jeg hadde håpet at en ammehjelper hadde tid å komme en tur innen kort tid, bare for å sjekke. Jeg og sambo har prøvd litt nå da, og det som er litt artig er jo at hun får tak. Har ikke de store forhåpningene da, men er verdt et forsøk! Holder på å trappe ned på pumpingen, så det hadde jo vært fint om amingen på magisk vis plutselig gikk, hehe

;-)

Kan jo holde deg oppdatert hvis du vil... !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hold meg gjerne oppdatert:) Jeg har fulgt litt med dere og så har vi jo hatt våre ammeproblemer her selv:/ Håper de kan hjelpe dere, og så kjekt at hun faktisk får ta:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig at du følger litt med da :-) Har jo fått med meg styret du har hatt og. Ikke moro med slikt styr og fanteri :-/ !

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fikk det liksom til å virke som om ammingen kom av seg selv og det alltid går bra. Hvorfor kan man ikke bare fortelle det som det er? At det ikke er alle som vil eller får det til. Noen babyer vil ikke osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble så nysgjerig. gikk inn på ammedebatten¨å leste.må bare si at jeg beundrer deg du mammaen til mira:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet. Var sånn på barsel og, at selv om nesten alle sa det så vanskelig/umulig ut, så mente de samtidig at det ville "gå seg til"...Stakkars lillemor med gulsott og slapp fra før holdt jo på å sulte i hjel. Mme var jo tabu. Heldigvis tok en JM med et mer realistisk syn på amming affære og gav henne mme.

Jeg er veldig enig i at mm er det beste osv osv, men alt fokuset på det gjør at det blir en ekstra belastning på oss som allerede har nok å slite med på det planet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lå på barselhotellet og ammehjelpen er det eneste jeg var misfornøyd med der inne. Har tusen ting jeg kan pirke på, men en av de jeg husker best var da jeg den andre natta enda ikke hadde fått melk og ringte etter hjelp var den eneste kommentaren jeg fikk at: "den kommer nok den, mme gir vi bare helt i krisen!". Jenta var jo holsulten stakkar, hun skreik og vi var frustrerte.

 

De to som hjalp meg med ammingen når jeg spurte retta verken på min eller jentas teknikk, dermed fikk jeg såre skuldre pga dårlig sittestilling og høye skuldre og såre brystvorter pga drårlig sugeteknikk fra jenta. Alt det der fant jeg ut etterhvert, bl.a. ved å nilese på ammehjelpen.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant - det er det som er så paradoksalt; det er veldig fokus på amming og en selvfølge at man skal amme, men personalet på barsel har åpenbart ikke blitt spesialisert på området 'amming' som følge av dette fokuset. Utrolig kjipt å få plager som dine, amming som "går i dass" og x antall brystbetennelser som følge av manglende kompentent hjelp. All hjelp har jeg som deg funnet på nett.

 

Er ikke ute etter å henge ut noen-jobber selv på sykehus og vet hvor travelt og underbemannet det kan være. Men selv om vi er travle er det jo visse minumumskriterier vi må fylle. Hos barselpersonalet mener jeg disse kriteriene bla er å hjelpe med amming på en god måte.

Jeg ble sendt avgårde uten noen form for opplæring i pumping, og JM var SVÆRT motvillig til å vise hvordan jeg blandet mme. Til slutt viste en eldre barnepleier meg. Synes det er skikkelig uansvarlig at de ikke kan gi opplæring i alterntiver til amming.

Ahh...Masse frustrasjon som fortsatt henger i, kjenner jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mamma til Mira!

 

Eg trur eg har omtrent sånne bryst som du har. Så lenge eg var på sjukehuset, var det berre styr med amminga. Veslegutt blei tatt med sugekopp og i tillegg blei han operert då han var ein dag gammal, så det blei ikkje amming før etter nokon dagar. Når vi fyrst skulle begynne, ville alle hjelpe, men ingen fekk det skikkeleg til. Endte opp med ammeskjold og ein baby som skreik desperat etter mat :-(.

 

Men dette er ei solskinnshistorie. Det fyrste eg gjorde etter å ha kome heim frå sjukehuset, var å ringe helsestasjonen. Eg fortalde om ammeproblema og fekk time med ammehjelpa deira allereie neste dag. Ho løyste faktisk problema mine ganske kjapt. Tenkte eg kunne gje deg dei tipsa eg har fått (det er jo ikkje heilt etter boka det her fordi det som står i boka ikkje er tilpassa flate puppar..).

 

1. handmelke bittelitt før du startar

2. bygg opp puppen med å legge noko f.eks ei tøybøleie under

3. ha ei pute på fanget

4. legg babyen inn i armkroken på puta

5. løft opp puppen med eit forsiktig pinsettgrep rett utanfor det brune området. Dette grepet må vere tilpassa sånn at den flate delen av puppen går inn i munnen på babyen.

 

Det som har funka best for meg er å amme liggande (brukar det pinsettgrepet også da). Litt upraktisk når du ikkje er heime, men veldig avslappande faktisk :-) Gjer det mesteparten av tida, men ammar sittande når vi er ute. Det går også betre og betre.

 

Du har sikkert fått tusen råd og tips, så viss du er lei av det, så er det heilt greitt :-) Hadde det ikkje vore for den eine ammehjelpa på helsestasjonen, hadde eg vore i akkurat samme situasjon...

 

Lykke til uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var virkelig godt å høre at det løste seg for deg :-) Alltid moro med "happy ending" :-) !

Jeg synes det er kjempefint å få gode råd, det setter jeg stor pris på. Det er jo litt av det som har vært litt av problemet- at jeg fikk ingen virkelig hjelp på barsel eller barselpol. Alle bare kom med det fordømte skjoldet, hehe ;--)

Skal teste ut tipsene dine. Vi driver og øver litt i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte inn å lese innlegget ditt på ammedebatten jeg også seff! :-) Jeg er kjempe imponert over deg og alt du har gjort!! :-) Høres ut som om vi har ganske like pupper også.

 

Var hos legen forige uke pga henda mine og da sa legen ang ammingen at det egentlig ikke var så rart at det gikk som det gikk pga opplevelsen under fødsel i tillegg til at vi lå på forskjellige avdelinger en uke. Men det er jo bare toppen av mm-fjellet for meg.

 

Håper som deg at hvis det blir en neste gang så får jeg det til!!

 

- og ja, det brystskjoldet er jo bare tull! Hanna sugde det jo bare løst så jeg måtte tviholde på plasten samtidig som jeg holdt puppen OG passet på at hun fikk puste... Ikke rart jeg har vondt i hodet og nakken! *ler*

 

DU ER FLINK!!! Lykke til i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe, nå ler jeg når jeg tenker på det bedritne skjoldet som jeg lå og fikla med mens lillemor nesten ble kvalt av kjempepuppen som lå som en vegg mot henne..hehe.

Hehe...mm-fjellet var et godt uttrykk...Akkurat det det føles som! Synes det er ille alt du har hatt å stri med og. Har fått med meg noe av det, men ikke hele historien. Du må gjerne dele den hvis du vil .Ikke at jeg unner noen ammestyr og fjas, men det er jo godt med noen som skjønner kjipe problemer som giga-pupper og dalig kontakt med pumpe-fanden ;-)

 

Takk for omtanken, det er så koselig :-) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Måtte også inn på Ammedebatten og lese og støtter oppom de som sier "Du er så flink"!!

Utrolig at du ikke har gitt deg for lenge siden, snakk om stå-på-vilje !

Vet at Avent har noen greier som får innover-vorter til å komme ut, vet ikke helt hva det er...

Dessuten anbefaler jeg pinsett-grepet som det snakkes om her (eller som det står i ammebøkene, "et løst C-grep" - for man skal ikke klype huden, bare løfte og klemme sammen løst hele brystet)

Jeg har selv ikke veldig definerte vorter og har veldig store bryst, og ammingen går fint da lillemann får store mengder av det brune feltet inn i munnen og melker brystet.

Babyene skal jo ikke suge på selve knoppen uansett, så den er egentlig ikke nødvendig, de skal jo melke brystet og området rundt.

Ønsker deg lykke til videre og du skal se du får masse melk når babyen begynner å klare å suge selv, det er bare å øve masse !

Babyen stimulerer både utdrivingsrefleks og melkeproduksjon mye bedre enn pumpen gjør.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...